Hushjelpen Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Elsker wok, men er ikke så innmari oppfinnsom hva mat gjelder... Wok er jo stort sett en veldig enkel mat, men kan lages på mange måter! Kan jeg få oppskriften på din wok favoritt?? 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Kyllingfiletbiter, aubergin, løk og poteter. 0 Siter
Hushjelpen Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Skrevet 2. februar 2008 Kyllingfiletbiter, aubergin, løk og poteter. Hmmm, ny vri, med poteter:o) Sikkert digg det! Men bruker du ikke noe saus eller noe? Steker du i mye olje? Høres litt tørt ut... 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Hmmm, ny vri, med poteter:o) Sikkert digg det! Men bruker du ikke noe saus eller noe? Steker du i mye olje? Høres litt tørt ut... Jeg steker i olje, men ikke for mye. Potetene er skåret i små trekanter, dvs når jeg har skåret poteter i båter, så deler jeg de på midten. Auberginbitene forsøker jeg å lage like store som potetbitene, det samme med kyllingbitene. Jeg har en kyllingsaus som jeg bruker som jeg lager selv på denne måten: Sky fra kyllingen jeg steker, hvitløk, chili, eventuelt annet krydder etterpå. Nei, det blir ikke tørt :-) 0 Siter
Hushjelpen Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Skrevet 2. februar 2008 Jeg steker i olje, men ikke for mye. Potetene er skåret i små trekanter, dvs når jeg har skåret poteter i båter, så deler jeg de på midten. Auberginbitene forsøker jeg å lage like store som potetbitene, det samme med kyllingbitene. Jeg har en kyllingsaus som jeg bruker som jeg lager selv på denne måten: Sky fra kyllingen jeg steker, hvitløk, chili, eventuelt annet krydder etterpå. Nei, det blir ikke tørt :-) Nei, hvis du lager den sausen blir det nok ikke tørt nei, hørtes innmari god ut:o) Men nå er jeg ingen kokk, så jeg må ha det inn med t-skje, koker du potetene i forkant? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Kylling i strimler, marineres. Bruker mye kyllingkrydder, chili i en eller annen form, pepper, hvitløk. -Blomkål, broccoli og gulerøtter -Sopp, squash, paprika (gjerne flere farger), løk -Bønnespirer, bambuskudd, minimais Steker kyllingen i marinaden (ikke for mye av den). Tar det ut av, steker blomkål osv (ikke broccolien, tar den sist, slik at den ikke blir for mye stekt., har oppi soppen osv, så hermetikken. Hiv oppi kyllingen igjen. Jeg bruker Blue dragon chop sueysaus i pose. Så sper jeg med vann, krydrer mer (kyllingkrydder, chili, paprikakrydder, salt, pepper, soyasaus osv) Blir den for tynn, har jeg oppi litt jevning. Denne bruker jeg når vi er flere. Ellers så hiver jeg oppi det jeg vil av kjøtt, kylling, svin, grønnsaker jeg har lyst på, og en saus fra glass eller pose. Finnes flere typer. Det er veldig godt med skiver av hvitløksfedd i oljen mens du steker, setter god smak. Det er bare til å prøve seg frem, og hive oppi det som man liker. 0 Siter
Hushjelpen Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Skrevet 2. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1201970790' post='3796461] Kylling i strimler, marineres. Bruker mye kyllingkrydder, chili i en eller annen form, pepper, hvitløk. -Blomkål, broccoli og gulerøtter -Sopp, squash, paprika (gjerne flere farger), løk -Bønnespirer, bambuskudd, minimais Steker kyllingen i marinaden (ikke for mye av den). Tar det ut av, steker blomkål osv (ikke broccolien, tar den sist, slik at den ikke blir for mye stekt., har oppi soppen osv, så hermetikken. Hiv oppi kyllingen igjen. Jeg bruker Blue dragon chop sueysaus i pose. Så sper jeg med vann, krydrer mer (kyllingkrydder, chili, paprikakrydder, salt, pepper, soyasaus osv) Blir den for tynn, har jeg oppi litt jevning. Denne bruker jeg når vi er flere. Ellers så hiver jeg oppi det jeg vil av kjøtt, kylling, svin, grønnsaker jeg har lyst på, og en saus fra glass eller pose. Finnes flere typer. Det er veldig godt med skiver av hvitløksfedd i oljen mens du steker, setter god smak. Det er bare til å prøve seg frem, og hive oppi det som man liker. Oj, det hørtes digg ut! Den blue dragon har jeg også brukt, den er god... Men du, koker du grønnsakene før du woker de? Og hvordan marinerer du kyllingen? Krydder og olje eller?? Hva jevner du med hvis sausen blir for tynn? Uten at det bare blir klumper... 0 Siter
pærebrus Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Jeg bruker noe lignende som shira; marinert kyllingfilet, gulrot, blomkål, brokkoli, litt chili og ananas. Så bruker jeg en posesaus som heter chicken wok thai mix(?), eller noe i den dur... Koker nudler og har til. Kjempegodt:) 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Nei, hvis du lager den sausen blir det nok ikke tørt nei, hørtes innmari god ut:o) Men nå er jeg ingen kokk, så jeg må ha det inn med t-skje, koker du potetene i forkant? Jeg steker de i ovnen til de er halvveis ferdige, så putter jeg de i wok etterpå :-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Oj, det hørtes digg ut! Den blue dragon har jeg også brukt, den er god... Men du, koker du grønnsakene før du woker de? Og hvordan marinerer du kyllingen? Krydder og olje eller?? Hva jevner du med hvis sausen blir for tynn? Uten at det bare blir klumper... Nei, må ikke koke dem, da blir de vasne og ekle. De skal stekes passe møre. De vil jo koke bittelitt i sausen også. Marinade er olje med krydder oppi ja, og gjerne hvitløksfedd og chilipasta. Jeg jevner med maizenna og vann, eller bare maizenna jevner (egen type som heter jevner). 0 Siter
random1365380890 Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Kyllingfilet, classic wokblanding og selskapsblanding 50/50 litt ekstra brocollitopper, salt pepper og hvitløk. Ekte thailandsk østerssaus... jasminris mmmmm det spiser jeg mange ganger hver uke og blir aldri lei! Fungerer også fint med sweet chili, sausene må være ekte import, de andre syns jeg er fryktelige i forhold ... 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Jeg bruker squash, kålrot, gulrot, en eller annen løk (gjerne purre), blomkål og broccoli i små buketter og paprika (noe eller alt, etter hva jeg har i huset). Alt deles i tynne staver. Gulrota bruker jeg skrelleren på, lager tynne flak som jeg så deler i mindre staver med kniv. Har gjerne på en liten dæsj soyasaus og/eller oyster saus når jeg har woket dem i litt olje noen minutter. Har woket laks eller kylling + ris / linsestuing eller pasta til. Nam! 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Jeg lager det sjelden, men stek kyllingbiter, ha oppi grønnsaker, og så østerssaus. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.