Gå til innhold

Uselviske gode gjerninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med diskusjonen som var her for noen dager siden, kan du nevne en gjerning som ikke er egoistisk?

Skrevet

veldig vanskelig egentlig, for alt kan vel snus til seg selv.

Men hva med pårørende til narkomane? De som endevender hvar stein for å finne sin narkomane sønn? De sitter våkne på nettene, og kjemper en hard kamp mot narkotikaen.

Gjør de det ut av egoisme?

Jeg velger å tro at de gjør det fordi de er glad i sine kjære.

Eller om du har et sykt dyr da, og velger å avlive det.

Av egoisme? Nope.Det gjør man jo for dyrets skyld, slik at det skal slippe evt smerter..Mange som er egoister på det området, lar jo dyret leve altfor lenge, og utsetter det foor mye unødvendig vondt.

Noen tanker fra

Skrevet

veldig vanskelig egentlig, for alt kan vel snus til seg selv.

Men hva med pårørende til narkomane? De som endevender hvar stein for å finne sin narkomane sønn? De sitter våkne på nettene, og kjemper en hard kamp mot narkotikaen.

Gjør de det ut av egoisme?

Jeg velger å tro at de gjør det fordi de er glad i sine kjære.

Eller om du har et sykt dyr da, og velger å avlive det.

Av egoisme? Nope.Det gjør man jo for dyrets skyld, slik at det skal slippe evt smerter..Mange som er egoister på det området, lar jo dyret leve altfor lenge, og utsetter det foor mye unødvendig vondt.

Noen tanker fra

Men dersom man avliver dyret fordi man vet han har vondt, så gir det jo en tilfredsstillelse fordi man gjorde det riktige. "Jeg er glad han slipper å lide mer" osv.

Foreldrene til den narkomane, er selvfølgelig glad i barnet sitt, så det blir vel en egoistisk gjerning fordi man gjør det for å tilfredsstille den foreldrekjærligheten samtidig?

Skrevet

Men dersom man avliver dyret fordi man vet han har vondt, så gir det jo en tilfredsstillelse fordi man gjorde det riktige. "Jeg er glad han slipper å lide mer" osv.

Foreldrene til den narkomane, er selvfølgelig glad i barnet sitt, så det blir vel en egoistisk gjerning fordi man gjør det for å tilfredsstille den foreldrekjærligheten samtidig?

Jo, sant det. Alt kan snus.

Vi er nok noen store egoister alle sammen! ;0)

Skrevet

Jo, sant det. Alt kan snus.

Vi er nok noen store egoister alle sammen! ;0)

Synes det var et spennende spørsmål, for som du sier, så kan alt snus.

Skrevet

Ja..Sitter å vrir hjernen her.. ;0)

Men kommer ikke på noe som ikke er egoistisk...

* tenke *

Skrevet

Det å være blodgiver eller beinmargsdonor er det jeg tenker på.

Skrevet

Det å være blodgiver eller beinmargsdonor er det jeg tenker på.

Men føles det ikke godt å hjelpe andre da?

Skrevet

Det vil vel gjøre det, men en vet ikke hvem som får det. En gjør det ikke for å redde noen som står en nær for da blir det en form for egoisme.

Skrevet

Jo, det gjør det.Spesielt de som virkelig trenger hjelp.

Har mye narkomane og alkhoholikere i min familie, og når vi hjelper de føles det godt.Men ikke alltid, noen ganger hjelper man fordi man må, ikke fordi man har lyst.

Ikke alltid man får et takk engang. Så det har jeg sluttet å forvente.Ikke er noe alle vet heller, så "æren" for det uteblir ofte.

Da tror jeg nok man hjelper utav godhet.For det føles ikke alltid godt å ha hjulpet heller...

Eller kansje man er dumsnill... ;0)

Skrevet

Trodde det var til meg...

Skrevet

Det er vel da man kan begynne å dele inn egoisme i forskjellige grader.

Har f.eks de som er: først meg selv, så meg selv og så meg selv igjen.. De handler ut ifra hva som tilfredsstiller de, og gir blanke i andre. Eks. ene av foreldrene må alltid sitte hjemme, for den andre skal alltid ut å feste eller dyrke hobbier. Har den andre noe viktig en skal, så skaff barnevakt. Den som alltid skal ut å ha det gøy, bruker penger på det en vil som en ser igjen i form av f.eks. den tøffeste mobilen på markede, mens den andre må dekke alle nødvendige utgifter... osv. osv. osv.

