Nb! Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Min sønn er, kort fortalt, feildiagnotisert (ifølge meg selv og barnevernet) av Bup.. Han har diagnosen adhd, som han har hatt i et par år, men etter uttallige tester og medisineringer uten resultat er også flere kommet frem til at vi har nok hatt rett hele tiden, og at det kun er snakk om sterk dysleksi.. Hvordan går jeg frem når Bup mener noe annet og ikke ønsker å utrede han på ny, og mener at han har den dianosen uansett hva jeg og de andre mener??? Jeg har allerede fått avslag på en ny utredning pga å få av han diagnosen... da fikk vi tilbud om mer medisiner ol... 0 Siter
frosken Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Vurdering i forhold til dysleksi og andre lærevansker skal gjøres av PPT. Dere som foreldre kan selv be PPT gjøre en sakkyndig vurdering. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Be fastlegen til din sønn om å henvise han til en ny vurdering, av annet fagpersonell enn de som utredet han sist. 0 Siter
Nb! Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 Vurdering i forhold til dysleksi og andre lærevansker skal gjøres av PPT. Dere som foreldre kan selv be PPT gjøre en sakkyndig vurdering. Ppt er inne i bildet og har ikke kommen noen sted. Dianosen han har fått har han fått av Barne og Ungdoms Psykiatrisk, så det er ikke noe de kan gjøre noe med.. har bedt om Logos testing nå, å Ppt sa de kunne dende han til et senter som har stor kunnskap innen dysleksi. så den biten dekker de bra. Men de har ingenting i forhold til Adhd diagnosen å gjøre annet enn at de er bestemmer på ressursmøtene.. 0 Siter
frosken Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Ppt er inne i bildet og har ikke kommen noen sted. Dianosen han har fått har han fått av Barne og Ungdoms Psykiatrisk, så det er ikke noe de kan gjøre noe med.. har bedt om Logos testing nå, å Ppt sa de kunne dende han til et senter som har stor kunnskap innen dysleksi. så den biten dekker de bra. Men de har ingenting i forhold til Adhd diagnosen å gjøre annet enn at de er bestemmer på ressursmøtene.. Nei, ppt kan ikke fjerne adhd-diagnosen, det kan kun spesialist innen barnepsykiatri. Men dersom det viktige er å få hjelp i forhold til dysleksi, spiller det da noen rolle om bup mener han har adhd eller ikke? Dersom ppt foreslår å søke et kompetansesenter innen det pedagogiske støttesystemet, så vil han der få en grundig vurdering i forhold til dysleksi, og man vil forsøke å komme frem til et pedagogisk opplegg som kan hjelpe. Vet ikke om han er medisinert, og i såfall er det forståelig at dere ønsker å vite med sikkerhet at han trenger medisinene - men dette er jo også noe som uansett avgjøres ved utprøving. 0 Siter
Nb! Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 Nei, ppt kan ikke fjerne adhd-diagnosen, det kan kun spesialist innen barnepsykiatri. Men dersom det viktige er å få hjelp i forhold til dysleksi, spiller det da noen rolle om bup mener han har adhd eller ikke? Dersom ppt foreslår å søke et kompetansesenter innen det pedagogiske støttesystemet, så vil han der få en grundig vurdering i forhold til dysleksi, og man vil forsøke å komme frem til et pedagogisk opplegg som kan hjelpe. Vet ikke om han er medisinert, og i såfall er det forståelig at dere ønsker å vite med sikkerhet at han trenger medisinene - men dette er jo også noe som uansett avgjøres ved utprøving. Dysleksien jobber de for fullt med nå, så det håper jeg løsner for han en gang i fremtiden ;-) Han har vært medisinert med ritalin og concerta. og testet for det som går ann, å han var en av de som ikke tålte medisinen, og viste ingen resultater på noen tiltak i forhold til adhd dianosen, så denne døren begynner å lukkes, å Bup har sagt at de sannsynligvis ikke har flere tiltak de kan prøve, men jag skal ut til en time til før de gav opp helt. Jeg har ikke lyst at han skal ha en diagnose over seg hvis han ikke har sykdommen, en diagnose som han hver dag blir påminnet om, av "klassekamerater" som sier "ikke vær med han for han har adhd", "det smitter ikke lek med han", "de lyger, stjeler osv osv.... Til og med noen lærere har snudd seg mot han... å det gjør hverdagen hans sååå mye verre, da han kommer gråtende hjem hver uke.. Jeg sier ikke at alt hadde blitt bra bare han ikke hadde hatt dianosen, men vil ikke at han skal ha denne når de fleste som er rundt ham mener dette er feil diagnose... Mange "nye" bekjemte har latt være å be han pga dette, å han er t.o.m anderledes enn hovedgruppen med adhd, altså rolig, trekker seg unna bråk, rydder rommet ofte og titt og holder det ryddigt uten beskjed, høflig, anill aom et lam, å kan være hjemme i lengre perioder helt alene, uten at han gjør noe som helst... 0 Siter
