Gjest redd for framtidas økonomi Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Under attføring har jeg tatt enda en bachelorutdannelse og er nå tilbake i yrkeslivet. På den tida jeg studerte, gikk alle mine kolleger opp minst 3 lønnstrinn, mange enda fler. Tilbake i jobb befinner jeg meg nå på samme lønnsnivå som under hele attføringsperioden, der jeg fikk ca. 66 % av lønna jeg hadde før jeg ble syk. At jeg i tillegg er blitt aleneforsørger i denne perioden, gjør at vi har dårligere lønn enn noen gang. Jeg må derfor jobbe mer enn 37,5 timer i uka for at vi skal såvidt klare oss. Spørsmålet er: Er det vanlig å gå ned i lønn etter attføring, eller å bli stående på det lønnsnivået man var før man ble syk? Det er egen arbeidsgiver som har tatt meg tilbake, som nå får 2 utdannelser for mindre pris enn 1. Altså: Er det vanlig å gå ned i lønn, på tross av mer utdannelse, etter attføring? 0 Siter
pekkaline Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 ''Er det vanlig å gå ned i lønn etter attføring, eller å bli stående på det lønnsnivået man var før man ble syk?'' Det høres så feil ut... Det er ikke ansinnitet (skrivefeil...) som gjør at de andre har gått opp da? Jeg synes at du skal snakke med lønningskontoret eller sjefen din jeg. 0 Siter
Gjest psoroinfo Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Hvis en arbeidstaker på min arbeidsplass får permisjon for å videreutdanne seg, så vil vedkommende få mer lønn etter endt utdannelse. 0 Siter
frosken Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Det er ikke vanlig å gi økt lønn som følge av mer utdanning, dersom ikke utdanningen er relevant for den jobben man skal utføre. Det vil normalt heller ikke hjelpe å skaffe seg flere studiepoeng på "lavere nivå", altså ha flere bachelorgrader, såfremt ikke begge bachelorgradene er svært relevante for den jobben man skal gjøre. Du sier ikke noe om hva du jobber med, så det er vanskelig å mene noe om hvorvidt din arbeidsgiver har vært urimelig i sitt lønnstilbud eller ikke. Men generelt sett så ønsker arbeidsgivere verken å betale mer enn de trenger, eller mer enn de er sikre på at du kommer til å "produsere" for. Dessverre kan det være at din sykdom gjør at arbeidsgiver både tenker at du ikke er så attraktiv for andre arbeidsgivere og er usikker på hvor stabilt og godt du kommer til å jobbe. Dersom du nå får mindre betalt enn kollegaer som utfører samme jobb, så synes jeg du skal konfrontere arbeidsgiver med dette og be om en begrunnelse. 0 Siter
fresja Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg husker en tidligere kollega av meg sa at han tapte på å ta etterutdamming. Da han kom tilbake, fikk han mindre i lønn enn kollegene med minimal utdanning! Egentlig bør du vel bli tilbudt en bedre jobb med høyere lønn? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.