Gå til innhold

Gruppeproblematikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en gruppesetting en gang i uka. Gamle og unge, ca. 15 til sammen. I denne settingen var det noen som sluttet til jul, og noen andre er kommet i stedet.

Saken er at en av de nye får jeg litt noia av. Det var så god stemning før, og gøy, selv om vi jobber med et prosjekt. Nå sitter jeg og føler ubehaget fra denne ene personen, og det ødelegger alt for meg. H*n er åpenbart misfornøyd i situasjonen. Kroppsspråk og alt viser det.

Jeg kan ikke si fra, ta opp problematikken el. Men vil gjerne at gruppa fungerer som før.

Noen tips om hvordan man klarer å slappe av, ha det gøy osv., selv om man føler destruktive vibber?

Fortsetter under...

Gjest Gurojenta
Skrevet

En gruppe preges alltid av alle deltakerene som er det, og når hvilke personer som er med i en gruppe endres, er det også naturlig at selve gruppens dynamikk endrer seg. Så det er ikke sikkert gruppen noen gang vil bli som den var, nye medlemmer vil jo ikke alltid opptre likt som de som har valgt å gå ut av gruppen.

Jeg synes ikke du har så mye annet valg enn å snakke med denne personen det gjelder, hvis du mener det kun er h*n som er årsaken til ditt ubehag. Du kan jo snakke med personen alene, uten de andre tilstede.

Skrevet

Det kan hjelpe å bestemme seg for at man selv eier det problemet at den andre forstyrrer ens egen trivsel såpass mye. Gruppeprosesser er ofte kompliserte, og dersom man ikke klarer å fungere fordi en eller annen i en større gruppe sender ut negative signaler, så er den beste løsningen å bestemme seg for å stenge litt igjen den frekvensen man tar opp disse signalene på...

Tenk gjennom hvorfor det er så provoserende med disse signalene, hva som gjør at du ikke kan overse det.

Skrevet

Det kan hjelpe å bestemme seg for at man selv eier det problemet at den andre forstyrrer ens egen trivsel såpass mye. Gruppeprosesser er ofte kompliserte, og dersom man ikke klarer å fungere fordi en eller annen i en større gruppe sender ut negative signaler, så er den beste løsningen å bestemme seg for å stenge litt igjen den frekvensen man tar opp disse signalene på...

Tenk gjennom hvorfor det er så provoserende med disse signalene, hva som gjør at du ikke kan overse det.

''stenge litt igjen den frekvensen man tar opp disse signalene på...

'' Det er et veldig godt råd. Men det er akkurat det som er problemet. Jeg er følsom for slike vibber. Og så vet akkurat jeg om denne personen fra før, fra en ubehagelig sammenheng. H*n har forverret seg betraktelig, men det er ikke spesiellle verbale utspill, det er ikke så konkret. Det er mest kroppsspråket. Det er så sykt. Og så kommer h*n sent, så jeg kan ikke bestemme hvor jeg vil sitte for å slippe å se det.

Jeg er for åpen for vibber, vibbene til denne personen skremmer meg. H*n er verdensmester, og er åpenbart ukomfortabel med at vi andre ikke er 'flinke'. Det gjør at jeg ikke kan 'utfolde' meg slik jeg trives med, og slik det funker i gruppen. Jeg binder meg, og begrenser meg, og gir mindre av meg selv.

Hvordan stenger man av en frekvens?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...