Nb! Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 Be fastlegen til din sønn om å henvise han til en ny vurdering, av annet fagpersonell enn de som utredet han sist. Det er ingen andre å spør, han er blitt utredet av en, men jeg bad om ny, og den nye mener at han har det etter å ha sett han 15 min på kontoret sitt, der det eneste han gjorde da, var å sitte i benken hans, og ved en anledning sige litt ned i sofaen, og en gang hvisket han forsiktig i øret, etter å ha pirket forsiktig i armen min, om hvor lenge det ville vare.. Å ventetiden var såååå lang for å få komme til en ny vurdering at jeg gikk over den fristen de har til å ta oss inn og jeg måtte gå til Pasient...et el aent, så ordnet de det, og da fikk jeg først en midlertidig, og deretter denne nye som ikke vil teste han på ny... 0 Siter
Nb! Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 Nei, ppt kan ikke fjerne adhd-diagnosen, det kan kun spesialist innen barnepsykiatri. Men dersom det viktige er å få hjelp i forhold til dysleksi, spiller det da noen rolle om bup mener han har adhd eller ikke? Dersom ppt foreslår å søke et kompetansesenter innen det pedagogiske støttesystemet, så vil han der få en grundig vurdering i forhold til dysleksi, og man vil forsøke å komme frem til et pedagogisk opplegg som kan hjelpe. Vet ikke om han er medisinert, og i såfall er det forståelig at dere ønsker å vite med sikkerhet at han trenger medisinene - men dette er jo også noe som uansett avgjøres ved utprøving. Har foresten hørt at de kan få store problemer med å få førerkort ol.. og andre ting senere i livet også... 0 Siter
Gjest Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Det er ingen andre å spør, han er blitt utredet av en, men jeg bad om ny, og den nye mener at han har det etter å ha sett han 15 min på kontoret sitt, der det eneste han gjorde da, var å sitte i benken hans, og ved en anledning sige litt ned i sofaen, og en gang hvisket han forsiktig i øret, etter å ha pirket forsiktig i armen min, om hvor lenge det ville vare.. Å ventetiden var såååå lang for å få komme til en ny vurdering at jeg gikk over den fristen de har til å ta oss inn og jeg måtte gå til Pasient...et el aent, så ordnet de det, og da fikk jeg først en midlertidig, og deretter denne nye som ikke vil teste han på ny... merkelig. Det der er jo egentlig regelbrudd.. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til. Men, ta opp dette med fastlegen til din sønn, så får han heller henvise til et annet sted i landet. Det er jo fritt sykehusvalg, og bup er tilknyttet sykehusene, så skulle jo tro det virket på lik linje som med andre "helseplager". Når man skal ha en ny vurdering så skal den som utfører undersøkelsene være objektiv, og starte med blanke ark. Lykke til :-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Ppt er inne i bildet og har ikke kommen noen sted. Dianosen han har fått har han fått av Barne og Ungdoms Psykiatrisk, så det er ikke noe de kan gjøre noe med.. har bedt om Logos testing nå, å Ppt sa de kunne dende han til et senter som har stor kunnskap innen dysleksi. så den biten dekker de bra. Men de har ingenting i forhold til Adhd diagnosen å gjøre annet enn at de er bestemmer på ressursmøtene.. Så godt at dere er kommet i gang med Logos-testinga, da! Men det er for ille at man må komme til fagfolk med konkrete ønskelister for å få hjelp. I fhd til bokstavdiagnosen tror jeg kanskje at jeg ville ha forsøkt å få konsultasjonstime hos en privatpraktiserende bu-psykiater. Hvis du har tilgang til noe sånt - kanskje når dere er og tester i fhd til dysleksien? EN uavhengig privatpraktiserende vil kanskje kunne gi gode råd i forhold til hvordan du kan gå fram. Da kan du gå med et mer konkret "bestillingsverk" til fastlegen/bup i ditt hjemdistrikt i neste omgang. Lykke til, løvemor! 0 Siter
