Gå til innhold

Hvor varmt varmvann?


Gjest Mom33

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

65 grader på tanken? Om man skrur på kun varmtvann på det aller varmeste er vel det også temperaturen på det vannet som kommer ut? I begynnelsen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 grader på tanken? Om man skrur på kun varmtvann på det aller varmeste er vel det også temperaturen på det vannet som kommer ut? I begynnelsen i alle fall.

Man styrer sjøl hvordan vannet skal blandes, og jeg lurer litt på hva som er vanlig.

Vi har hatt 80 grader på varmtvannstanken, men bare 48 grader ut i springen. Og det har jo vært for kaldt. Så nå har vi endret dette, men jeg lurer altså på hva som er vanlig å ha i springen.

(65 grader på varmtvannstanken er litt for lite, altså, da bør det være en automatikk som varmer opp vannet til 80 grader en gang i uka, for å drepe bakterier som den som forårsaker legionella - ble vi fortalt da vi kjøpte ny bereder i høst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 60-65 grader kommer ihvertfall ut, og det er varmt nok til å skoldes...!

Jeg stoppet på 60 grader ut, jeg da, det er kanskje det mest vanlige?

Det var mye varmere enn 48, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke målt, men alltid tatt for gitt at det er ca 60 grader varmt det som kommer ut av springen.

Her var det så lite varmt at jeg bare måtte måle, og det ble altså 48. Det var for lite. Men nå har jeg 60 grader, det virker som om det er det normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man styrer sjøl hvordan vannet skal blandes, og jeg lurer litt på hva som er vanlig.

Vi har hatt 80 grader på varmtvannstanken, men bare 48 grader ut i springen. Og det har jo vært for kaldt. Så nå har vi endret dette, men jeg lurer altså på hva som er vanlig å ha i springen.

(65 grader på varmtvannstanken er litt for lite, altså, da bør det være en automatikk som varmer opp vannet til 80 grader en gang i uka, for å drepe bakterier som den som forårsaker legionella - ble vi fortalt da vi kjøpte ny bereder i høst.)

80 grader på tanken?! Jeg hadde det på min tidligere tank og da gikk sikringen på tanken titt og ofte, det ble for mye for den rett og slett. Da jeg skrudde ned vannet til 65 igjen så gikk det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 grader på tanken?! Jeg hadde det på min tidligere tank og da gikk sikringen på tanken titt og ofte, det ble for mye for den rett og slett. Da jeg skrudde ned vannet til 65 igjen så gikk det helt fint.

Kommer nok til å skru ned igjen nå, til 65 grader, men da med en slik antibakteriell funksjon på slik at tempen går opp til 80 grader en gang i uka.

Og da må vel også blandeknappen stilles igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

65 grader på tanken? Om man skrur på kun varmtvann på det aller varmeste er vel det også temperaturen på det vannet som kommer ut? I begynnelsen i alle fall.

Trodde jeg òg... Men hva vet jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg stoppet på 60 grader ut, jeg da, det er kanskje det mest vanlige?

Det var mye varmere enn 48, i alle fall!

Tror mellom 60-65 er det vanligste, men lurer på om den er anbefalt lavere for småbarnsfamilier pga skoldingsfaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mellom 60-65 er det vanligste, men lurer på om den er anbefalt lavere for småbarnsfamilier pga skoldingsfaren?

Det kan nok være, men samtidig har man vel skoldesperre på de kranene ungene er borti - og det gjør jo nytta.

48 grader var for kaldt når man vil kose seg litt ekstra i dusjen eller ta et skikkelig bad. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det kan nok være, men samtidig har man vel skoldesperre på de kranene ungene er borti - og det gjør jo nytta.

48 grader var for kaldt når man vil kose seg litt ekstra i dusjen eller ta et skikkelig bad. Rett og slett.

Fantes ikke skoldingssperre når mine var små, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantes ikke skoldingssperre når mine var små, vet du ;)

He-he, de måtte altså bare lære "the hard way"? :-)

Vel, vi overbeskytter jo disse små helt ut i det hinsidige, det er jo ikke alt vi heller døde av. Jeg har ikke vokst opp med skoldesperre, gikk jo det også.

Ja-ja, det virker som om ca 60 grader er normalt å få ut i springen, så da går jeg for det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

He-he, de måtte altså bare lære "the hard way"? :-)

Vel, vi overbeskytter jo disse små helt ut i det hinsidige, det er jo ikke alt vi heller døde av. Jeg har ikke vokst opp med skoldesperre, gikk jo det også.

Ja-ja, det virker som om ca 60 grader er normalt å få ut i springen, så da går jeg for det.

:-)

Ja, bare tenk på alt _jeg_ ikke hadde av beskyttelse, da _jeg_ vokste opp!

Ikke skoldesperre, skapdørsperrer, støpselsperre, hjelm, albu/knær/håndleddbeskyttere, barnestolseter, bilbelte og sikkert myyyye mer vi ikke var beskyttet mot.....;-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare tenk på alt _jeg_ ikke hadde av beskyttelse, da _jeg_ vokste opp!

Ikke skoldesperre, skapdørsperrer, støpselsperre, hjelm, albu/knær/håndleddbeskyttere, barnestolseter, bilbelte og sikkert myyyye mer vi ikke var beskyttet mot.....;-O

Verden går framover - og bakover...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mellom 60-65 er det vanligste, men lurer på om den er anbefalt lavere for småbarnsfamilier pga skoldingsfaren?

Man skal ikke ha tempen på selve tanken lavere enn 65 på grunn av faren for bl.a. liberia-bakterien. Det var en oppblomstring av denne en periode da man ble anbefalt å skru ned tempen til 50 grader for å spare strøm (mener jeg å huske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha tempen på selve tanken lavere enn 65 på grunn av faren for bl.a. liberia-bakterien. Det var en oppblomstring av denne en periode da man ble anbefalt å skru ned tempen til 50 grader for å spare strøm (mener jeg å huske).

Og selv 65 grader er akkurat på grensen - nye varmtvannsberedere leveres nå med en autofunksjon som varmer vannet opp til 80 grader en gang i uka for å unngå bakterieoppblomstring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Man skal ikke ha tempen på selve tanken lavere enn 65 på grunn av faren for bl.a. liberia-bakterien. Det var en oppblomstring av denne en periode da man ble anbefalt å skru ned tempen til 50 grader for å spare strøm (mener jeg å huske).

Vi har ikke hatt tilfeller av listeriabakterien her såvidt meg bekjent, men*løper som en gal for å sjekke tempen på berederen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt tilfeller av listeriabakterien her såvidt meg bekjent, men*løper som en gal for å sjekke tempen på berederen*

He-he, det er jo ikke slik at man FÅR det automatisk, men sjansen er større om tempen er for lav.

Er omtrent som med bilbelte dette, vet du. Man kolliderer ikke automatisk om man ikke har på belte, men det går så mye verre OM man ikke har belte når man kolliderer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...