Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Skal invitere et vennepar på tapas til helgen. Hva lager jeg? Og hvordan fikser jeg at varmrettene er varme og klare til servering samtidig? Hva kan jeg lage på forhånd? Takker så mye for all hjelp! 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Hvis du skal lage ordentlig tapas på spansk vis så har jeg noen gode råd til deg. 1. Ikke fall for fristelsen til å tro at du må lage merkelige gormet-retter fordi du skal ha tapas. Tapas dreier seg kort og godt om småretter. Så alle retter du synes er gode kan brukes som tapas, bare at du lager det i mindre porsjoner. 2. Tapas handler om å spise litt av mye forskjellig. Lag gjerne en stor rett per person. Jeg vet ikke hvor mange du skal lage til, men hvis dere f.eks.blir 6 personer, ville jeg laga 6 retter som jeg danderer på bordet, og folk plukker fra det de vil ha. 3. Hva som helst kan være tapas. Jeg bruker å lage følgende: Tortilla española (spansk omelett med poteter og løk) Spanske kjøttboller (albóndigas), krydret med hvitløk. Russiak salat (ensaladilla rusa - potetsalat med majones, erter, gulrøtter og tunfisk/ansjos) Ristet/stekt brød med hvitløksmør, tomat og serrano-skinke Friterte akkar-ringer (calamares) Gambas al ajíllo (reker fritert i olivenolje med hele hvitløksbåter). I tillegg kan du gjerne servere en skål med oliven, en kurv med hvitt brød og en salat bestående av tomat- og løkringer med olje/edikk-dressing. Hvis du trenger noen oppskrifter kan jeg gjerne hjelpe deg med det. Lykke til! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Bak foccatiabrød og lag aioli Marinerte scampi som du freser like før servering Fersk, dampa aspargues med olivenolje, sitron og fersk parmesan Dadler rulla i bacon og steikes (ta ut steinene først!) Små, saltbakte poteter (nyyydelig å dyppe i aiolien!) Litt utvalg av serranoskinke, chorizo, forskjellige oster (Manchego er must! Samt en god Brie. Og Talleggio er nydelig). 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Vi hadde tapasfest i sommer, og laget det for første gang. Fikk masse tips her. Husker vel ikke alt vi laget, men dette hadde vi i alle fall: Foccatiabrød (skal heve i 12 timer - kjempegodt) Canaris-poteter - ekstremt salte Små krydrete kjøttboller i tomatsaus Couscous-rett (fulgte oppskriften på pakka - var med agurk, tomat, løk, mynte osv) Nå stoppet det helt opp her i hodet mitt.... Vi laget da mange flere retter.... Prøvde meg på Mariaflyflys aioli, men den ble totalt mislykket :-( 0 Siter
Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Hvis du skal lage ordentlig tapas på spansk vis så har jeg noen gode råd til deg. 1. Ikke fall for fristelsen til å tro at du må lage merkelige gormet-retter fordi du skal ha tapas. Tapas dreier seg kort og godt om småretter. Så alle retter du synes er gode kan brukes som tapas, bare at du lager det i mindre porsjoner. 2. Tapas handler om å spise litt av mye forskjellig. Lag gjerne en stor rett per person. Jeg vet ikke hvor mange du skal lage til, men hvis dere f.eks.blir 6 personer, ville jeg laga 6 retter som jeg danderer på bordet, og folk plukker fra det de vil ha. 3. Hva som helst kan være tapas. Jeg bruker å lage følgende: Tortilla española (spansk omelett med poteter og løk) Spanske kjøttboller (albóndigas), krydret med hvitløk. Russiak salat (ensaladilla rusa - potetsalat med majones, erter, gulrøtter og tunfisk/ansjos) Ristet/stekt brød med hvitløksmør, tomat og serrano-skinke Friterte akkar-ringer (calamares) Gambas al ajíllo (reker fritert i olivenolje med hele hvitløksbåter). I tillegg kan du gjerne servere en skål med oliven, en kurv med hvitt brød og en salat bestående av tomat- og løkringer med olje/edikk-dressing. Hvis du trenger noen oppskrifter kan jeg gjerne hjelpe deg med det. Lykke til! Tar gjerne imot oppskrift på kjøttboller og gambas'ene. :-) Du er snill! Tusen takk! 0 Siter
Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Bak foccatiabrød og lag aioli Marinerte scampi som du freser like før servering Fersk, dampa aspargues med olivenolje, sitron og fersk parmesan Dadler rulla i bacon og steikes (ta ut steinene først!) Små, saltbakte poteter (nyyydelig å dyppe i aiolien!) Litt utvalg av serranoskinke, chorizo, forskjellige oster (Manchego er must! Samt en god Brie. Og Talleggio er nydelig). Takk for tips, flyfly! Tror du at jeg kan steke dadlene i stekeovnen? Manchego og Brie har jeg hørt om, men hvordan smaker den andre du nevnte? 0 Siter
Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Vi hadde tapasfest i sommer, og laget det for første gang. Fikk masse tips her. Husker vel ikke alt vi laget, men dette hadde vi i alle fall: Foccatiabrød (skal heve i 12 timer - kjempegodt) Canaris-poteter - ekstremt salte Små krydrete kjøttboller i tomatsaus Couscous-rett (fulgte oppskriften på pakka - var med agurk, tomat, løk, mynte osv) Nå stoppet det helt opp her i hodet mitt.... Vi laget da mange flere retter.... Prøvde meg på Mariaflyflys aioli, men den ble totalt mislykket :-( Takk for tips! Couscous-rett var kjempelurt! :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Takk for tips, flyfly! Tror du at jeg kan steke dadlene i stekeovnen? Manchego og Brie har jeg hørt om, men hvordan smaker den andre du nevnte? Jeg har ikke prøvd å steike dem i ovn, men vil tro det lar seg gjøre. Husk bakepapir under, ellers blir det nok et jævla klin. Talleggio er en ganske fast ost, mild og god. Nydelig sammen med parmaskinke og gjerne litt ruccola. Det er forresten veldig godt med små bruchettaer også. Rist små baguettskiver i ovnen med litt olivenolje over, gni dem inn med et hvitløksfedd når de er ferdige, legg på litt hakkede, friske tomater og basilikum. Nammis. Kan lage noen også med urtekrem og en skive salami og en tomatskive. Det er helt nydelig. 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Tar gjerne imot oppskrift på kjøttboller og gambas'ene. :-) Du er snill! Tusen takk! Albóndigas (kjøttboller- tapas til 6 personer): 500 g.kjøttdeig (gjerne blanding av svin og okse) 1 egg 1 ss sherry/rødvin 1 skive tørt brød 1 fedd hvitløk finhakket persille 1 middels stor løk 1/2 rød paprika og 1/2 grønn 1 flådd tomat / 1/2 boks hakkede tomater 3 ss hvetemel 1 ts potetmel olivenolje til steking salt og pepper etter smak og behag hakkede pinje-/solsikkekjerner Fremgangsmåte: 1. Pisk egget i en bolle og tilsett vin, raspet hvitløk, persille, smuldret brød, potetmel, hakkede pinje-/solsikkekjerner og kjøtt. Alt blandes godt til en jevn farse. 2. Form kjøttboller på størrelse med en valnøtt. 3. Bollene rullers i hvetemel før de friteres i varm olje i en dyp panne. Når de blir brune, legges de i en kasserolle. 4. Finhakk løken og paprikaen, tilsett finhakket tomat. Legg grønnsakene i kasserollen sammen med kjøttbollene. Hell på litt vann eller kraft fra kjøtt/grønnsaker til bollene er dekket halvveis. Sett på lokket og la det hele småkoke på middels varme til kjøttbollene er ferdige. 5. Smak til med salt og pepper før servering. Buen aproveche 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Tar gjerne imot oppskrift på kjøttboller og gambas'ene. :-) Du er snill! Tusen takk! Og her kommer gambasene (tapas til 6 personer) 250 g.store rensede reker (grønnlandsreker/kinesiske scampi) 3 fedd vitløk 3 ss olivenolje 1 ts kajennepepper litt salt litt finhakket persille Fremgangsmåte: 1. Friter rekeskall i en varm panne med olivenolje. Når skallene forandrer farge til dypere rød, fjernes pannen fra varmen. Tilsett mer olje og la skallene få godgjøre seg en halv time uten varmekilde. 