Gå til innhold

Haster - hvilke rettigheter, hva gjør jeg (strøm

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør jeg som utleier?
Skrevet

Min leieboer skylder en strømregning. Nå har el.verket ringt meg og sagt de vil stenge strømmen denne uka.

Jeg kan selvsakt ikke la det skje siden kulda vil være skadelig for huset. Derfor må jeg sette strømmen over på meg.

Leieboer er bortreist en måneds tid, og har sosialhjelp. Jeg får husleie av sosialen.

Hva gjør jeg nå?

Har sakt fra til leieboer som skulle ordne opp men hvis det ikke skje innen i morgen, hva gjør jeg da?

Leieboer er enslig, har samvær i boligen med to barn.

Skrevet

Jeg aner ikke hva slags rettigheter du har, men min første tanke var:

Sett strømmen over på deg, og inkluder strøm i husleien. Gi melding til sosialkontoret om at husleien økes pga. dette.

Skrevet

Ring E-verket og forklar situasjonen, kanskje de kan utsette stengningen til leietager kommer hjem.

Men er det slik at vannet fryser om de stenger strømmer hos leietager?

En mulighet er at du tar dette over på deg, men da må du sørge for å heve husleien tilsvarende.

Skrevet

Ring sosialen og hør om de er behjelpelige med leieboers strømregning?

Skrevet

du vil få dette dekket av sosialkontoret, men det er ofte en kamp.. ta turen forklar situasjonen, så ordner det seg... Vi hadde tilsvarende dilemma, bare han var skyldig mye mer enn strøm. Vi fikk tilbake en del av sosialen, men ikke alt. Tror ikke det skal være særlig stort problem hvis det bare gjelder 1 strømregning. Videre så syns jeg det var et godt råd å øke husleien, å la strømmen være inkl. Gi beskjed til leietaker om dette, og hvis sosialen da ikke dekker det, så får han finne et annet sted å bo... Men, dette kan også innbære noen konflikter, da du i henhold til norsk lov, ikke kan kaste han på gaten, så han må leie hos deg til han evt finner en ny leilighet, så da vil diskusjon igjen bli mellom deg og sosialen.

Skrevet

du vil få dette dekket av sosialkontoret, men det er ofte en kamp.. ta turen forklar situasjonen, så ordner det seg... Vi hadde tilsvarende dilemma, bare han var skyldig mye mer enn strøm. Vi fikk tilbake en del av sosialen, men ikke alt. Tror ikke det skal være særlig stort problem hvis det bare gjelder 1 strømregning. Videre så syns jeg det var et godt råd å øke husleien, å la strømmen være inkl. Gi beskjed til leietaker om dette, og hvis sosialen da ikke dekker det, så får han finne et annet sted å bo... Men, dette kan også innbære noen konflikter, da du i henhold til norsk lov, ikke kan kaste han på gaten, så han må leie hos deg til han evt finner en ny leilighet, så da vil diskusjon igjen bli mellom deg og sosialen.

Takk for svar. Driver på tlf. m. sosialkontoret nå, så vi får se.

Skrevet

Ring sosialen og hør om de er behjelpelige med leieboers strømregning?

Takk for svar. Driver å ringer nå.

Skrevet

Ring E-verket og forklar situasjonen, kanskje de kan utsette stengningen til leietager kommer hjem.

Men er det slik at vannet fryser om de stenger strømmer hos leietager?

En mulighet er at du tar dette over på deg, men da må du sørge for å heve husleien tilsvarende.

Takk for svar.

Boligen kan ikke stå uten strøm da det er en egen boenhet (hus)

Jeg prøver å få tak i noen på sosialkontoret nå for å se hvordan jeg kan gripe fatt i dette.

Skrevet

Jeg aner ikke hva slags rettigheter du har, men min første tanke var:

Sett strømmen over på deg, og inkluder strøm i husleien. Gi melding til sosialkontoret om at husleien økes pga. dette.

Takk for svar.

Jeg kan nok ikke bare øke husleien da sosialen jobber med kontrakten hvor strøm ikke er inkludert.

Jeg driver og prøver å få tak i noen på sosialkontoret nå for å høre hvordan forholde meg.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg kan nok ikke bare øke husleien da sosialen jobber med kontrakten hvor strøm ikke er inkludert.

Jeg driver og prøver å få tak i noen på sosialkontoret nå for å høre hvordan forholde meg.

Du kan gi leieboer et varsel på 1 mnd om at du kommer til å føre strømmen over på deg og at du kommer til å regulere leien i henhold til dette.

For dette går jo ikke om det er noe som kommer til å skje gang på gang f.eks.

Det kan selvfølgelig bare være en forglemmelse, så gi leieboer en sjanse til å forklare seg først:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...