Gå til innhold

Utregning av rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Ble første gang sykemeldt 23 sep. 2005 til 15 desember 2005. Fikk lønn/sykepenger fra arbeidsgiver. Var i 100% arbeid i 5 uker. Ble så sykemeldt igjen den 20 januar 2006. Fikk mine sykepenger fra arbeidsgiver ut sykeperioden. Så over på rehabiliteringspenger sep 2006. Har fortsatt rehabiliteringspenger. Jeg har to spørsmål: 1. Når blir min uføre dato mnd og år? (er de 5 ukene for lite til at det skal regnes som uføretidspukt?) 2. Utregning av rehabiliteringspenger: Kjenner til regelen de 3 siste år før sykemelding eller det siste året hvis det gir det beste grunnlag. Men i mitt tilfelle slår dette veldig uheldig ut for meg. Jeg hadde permisjon fra min faste 100% stilling i år 2004, og skulle prøve meg i annet arbeid. Dette p.g.a jeg allerede der hadde sykdomsproblemer. På denne andre arbeidsplassen hadde jeg mye lavere lønn. Da min permisjon i min faste stilling gikk ut i juli 2005, begynte jeg å arbeide igjen i min faste 100% stilling 1 august 2005 (og med en mye høyere lønn. Denne lønnen fikk jeg da hele det året jeg var sykemeldt) Da de imidlertid skulle regne ut grunnlaget for rehabiliteringsgrunnlaget gikk de helt tilbake til år 2004. Hvor lønnen da altså var over 100tusen lavere. Så i praksis får jeg bare 55% av lønn, ikke 66% som rehabiliteringspengene skal være. Finnes det ingen regler som tar hensyn til hva du faktisk har i månedslønn på sykemeldingstidspunktet? Mvh. Tiril

Fortsetter under...

Gjest hva i all verden???
Skrevet

Det skal jo utregnes ut ifra den høyeste lønnen du har hatt ila de 3 siste år, så sant det ikke overstiger 6G. 6G= ca 400900kr

så hvis du hadde 100 000 kr mer i 2005 enn 2004, så skal beregningen være 66% av årslønnen i 2005. så lenge den var 400 900 eller mindre. Tjente du over dette beløpet, så ska utregningen være 66% av 6G.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

1: Uføredato, jeg regner med du mener uføretidspunkt, blir sannsynligvis den 230905, men kan også bli 200106. Dette vil avhenge av hva som står i legeerklæringene dine blant annet.

2: Nei, det gjør nok ikke det. Enten er beregningsgrunnlaget inntekten året for uføretidspunktet, eller så er det snittet av de tre årene før dette tidspunkt. Det er ingen andre alternativer der.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

• 4 uker senere...
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Det skal jo utregnes ut ifra den høyeste lønnen du har hatt ila de 3 siste år, så sant det ikke overstiger 6G. 6G= ca 400900kr

så hvis du hadde 100 000 kr mer i 2005 enn 2004, så skal beregningen være 66% av årslønnen i 2005. så lenge den var 400 900 eller mindre. Tjente du over dette beløpet, så ska utregningen være 66% av 6G.

det som sies der har ingen forankring i regelverket, og jeg ønsker derfor å presisere rundt dette.

Beregningsgrunnlaget for rehab.penger kan for spørsmålsstilleren her aldri bli 2005, enten er det 2004 eller snittet av 04,03 og 02.

Det er ikke, og har aldri vært, noen beregningsregler som sier noe annet. Det spiller ingen rolle hvilket år som har vært best, 2005 er året hvor uførheten inntrådte, og kan aldri legges til grunn som beregningsår.

Dette fremkommer direkte av Ftrl. § 10-9 (2)

"Grunnlaget for rehabiliteringspenger fastsettes ut fra medlemmets pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, jf. § 10-8 første ledd. Grunnlaget for rehabiliteringspenger skal likevel fastsettes ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag."

Beklager "hva i all verden???", men ditt svar var egnet til å forvirre og forlede, så jeg så meg nødt til å rette opp i dette.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...