Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Begynte på insulinpumpe i november og hadde fantastisk blodsukkerverdier en stund. Nå er jeg gravid og blodsukkeret svinger, for å si det enkelt er det enten 4,5 eller 14,5...

Jeg har også cøliaki og mye av maten jeg spiser er det mer stivelse i slik at blodsukkeret øker.

Jeg har økt basaldosen fra 0,9 til 1,1 og bolus fra ca 8 til 14 men selv 14 var ikke nok i går til middag.

Kan dere fortelle meg noe angående insulinpumpe og graviditet? Jeg vet alt for lite og det gjør legen min også.

Hvorfor svinger blodsukkeret slik?

Hvordan kan jeg få det ned?

Hva kan skje om jeg ikke får blodsukkeret ned til et bra nivå?

Har mistet tre ganger og håper virkelig det går bra nå!

Jeg lurer også på hvordan det fungerer rent praktisk når magen blir stor og det er litt mindre magefett å skyte nåla inn i...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298193-graviditet-og-insulinpumpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første ville jeg vært veldig streng med dietten nå. Prøvd å spise minst mulig enkle karbohydrater, for dermed å minske blodsukkersvingnigene. (Litt à la Fedon Lindberg - bare tilpasset din cøliaki.)

Dernest ville jeg insistert på å få hjel av en spesialist når det gjelder insulinpumpa og graviditeten.

Det er såpass alvorlig med diabetes og graviditet, at du skal ha skikkelige svar på det du lurer på.

Ring legeni dag og be om henvisning til spesialist (endokrinolog eller indremedisiner vil jeg anta).

For det første ville jeg vært veldig streng med dietten nå. Prøvd å spise minst mulig enkle karbohydrater, for dermed å minske blodsukkersvingnigene. (Litt à la Fedon Lindberg - bare tilpasset din cøliaki.)

Dernest ville jeg insistert på å få hjel av en spesialist når det gjelder insulinpumpa og graviditeten.

Det er såpass alvorlig med diabetes og graviditet, at du skal ha skikkelige svar på det du lurer på.

Ring legeni dag og be om henvisning til spesialist (endokrinolog eller indremedisiner vil jeg anta).

Takk for svar

Jeg har fått time hos endokrinolog i morgen.

Da kommer jeg til å be om en time eller flere med ernæringsrådgivere. Jeg har fått tips til ernæring i sammenheng med diabetesen men ikke cøliakien og det er jo der jeg sliter mest. Jeg kan rett og slett ikke nok.

Alt jeg finner rundt omkring er for barn med dobbeltdiagnosen, ikke noe for voksne og i alle fall ikke for oss med noen på "vent"...

Takk for svar

Jeg har fått time hos endokrinolog i morgen.

Da kommer jeg til å be om en time eller flere med ernæringsrådgivere. Jeg har fått tips til ernæring i sammenheng med diabetesen men ikke cøliakien og det er jo der jeg sliter mest. Jeg kan rett og slett ikke nok.

Alt jeg finner rundt omkring er for barn med dobbeltdiagnosen, ikke noe for voksne og i alle fall ikke for oss med noen på "vent"...

Flott at du har fått time :)

JEg vil tro at anbefalingene for barn med dobbeltdiagnosen er rimelig lik anbefalingene for de voksne - kanskje bare i litt større mengder.

Som gravid uten diagnosene, skal man spise som vanlig. Man øker ikke energibehovet noe særlig i det hele tatt.

Med diabetes er det ekstra viktig å ha stabilt blodsukker når man er gravid - og det er ekstra vanskelig. Derfor ble jeg så glad når du sa du hadde fått time til endokrinolog :)

Fortell hva endokrinologen sa!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...