Gå til innhold

Psykodymanisk terapi - NHD og andre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madagaskar

Psykodynamisk terapi tror jeg er sånn at pasienten skal prate om alt som faller den inn, og hvor terapeuten ikke har noen særlig medvirkende rolle. Han/hun skal bare "lytte", mens pasienten prater og prater og prater om hva som helst mellom himmel og jord. Og om problemene sine da, selvsagt.

Jeg var borte i en slik terapeut for noen siden, og jeg holdt ut bare tre timer. Allerede den første timen skjønte jeg at det ikke var noe for meg, men turde ikke å si det før den 3. timen...

Jeg husker at jeg tenkte at jeg likegodt kunne gått ut i skogen og snakket til et tre... Det hadde gjort samme nytta, liksom...

Men KOGNITIV terapi derimot, var tingen for meg! :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykodynamisk terapi er utmerket for de som ønsker å bli kjent med sin egen psyke og få vite hvorfor de er som de er. Jeg synes det kan sammenlignes med helsestudio for kroppen. De friske blir friskere og mer veltrent.

For å kurere psykisk sykdom/lidelse er det av tvilsom nytte, det er ekstremt langvarig, derfor også ekstremt ressurskrevende, og det kan lime en fast i problemene og hindre utvikling av mestring her og nå.

Etter min mening burde en betale for slikt selv på samme måte som på helsestudio.

Psykodynamisk terapi er utmerket for de som ønsker å bli kjent med sin egen psyke og få vite hvorfor de er som de er. Jeg synes det kan sammenlignes med helsestudio for kroppen. De friske blir friskere og mer veltrent.

For å kurere psykisk sykdom/lidelse er det av tvilsom nytte, det er ekstremt langvarig, derfor også ekstremt ressurskrevende, og det kan lime en fast i problemene og hindre utvikling av mestring her og nå.

Etter min mening burde en betale for slikt selv på samme måte som på helsestudio.

Det er jeg ikke helt enig i. Jeg har fått fantastisk god hjelp med psykodynamisk terapi. Jeg tenker heller at noen terapier er bra for noen problemer, andre er bra for andre problemer. At det tar tid passer kanskje ikke inn i vår moderne travle, profitthverdag, men alt kan ikke gå like fort heller. Jeg har også fått kognitiv terapi, av en flink psykolog, så jeg vet godt at det gir god hjelp også. Kanskje blir det litt sånn at når noe litt nytt kommer, så hauses det veldig opp, men jeg tenker at det ikke bør være enten - eller hele tiden. De flinkeste psykologene kan kanskje tilpasse sin metode til pasienten også, og ikke omvendt, at metoden styrer det som kommer fram.

Psykodynamisk terapi tror jeg er sånn at pasienten skal prate om alt som faller den inn, og hvor terapeuten ikke har noen særlig medvirkende rolle. Han/hun skal bare "lytte", mens pasienten prater og prater og prater om hva som helst mellom himmel og jord. Og om problemene sine da, selvsagt.

Jeg var borte i en slik terapeut for noen siden, og jeg holdt ut bare tre timer. Allerede den første timen skjønte jeg at det ikke var noe for meg, men turde ikke å si det før den 3. timen...

Jeg husker at jeg tenkte at jeg likegodt kunne gått ut i skogen og snakket til et tre... Det hadde gjort samme nytta, liksom...

Men KOGNITIV terapi derimot, var tingen for meg! :-)

Det du beskriver er "prateterapi". Jeg har gått i psykodynamisk terapi i mange år, og det er slett ikke slik at det bare var jeg som pratet. Det var en veldig dyptgående terapi og på mange måter vanskelig å beskrive. Men jeg har vært borti det andre også. Og det er helt ubrukelig. Noen terapeuter har mye å gi, andre tydeligvis ikke.

Annonse

Gjest klumpeliten

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er kjempelite flink til å prate, så tror nok kanskje ikke sånn terapi er noe for meg.

Har PTSD og muligens bipolar 2, i alle fall gjentagende depresjoner.

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er kjempelite flink til å prate, så tror nok kanskje ikke sånn terapi er noe for meg.

Har PTSD og muligens bipolar 2, i alle fall gjentagende depresjoner.

Med de diagnosene tror jeg at jeg ville gått for en mer kognitiv terapi. Tror du har mer å hente på det.

Mvh

Gjest Madagaskar

Det du beskriver er "prateterapi". Jeg har gått i psykodynamisk terapi i mange år, og det er slett ikke slik at det bare var jeg som pratet. Det var en veldig dyptgående terapi og på mange måter vanskelig å beskrive. Men jeg har vært borti det andre også. Og det er helt ubrukelig. Noen terapeuter har mye å gi, andre tydeligvis ikke.

ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...