Nb! Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 merkelig. Det der er jo egentlig regelbrudd.. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til. Men, ta opp dette med fastlegen til din sønn, så får han heller henvise til et annet sted i landet. Det er jo fritt sykehusvalg, og bup er tilknyttet sykehusene, så skulle jo tro det virket på lik linje som med andre "helseplager". Når man skal ha en ny vurdering så skal den som utfører undersøkelsene være objektiv, og starte med blanke ark. Lykke til :-) Ok ;-) Tusen takk for hjrlprn , skal prøve på det ;-) 0 Siter
Gjest Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Dysleksien jobber de for fullt med nå, så det håper jeg løsner for han en gang i fremtiden ;-) Han har vært medisinert med ritalin og concerta. og testet for det som går ann, å han var en av de som ikke tålte medisinen, og viste ingen resultater på noen tiltak i forhold til adhd dianosen, så denne døren begynner å lukkes, å Bup har sagt at de sannsynligvis ikke har flere tiltak de kan prøve, men jag skal ut til en time til før de gav opp helt. Jeg har ikke lyst at han skal ha en diagnose over seg hvis han ikke har sykdommen, en diagnose som han hver dag blir påminnet om, av "klassekamerater" som sier "ikke vær med han for han har adhd", "det smitter ikke lek med han", "de lyger, stjeler osv osv.... Til og med noen lærere har snudd seg mot han... å det gjør hverdagen hans sååå mye verre, da han kommer gråtende hjem hver uke.. Jeg sier ikke at alt hadde blitt bra bare han ikke hadde hatt dianosen, men vil ikke at han skal ha denne når de fleste som er rundt ham mener dette er feil diagnose... Mange "nye" bekjemte har latt være å be han pga dette, å han er t.o.m anderledes enn hovedgruppen med adhd, altså rolig, trekker seg unna bråk, rydder rommet ofte og titt og holder det ryddigt uten beskjed, høflig, anill aom et lam, å kan være hjemme i lengre perioder helt alene, uten at han gjør noe som helst... Ser du skriver at t.o.m lærere har snudd ryggen til han? Nå ble jeg meget provosert på dine vegne.. Dette er da helt horribelt.. Gå til lærerens overhode asap. Sånn oppførsel strider mot alt av regelverk... Det er på høy tid å rydde opp i skolen til din sønn.. Og det er også her viktig at læreren jobber målrettet for å få elevene til å inkludere din sønn.... 0 Siter
lissi67 Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Dysleksien jobber de for fullt med nå, så det håper jeg løsner for han en gang i fremtiden ;-) Han har vært medisinert med ritalin og concerta. og testet for det som går ann, å han var en av de som ikke tålte medisinen, og viste ingen resultater på noen tiltak i forhold til adhd dianosen, så denne døren begynner å lukkes, å Bup har sagt at de sannsynligvis ikke har flere tiltak de kan prøve, men jag skal ut til en time til før de gav opp helt. Jeg har ikke lyst at han skal ha en diagnose over seg hvis han ikke har sykdommen, en diagnose som han hver dag blir påminnet om, av "klassekamerater" som sier "ikke vær med han for han har adhd", "det smitter ikke lek med han", "de lyger, stjeler osv osv.... Til og med noen lærere har snudd seg mot han... å det gjør hverdagen hans sååå mye verre, da han kommer gråtende hjem hver uke.. Jeg sier ikke at alt hadde blitt bra bare han ikke hadde hatt dianosen, men vil ikke at han skal ha denne når de fleste som er rundt ham mener dette er feil diagnose... Mange "nye" bekjemte har latt være å be han pga dette, å han er t.o.m anderledes enn hovedgruppen med adhd, altså rolig, trekker seg unna bråk, rydder rommet ofte og titt og holder det ryddigt uten beskjed, høflig, anill aom et lam, å kan være hjemme i lengre perioder helt alene, uten at han gjør noe som helst... Hei,hvor gammel er din gutt? Synes det er rart og uvitende at andre barn og voksne bryr seg om hvilke diagnoser eller ikke ett barn har,ihvertfall om det klarer å fungere noenlunde sosialt sammen med andre,som du sier ditt barn gjør. Han virker jo som en hyggelig gutt,det gjør de aller fleste med AD/HD,alle er forskjellige både de med AD/HD og de uten,snille og hyggelige de fleste,de aller fleste med AD/HD har problemer med konsentrasjonen,dette fører selvfølgelig andre problemer med seg. Hvor har de andre barna fått opplysninger