Gå til innhold

Lapskaus

Gjest Svigerspåmiddag

Anbefalte innlegg

Gjest Svigerspåmiddag
Skrevet

Hvordan lager man brun lapskaus? Jeg har googlet, men faller ikke for noen av oppskriftene. Spørsmålet mitt er egentlig om grønnsakene skal koke like lenge som kjøttet? Eller skal man brune kjøttet, ha i vann +buljongterning og koke til kjøttet er nesten mørt og så ha oppi grønnsakene? Kjøttet er forøvrig oksebog. På forhånd takk for hjelpen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Skal du ha lapskaus bør grønnsakene koke ganske lenge, men jeg tror det vil være "over-do" å koke dem like lenge som kjøttet. 30-45 minutter er sikkert passe.

Skrevet

Du må brune både kjøttet og grønnsakene eller så blir ikke lapskausen skikkelig brun. Og jeg koker grønnsakene like lenge som kjøttet eller så blir den ikke tykk nok synes jeg og da må man ha jevning i og da er det jo ikke skikkelig lapskaus.

Skrevet

Jeg koker kjøtt, løk, sellerirot og den rota som ser ut som en hvit gulrot først. Det kan ta lang tid å få kjøttet mørt. Når det er klart heller jeg i potet, gulrot og kålrot og koker med den siste halvtimen (?) til de er klare.

Jeg bruner ingenting først, så jeg får lys lapskaus. Dersom det får for tynn konsistens heller jeg inn litt potetstappe "plulver". Dette tipset fikk jeg av en kokk, og det fungerer utmerket:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...