Henrikke67 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Min 16 år gamle datter skal velge utdanningsvei. Hun passer trolig best med en kortvarig yrkesutdanning. Jeg føler meg lite kompetent til å hjelpe henne. Selv er jeg av den skoleflinke typen, som ble rødruss og tok universitetsutdanning. Har ikke så god greie på disse yrkesfagene. Hun er ikke teknisk interessert og de typiske guttefagene som rørlegger og snekker er uaktuellt. Vi har snakket om baker, konditor eller kokk. Barnehageassistent har vært nevnt... Men det må da finnes flere alternativer?? Nå prøver jeg meg på nettet, det er sikkert noen som har noen flere yrker å foreslå! ;-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Videregående har jo mange linjer. Om hun er flink til å synge, spille et instrument, danse eller spille skuespill, så er musikk, dans og drama en mulighet. Hvis hun er glad i sport/trening, så er idrettslinjen et godt valg. Da kan hun muligens legge basisen for jobb på treningsstudio osv. Barne- og ungdomsarbeider, hjelpepleier... Hva er hun faktisk interessert i? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Omsorgsarbeider? Formgivingsfag? Da kan hun vel gå videre på frisør, aktivitør, eller gullsmed, om jeg husker rett. Litt googling gav meg dette: http://www.folkeweb.no/christoffer/search3.php Oversikt over alle fagene. Fant den her inne: http://www.yrkesfag.org/ 0 Siter
Glimtipper Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Eventuelt, om hun er skolelei, så finnes det en folkehøyskole eller flere som tar in 16-åringer. Da kan hun gå der ett år og finne ut litt bedre hva hun vil 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Enig i at det må finnes mange andre retninger. Du sier lite om hva som interesserer henne - er hun interessert i sport, musikk, klær og mote, dyr, eller noe helt annet, må det jo være fint å finne noe som går i retning av interessen hennes? 0 Siter
laban Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Gå inn på denne siden her: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kompetanseoppslag?ASP=1988295&Ran=45600&Niva=V&Return=WA_kurstilbud&TP=05-02-08 Velg en linje (= et studieprogram) ut fra hva som er realistisk å komme inn på, der det står Velg kategori til venstre. Da kommer det fram en oversikt over hvilke yrker utdanningen fører fram til, og dessuten intervjuartikler med noen som er underveis. Det er mange som ikke er klar over hvilke yrker et studieprogram kan føre fram til. Se f.eks. under Service og samferdsel og Restaurant- og matfag. Det går også an å gå alfabetisk til verks i yrkesoversikten øverst til venstre. Selv om hun ikke er interessert i teknikk, kan det være lurt å la være å følge strømmen ukritisk inn på Helse- og sosialfag sammen med alle de andre jentene. Det finnes mange andre muligheter som er bedre betalt, selv om hun ikke trenger velge noe rent mannsyrke av den grunn - og det er tungt å være nederst på stigen i helsefagene hvis man egentlig ikke er motivert. 0 Siter
Gjest ....... Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 sjekk www.utdanning.no der kan du velge et yrke som høres interessant ut, og hva som må til av bl.a utdanning. 0 Siter
Gjest vity Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1202198492' post='3798297] Omsorgsarbeider? Formgivingsfag? Da kan hun vel gå videre på frisør, aktivitør, eller gullsmed, om jeg husker rett. Litt googling gav meg dette: http://www.folkeweb.no/christoffer/search3.php Oversikt over alle fagene. Fant den her inne: http://www.yrkesfag.org/ Hva innebærer det å bli omsorgsarbeider, hva konkret kan man gjøre ? 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hva innebærer det å bli omsorgsarbeider, hva konkret kan man gjøre ? Det vet jeg ikke så mye om, men jeg tror det er helse og sosialfag-linjen. Flere her kom med gode linker, du får titte på dem. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Den linken til laban var kjempefin! Det som er genialt med å velge yrkesfag, er at ved å ta et ekstra 4. år har du generell studiekompetanse også, dersom hun likevel vil inn på høyskole/universitet. 0 Siter
Heidi Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 En samtale med en rådgiver i den videregående skolen er også et tips. De har jo som jobb å veilede og å informere elevene om det som finnes av studietilbud. Og de kan også komme med råd om hva slags studieretninger som passer den enkelte elev. 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Det kan være lurt å se litt på hvordan hun har vært i oppveksten. Har hun dillet mye med dukker? Omsorgsfull? Eller har hun kanskje vært veldig oppfinnsom? Eller koplet sammen ting lett som bare det? Det er bare å tenke tilbake, så er det mulig at du ser et bilde av en utdannelse. Jeg anbefaler at dere tar yrkesvalgtesten som er på nav sine sider. Det kan gi en pekepinn. Jeg synes også at det kan være ok å ikke binde seg for hardt til akkurat at hun f.eks blir baker. De må få lov å prøve og feile. Så dersom du kan ha dette i bakhodet så blir det mindre stress dette her. Det kan også være at hun vil gjøre som deg, ta høy utdanning, men ikke akkurat nå. Mange studier er lagt opp slik at man ikke velger yrket første året, men har bruk for første året til det man velger andre året F.eks dersom man går på byggfag: Første året er de innom alle yrker innen det, så deretter velger de retningen/yrket. Det fine er også at det kun er tre dager vanlig skole og to dager praksis. Glimrende om man er litt skole lei. Lykke til da! 0 Siter
Gjest tubbel Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Hva innebærer det å bli omsorgsarbeider, hva konkret kan man gjøre ? en omsorgsarbeider er ganske lik en hjelpepleier, og jobber som regel på sykehjem, gamlehjem eller med utviklingshemmede. Kanskje barnehage også... Men den utdanningen har de sluttet med, og omsorgsarbeiderutdanningen er nå slått sammen med hjelpepleierutdanningen, og heter helsefagarbeider. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.