2. Skrell hvitløken og skjer den i to/fire på langs. 3. Legg dem i den nedkjølte "rekeskalloljen" i en panne, og strø over litt kajennepepper. Skru opp varmen. 4. Når hvitløken begynner å få gul farge, legges rekene raskt i. Strø litt salt over. 5. Fjern pannen fra varmen, og rør omhyggelig slik at rekene varmes opp. Hvis man lager dette med scampi, må man holde dem litt lenger i den varme pannen. 6. Strø over litt persille og server med én gang. Buen apetito!! (Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan dette smaker da ;-)) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Albóndigas (kjøttboller- tapas til 6 personer): 500 g.kjøttdeig (gjerne blanding av svin og okse) 1 egg 1 ss sherry/rødvin 1 skive tørt brød 1 fedd hvitløk finhakket persille 1 middels stor løk 1/2 rød paprika og 1/2 grønn 1 flådd tomat / 1/2 boks hakkede tomater 3 ss hvetemel 1 ts potetmel olivenolje til steking salt og pepper etter smak og behag hakkede pinje-/solsikkekjerner Fremgangsmåte: 1. Pisk egget i en bolle og tilsett vin, raspet hvitløk, persille, smuldret brød, potetmel, hakkede pinje-/solsikkekjerner og kjøtt. Alt blandes godt til en jevn farse. 2. Form kjøttboller på størrelse med en valnøtt. 3. Bollene rullers i hvetemel før de friteres i varm olje i en dyp panne. Når de blir brune, legges de i en kasserolle. 4. Finhakk løken og paprikaen, tilsett finhakket tomat. Legg grønnsakene i kasserollen sammen med kjøttbollene. Hell på litt vann eller kraft fra kjøtt/grønnsaker til bollene er dekket halvveis. Sett på lokket og la det hele småkoke på middels varme til kjøttbollene er ferdige. 5. Smak til med salt og pepper før servering. Buen aproveche Jeg pleier å koke kjøttbollene i litt kyllingkraft før jeg steiker dem i panna, jeg. Men ser jo nå at det går fint å bare la dem surre i tomatsausen. (er ikke alltid jeg bruker tomatsaus til). Takk for tipset. 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Ser du har fått gode tips. Men ''hvordan fikser jeg at varmrettene er varme og klare til servering samtidig?''er et godt spml. Særlig hvis man skal underholde gjestene samtidig. Jeg har begynt å ha alle på kjøkkenet, selv om de er i veien for meg er det kjempekoselig for alle, mye mer intimt enn i stuen. Og da har de et glass i hånden og noe å smågumle på. 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Jeg pleier å koke kjøttbollene i litt kyllingkraft før jeg steiker dem i panna, jeg. Men ser jo nå at det går fint å bare la dem surre i tomatsausen. (er ikke alltid jeg bruker tomatsaus til). Takk for tipset. Noe jeg lurer på, får jo vann i munnen her! - må man frityrsteke kjøttbollene eller går det fint å steke i vanlig stekepanne, ev. i ovnen? Og skal de serveres varme? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Noe jeg lurer på, får jo vann i munnen her! - må man frityrsteke kjøttbollene eller går det fint å steke i vanlig stekepanne, ev. i ovnen? Og skal de serveres varme? Jeg steiker dem i litt smør i steikepanne. Men jeg koker dem altså et par minutter i litt kyllingkraft først. (vann + kyllingbuljong) 0 Siter
Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Og her kommer gambasene (tapas til 6 personer) 250 g.store rensede reker (grønnlandsreker/kinesiske scampi) 3 fedd vitløk 3 ss olivenolje 1 ts kajennepepper litt salt litt finhakket persille Fremgangsmåte: 1. Friter rekeskall i en varm panne med olivenolje. Når skallene forandrer farge til dypere rød, fjernes pannen fra varmen. Tilsett mer olje og la skallene få godgjøre seg en halv time uten varmekilde. 2. Skrell hvitløken og skjer den i to/fire på langs. 3. Legg dem i den nedkjølte "rekeskalloljen" i en panne, og strø over litt kajennepepper. Skru opp varmen. 4. Når hvitløken begynner å få gul farge, legges rekene raskt i. Strø litt salt over. 5. Fjern pannen fra varmen, og rør omhyggelig slik at rekene varmes opp. Hvis man lager dette med scampi, må man holde dem litt lenger i den varme pannen. 6. Strø over litt persille og server med én gang. Buen apetito!! (Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan dette smaker da ;-)) Tusen takk for begge oppskriftene. Du er en knupp!! :-) Det blir nok veldig bra! 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Jeg pleier å koke kjøttbollene i litt kyllingkraft før jeg steiker dem i panna, jeg. Men ser jo nå at det går fint å bare la dem surre i tomatsausen. (er ikke alltid jeg bruker tomatsaus til). Takk for tipset. He,he, helt i orden! Det er dessuten minst like mange måter å lage kjøttboller på som det er regioner i Spania ;-) 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Tusen takk for begge oppskriftene. Du er en knupp!! :-) Det blir nok veldig bra! Håper det blir bra! 0 Siter
Gjest Tapastobe Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har ikke prøvd å steike dem i ovn, men vil tro det lar seg gjøre. Husk bakepapir under, ellers blir det nok et jævla klin. Talleggio er en ganske fast ost, mild og god. Nydelig sammen med parmaskinke og gjerne litt ruccola. Det er forresten veldig godt med små bruchettaer også. Rist små baguettskiver i ovnen med litt olivenolje over, gni dem inn med et hvitløksfedd når de er ferdige, legg på litt hakkede, friske tomater og basilikum. Nammis. Kan lage noen også med urtekrem og en skive salami og en tomatskive. Det er helt nydelig. Tusen takk! Hvor kjøper du Tallegio? Tror du at de har den på Centra? ;-) 0 Siter
villbringebær Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Noe jeg lurer på, får jo vann i munnen her! - må man frityrsteke kjøttbollene eller går det fint å steke i vanlig stekepanne, ev. i ovnen? Og skal de serveres varme? Jeg frityrsteker dem i høy jernkasserolle. Synes de blir absolutt best på den måten! Men har du ikke jernkaserolle kan du jo prøve å ha godt med olje i stekepanne og halveis frityrsteke, halveis steke dem!...? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2008 Skrevet 4. februar 2008 Og her kommer gambasene (tapas til 6 personer) 250 g.store rensede reker (grønnlandsreker/kinesiske scampi) 3 fedd vitløk 3 ss olivenolje 1 ts kajennepepper litt salt litt finhakket persille Fremgangsmåte: 1. Friter rekeskall i en varm panne med olivenolje. Når skallene forandrer farge til dypere rød, fjernes pannen fra varmen. Tilsett mer olje og la skallene få godgjøre seg en halv time uten varmekilde. 2. Skrell hvitløken og skjer den i to/fire på langs. 3. Legg dem i den nedkjølte "rekeskalloljen" i en panne, og strø over litt kajennepepper. Skru opp varmen. 4. Når hvitløken begynner å få gul farge, legges rekene raskt i. Strø litt salt over. 5. Fjern pannen fra varmen, og rør omhyggelig slik at rekene varmes opp. Hvis man lager dette med scampi, må man holde dem litt lenger i den varme pannen. 6. Strø over litt persille og server med én gang. Buen apetito!! (Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan dette smaker da ;-)) Takk for spennende oppskrifter - de er herved lagret, med tanke på neste fest :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.