om hvilken diagnose gutten din har? Siden de erter og sånt tenker jeg på. Kjenner veldig mange barn med denne diagnosen,alle sammen hyggelige på sin måte,har selv gutt med AD/HD,har aldri hørt at noen ikke vil være med han pga det,tvert imot han er en supersosial gutt som det virker på meg som de fleste synes det er kjekt å være sammen med. Nok om det,over til medisinene,skjønner ikke helt hvorfor han startet med medisinene hvis han ikke hadde behov for de,dette er jo opp til oss foreldre å bestemme,hvilken type medisiner de skal bruke,hva skulle de hjelpe for hvis han overhodet ikke har noen konsentrasjonsproblemer el.andre problemer. Du vet,det er ikke alltid medisiner virker,det er bare noe du må prøve ut for å se. Synes ellers det er rart han har fått denne diagnosen,ville snakket med fastlegen,og bedt om papirene på din gutt fra bup,bedt om en samtale med behandlende lege og gått igjennom utrednings-skjemaenen sammen og funnet ut av dette. Ellers synes jeg ikke du skal være så veldig bekymret for fremtiden til gutten din,forde om han har denne diagnosen,det kan bety ekstra mye hjelp for han både på skolen og ellers,for det har jeg forstått at han trenger. Ønsker dere lykke til i fremtiden,husk det er ca.ett barn i hver eneste skoleklasse som har AD/HD,i klassen til min sønn er det faktisk tre,skjønne gutter alle sammen. 0 Siter
Nb! Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 Hei,hvor gammel er din gutt? Synes det er rart og uvitende at andre barn og voksne bryr seg om hvilke diagnoser eller ikke ett barn har,ihvertfall om det klarer å fungere noenlunde sosialt sammen med andre,som du sier ditt barn gjør. Han virker jo som en hyggelig gutt,det gjør de aller fleste med AD/HD,alle er forskjellige både de med AD/HD og de uten,snille og hyggelige de fleste,de aller fleste med AD/HD har problemer med konsentrasjonen,dette fører selvfølgelig andre problemer med seg. Hvor har de andre barna fått opplysninger om hvilken diagnose gutten din har? Siden de erter og sånt tenker jeg på. Kjenner veldig mange barn med denne diagnosen,alle sammen hyggelige på sin måte,har selv gutt med AD/HD,har aldri hørt at noen ikke vil være med han pga det,tvert imot han er en supersosial gutt som det virker på meg som de fleste synes det er kjekt å være sammen med. Nok om det,over til medisinene,skjønner ikke helt hvorfor han startet med medisinene hvis han ikke hadde behov for de,dette er jo opp til oss foreldre å bestemme,hvilken type medisiner de skal bruke,hva skulle de hjelpe for hvis han overhodet ikke har noen konsentrasjonsproblemer el.andre problemer. Du vet,det er ikke alltid medisiner virker,det er bare noe du må prøve ut for å se. Synes ellers det er rart han har fått denne diagnosen,ville snakket med fastlegen,og bedt om papirene på din gutt fra bup,bedt om en samtale med behandlende lege og gått igjennom utrednings-skjemaenen sammen og funnet ut av dette. Ellers synes jeg ikke du skal være så veldig bekymret for fremtiden til gutten din,forde om han har denne diagnosen,det kan bety ekstra mye hjelp for han både på skolen og ellers,for det har jeg forstått at han trenger. Ønsker dere lykke til i fremtiden,husk det er ca.ett barn i hver eneste skoleklasse som har AD/HD,i klassen til min sønn er det faktisk tre,skjønne gutter alle sammen. Han har konsentrasjonsproblemer mener skolen, men han sitter still, holder opp hånden når han spør osv, så de snakker ofte mot seg selv, og jeg føler han blir "brukt" for å skaffe skolen ekstra tiltak som feks en ekstra lærer i hans klasse pga han, el andre ting de er nødt for å ha "til" han som ikke tilfaller han... men skal ha møte med skolen nok engang og høre hva de har tenkt å foreta seg.. Jeg har tatt opp dette med mobbingen og vi har hatt møte med elever og foresatte, men til ingen nytte kan du si... men som sagt så har jeg fått maaange beklagelser av skolen opp igjennom åreene, så det ender vel bare med det nå også, å så blir det glemt... men som sagt vi skal ha nytt møte så får vi se, hva som kommer ut av det møtet. Ville bare høre om noen her visste hvordan jeg må gå frem;-) siden jeg og flere instanser mener det er feil diagnose, men det finner vi nok ut av på møtet forhåpentligvis... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.