Gjest mora2 Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Så typisk deg, disse spørsmålene... ;0) Jeg liker å få takk når jeg gjør noe for andre. Får jeg ikke et takk, føler jeg kanskje at jeg ikke gjorde det bra nok? Gaven ikke var fin nok? (Det sier jo helt klart noe om meg ja..) I sommer,da vi var i Oslo. Trålte opp og ned Skipergaten får å finne Fetter. Jeg var jo piss redd..Gjorde det ikke for å få takk av han, men han hadde jo ikke overlevd lenge der..Hadde ikke noe valg. Tok han med hjem, ingen andre ville jo ta han i mot. Hadde jeg lyst å ha en narkoman uteligger i huset? Nei. Men den takknemligheten han viste, han satt med tårene i øynene og takket for at han fikk bade,og ikke minst de rene nye klærene. Gjorde det godt å få den tilbake mld? Absolutt. Forventet jeg den,nei men jeg håpte jo hvertfall at han satt pris på hva vi gjorde for han. Jeg løp ikke opp og ned oslos gater for å få takk. Jeg gjorde det heller ikke utav ren godhet.For jeg har aldri vært så sinna på noen før..Når jeg først så han, skalv jeg som F..og kjeften han huden full.. Utav min egen egoisme fikk han penger til "beroligende" før vi kjørte hjemover... Mennesker er egoister, men jeg tror likevel det finnes en godhet. At vi ikke alltid gjør ting bare for vår egen del. Jeg kjenner deg, du er god tvers igjennom :0) 0 Siter
hulkert Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Logisk sett finnes kun egoisme. Du kan gjøre noe fordi det gir gevinst eller for å unngå straff. Når jeg kjøper en is, er det fordi det føles godt å spise is. Hadde jeg ikke likt is, hadde jeg nok ikke kjøpt det. Når jeg hjelper andre, er det fordi det føles godt å hjelpe andre. Hvis jeg ikke hadde likt å hjelpe andre, hadde jeg kanskje heller ikke gjort det - så sant det ikke var straffbart å la være eller at valget på andre måter hadde konsekvenser for mitt eget ve og vel. I dagligtalen blir ikke ordet brukt på samme måte. I dagligtalen gjør du en innmari viktig uselvisk innsats som jeg og mange andre setter stor pris på. Så lenge du evner å si nei før det blir for mye i forhold til hva du får igjen, så sier jeg bare stå på!! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.