Så har du de som gjør handlinger for å glede andre, for en da blir glad selv når en ser hvor glad medmennesket blir.

F.eks: Hjelpe en som er syk, med praktiske ting som må gjøres. Eks. male huset, klippe gresset, lage mat til de, osv osv.

Det finnes sikkert flere, kom med forslag :-)

Gjest trolline
Skrevet

Det er vel da man kan begynne å dele inn egoisme i forskjellige grader.

Har f.eks de som er: først meg selv, så meg selv og så meg selv igjen.. De handler ut ifra hva som tilfredsstiller de, og gir blanke i andre. Eks. ene av foreldrene må alltid sitte hjemme, for den andre skal alltid ut å feste eller dyrke hobbier. Har den andre noe viktig en skal, så skaff barnevakt. Den som alltid skal ut å ha det gøy, bruker penger på det en vil som en ser igjen i form av f.eks. den tøffeste mobilen på markede, mens den andre må dekke alle nødvendige utgifter... osv. osv. osv.

Så har du de som gjør handlinger for å glede andre, for en da blir glad selv når en ser hvor glad medmennesket blir.

F.eks: Hjelpe en som er syk, med praktiske ting som må gjøres. Eks. male huset, klippe gresset, lage mat til de, osv osv.

Det finnes sikkert flere, kom med forslag :-)

Endelig ett fornuftig svar! Glede en annen-uten å forvente noe igjenEn Deilig følelse!

Skjønner meg ikke på Jølsen-hun vrir alt til egoisme? Er du sånn?

Skrevet

Endelig ett fornuftig svar! Glede en annen-uten å forvente noe igjenEn Deilig følelse!

Skjønner meg ikke på Jølsen-hun vrir alt til egoisme? Er du sånn?

Nei, det er jeg ikke.. men, hvis det da skulle kalles egoisme når man sitter med en god følelse etter å ha hjulpet andre, ergo at alle er egoister.. Da må jo Egoismen deles inn i grupper.. Er jo f.eks feil at en Ildsjel, en som alltid setter andre foran seg selv skal likestilles med de som gir blanke i alle for å få det godt selv.

Gjest trolline
Skrevet

Nei, det er jeg ikke.. men, hvis det da skulle kalles egoisme når man sitter med en god følelse etter å ha hjulpet andre, ergo at alle er egoister.. Da må jo Egoismen deles inn i grupper.. Er jo f.eks feil at en Ildsjel, en som alltid setter andre foran seg selv skal likestilles med de som gir blanke i alle for å få det godt selv.

jøss...er du jølsen du også?? trodde jeg hadde svart nikk uten navn..jeg.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Å bli spurt om å assistere en person med starthjelp på bilen eller noe annet som er behov for akkurat der og da. Akutt assistanse med andre ord.Dette er uselvisk og ikke egostisk.

Gjest trolline
Skrevet

du vrenger nå på alt uansett. Selvfølgelig er det en god følelelse å hjelpe andre...uten å forwente noe igjen.Det har da ikke noe med egoisme å gjøre? Skjønner deg ikke!

Skrevet

jøss...er du jølsen du også?? trodde jeg hadde svart nikk uten navn..jeg.

jeg er ikke jølsen.. Og jeg er heller ikke helt enig med jølsen...

Derfor sier jeg at hvis det skulle være som jølsen sier, så må jo egoisme deles inn i grupper, og sitter egentlig å venter på forslag her..

jeg er av de som setter andre foran meg selv, og vil ikke kalle meg selv for egoist... syns det er et negativt ladet ord, som jeg forbinder med det første eksempelet jeg kom med tidligere, de som alltid tenker på seg selv, og setter andre langt bak i rekken.

Gjest trolline
Skrevet

Å bli spurt om å assistere en person med starthjelp på bilen eller noe annet som er behov for akkurat der og da. Akutt assistanse med andre ord.Dette er uselvisk og ikke egostisk.

Du sier noe der!! ( SMIL)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...