Gå til innhold

Hvor varmt varmvann?


Gjest Mom33

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

He-he, det er jo ikke slik at man FÅR det automatisk, men sjansen er større om tempen er for lav.

Er omtrent som med bilbelte dette, vet du. Man kolliderer ikke automatisk om man ikke har på belte, men det går så mye verre OM man ikke har belte når man kolliderer. :-)

Hadde jeg kjørt uten bilbelte så hadde jeg nok krasjet, ja..... Vi krasjet to ganger med pappa før bilbeltenes inntog, men har aldri krasjet siden ;)

Men skjønner poenget ditt! Så ble jeg opplyst idag igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg kjørt uten bilbelte så hadde jeg nok krasjet, ja..... Vi krasjet to ganger med pappa før bilbeltenes inntog, men har aldri krasjet siden ;)

Men skjønner poenget ditt! Så ble jeg opplyst idag igjen!

He-he, da har du en vanntett sannhetshistorie! ;-)

Og - det er jo flott å lære noe nytt, det bør være et daglig mål. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha tempen på selve tanken lavere enn 65 på grunn av faren for bl.a. liberia-bakterien. Det var en oppblomstring av denne en periode da man ble anbefalt å skru ned tempen til 50 grader for å spare strøm (mener jeg å huske).

Siden du som regel er litt opptatt av å bruke korrekte ord og riktig språk, tar jeg meg den frihet å si:

Liberia-bakterie??

Ehhh. :-)

(Legionella, er det vel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du som regel er litt opptatt av å bruke korrekte ord og riktig språk, tar jeg meg den frihet å si:

Liberia-bakterie??

Ehhh. :-)

(Legionella, er det vel...)

*hahahaha* Syntes det var noe som ikke stemte der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hahahaha* Syntes det var noe som ikke stemte der ja.

Mellomting av listeriabakterie (noe som kan være i mat) og Iberia-sneglen (mordersneglen..)? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å skru ned igjen nå, til 65 grader, men da med en slik antibakteriell funksjon på slik at tempen går opp til 80 grader en gang i uka.

Og da må vel også blandeknappen stilles igjen...

Hei,

Jeg har ca 95 grader i tanken (termostaten skrudd helt opp), fordi da varer vannet lengre (man trenger mindre varmtvann for å blande ned til dusjtemperatur). Det står en blandeventil på selve tanken ned til ca 65 grader, tror jeg.

Man trenger ca 70 grader for listeria, og ca 80 grader hvis man vil drepe salmonella på kniver med varmtvann i vasken i løpet av en anstendig periode.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har ca 95 grader i tanken (termostaten skrudd helt opp), fordi da varer vannet lengre (man trenger mindre varmtvann for å blande ned til dusjtemperatur). Det står en blandeventil på selve tanken ned til ca 65 grader, tror jeg.

Man trenger ca 70 grader for listeria, og ca 80 grader hvis man vil drepe salmonella på kniver med varmtvann i vasken i løpet av en anstendig periode.

Med vennlig hilsen

Takk for svar!

Ett spørsmål til: Siden du har det så varmt i din bereder, slår da sikkerhetsventilen seg ut og "lekker" vann når berederen fylles opp med kaldt vann? Altså, mens du f.eks. dusjer eller bruker litt mer enn litt varmt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ett spørsmål til: Siden du har det så varmt i din bereder, slår da sikkerhetsventilen seg ut og "lekker" vann når berederen fylles opp med kaldt vann? Altså, mens du f.eks. dusjer eller bruker litt mer enn litt varmt vann?

Nei, hvorfor skulle den det? Hvis din gjør det er det noe galt med den. Det skal ikke være ekstra trykk i tanken i en situasjon slik du beskriver.

Derimot kan den "lekke" litt hvis du har en tilbakeslagsventil (som forhindrer vannet i å gå tilbake "mot vannverket"), hvis du fyller tanken opp med kaldt vann, og så varmer det mens alle kranene er avslått. Vannet blir "større" når det er varmt, og har ikke noe sted å "gå". Det kan fikses med en liten trykkballong.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle den det? Hvis din gjør det er det noe galt med den. Det skal ikke være ekstra trykk i tanken i en situasjon slik du beskriver.

Derimot kan den "lekke" litt hvis du har en tilbakeslagsventil (som forhindrer vannet i å gå tilbake "mot vannverket"), hvis du fyller tanken opp med kaldt vann, og så varmer det mens alle kranene er avslått. Vannet blir "større" når det er varmt, og har ikke noe sted å "gå". Det kan fikses med en liten trykkballong.

Med vennlig hilsen

Hm... Min bereder gjør nemlig dette, men bare når vi har 80 grader på tanken, ikke 65. Og rørleggeren var her i dag, og han sier at det ikke er noe å gjøre med, men vi kan legge uttaket på ventilen i rør slik at vannet ikke flyter fritt på gulvet - men at vi får et rør på gulvet i steden...

Nå ble jeg bare enda mer forvirret og ikke minst irritert på den forb.... rørleggeren som ikke bare flår oss, men også muligens juger.

FAEN!

Forresten, er det forskjell på dette fra bereder til bereder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1201543703' post='3791537]

Er det ikke 67 grader som skal til for å ta knekken på Listeria?

Litt mer, ifølge varmepumpemannen vår og Sør - i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomting av listeriabakterie (noe som kan være i mat) og Iberia-sneglen (mordersneglen..)? ;-)

*Flirer* Her i Trøndelag er det mye rart som lusker rundt i vannrørene skjønner du! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...