Gjest Uten vennskap intet liv - Cicero Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du? 2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du? 3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? 5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her) 0 Siter
Gjest Uten vennskap intet liv - Cicero Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Selv har jeg 2 + 3 nære venninner (altså egentlig 5, men to snakker jeg med ukentlig og tre snakker jeg med sjeldnere). Egentlig skulle jeg ønske jeg hadde 1-2 flere, som bodde i nærheten. I tillegg har jeg ca 5-6 mer perifere venner/venninner, som jeg treffer sjeldnere, og vi snakker endel om personlige ting, men ikke nok til at jeg kaller dem nære venner. I tillegg har jeg mange hyggelig bekjente, da, både naboer og på jobb. Jeg hadde vel omtrent samme antall nære venner da jeg var yngre, men jeg pleide å ha et mye større antall mer perifere venner. Det kom nok av at jeg var aktiv i flere organisasjoner slik at jeg omgikkes flere enn jeg gjør nå. Jeg vil tro at sivilstand også har litt å si for antall venner man har tid til å pleie. Kvinne, 48 år. Singel. 0 Siter
Gjest annnnnnnnonym Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 '' 1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du? '' 1. Men jeg henger ikke helt med på beskrivelsen din. Jeg har 1 virkelig nær venn, men jeg har flere betroelsesvener. Betroelsesvenner har jeg vel totalt 3. Men bare en av dem kalles virkelig nær venn, for de to andre er stort sett betroelsesvenner og det er det. For et virkelig nært vennskap må man kunne være sammen og trives sammen også uten at den ene skal betro seg til den andre (eller omvendt). Min virkelig nære venn kan jeg betro meg til når det er nødvendig, vi finner på artige ting sammen, vi vanker i felles miljø og vi bare er sammen. Både i gode og onde dager. '' 2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du? '' Og så har jeg noen venner som ikke er betroelsesvenner, men som det er artig å finne på ting med. De er også viktige. Det varierer litt hvor mange det er av dem. Et par stykker kanskje som jeg vil kalle nære venner. Og så har jeg jo mange flere bekjente. '' 3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Har vel aldri hatt veldig mye venner. På ungdomsskolen og videregående var jeg dog en del av en gjeng. Og hadde vel sånn sett kenakje fler venner, men dog ingen betroelsesvenner. Jeg hadde vel dog det jeg kan kalle to gode venner uten at vi nødvendigvis betrodde oss så mye til hverandre. (Var det så mye å betro seg om?) '' 5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her) '' Jente 31. (Men ikke Jente31, altså :-) ) Mangler det forøvrig et spm 4 her, eller datt det bare ut da jeg skulle klippe og lime teksten? 0 Siter
Gjest Anonym her også Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' Tja, det er vanskelig å si, jeg betror ulike ting til de ulike venninne mine. Men jeg vil nok kanskje si 2 stk som er veldig nære. ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' Vi er en gjeng på 3 andre + meg, men jeg har mange andre venner som jeg snakker med, kan være sammen med og som jeg deler ulike ting med. Og dette antallet er høyt. Men de defineres kanskje som mer "bekjente". ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Antallet har nok blitt fler med årene, men jeg har færre jeg deler betroelser med. ''5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her)'' Jente på 30 år 0 Siter
morsan Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Å guri - jeg driver ikke og teller slikt. Men skal gjøre et forsøk her & nå: ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' Foruten min mann kan jeg vel si at det er tre venninner pluss en søster som peker seg særlig ut når det gjelder nivået av fortrolighet. De tre venninnene er fra helt ulike "gjenger", og to av dem bor milevis unna, så det er ikke så ofte vi snakker sammen. Men jeg tar dem med her fordi jeg føler at jeg kan være veldig fortrolig med dem hvis det trengs, og at de har en særlig lojalitet overfor meg. ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' Oi! Det med venner endrer seg jo med alderen (ref nedenfor), så hvor går egentlig grensa mellom en "venn" og en "omgangsvenn"? Jeg har f eks noen jeg treffer flere ganger i fordi de er med i samme "damemiddaggruppe", men noen av dem føles det ikke naturlig å ha kontakt med på tomannshånd utenom disse gruppene, andre i gruppene kan jeg ha kontakt med utenom gruppa - er begge deler "venner"? Og hva med dem som jeg pga av stor avstand etc bare treffer en gang i året, men hvor kontakten er upåklagelig - er de likevel "venner"? Og hva med slikt som f eks foreldre til barnets venner, som jeg gjerne treffer oftere og slår av en prat med over en kaffekopp, hvor vi snakker om løst og fast, men langt i fra på samme fortrolighetsnivå som venninne nevnt under punkt 1 - er de også "venner"? Og så kan det nevnes slikt som f eks ektefellene til min manns venner - mange av dem setter jeg stor pris på, men vi treffes som regel ikke uten i parsammenheng. De er jo på en måte ikke "mine" venner - kontakten ville helt sikkert bli brutt hvis mannen min og jeg ble skilt, men jeg setter jo umåtelig stor pris på mange av dem p.t. Hvis jeg ser bort fra de to siste kategoriene (foreldre til barns venner + koner til mannens venner), så vil jeg vel si at jeg har cirka 20 venner i tillegg til de frotrolige nevnt under punkt 1. ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Aner ikke, ettersom jeg ikke har talt opp før. Men som jeg var inne på ovenfor har selve konseptet "venner" endret seg med årene. Som barn f eks skulle det ikke lange adskillelsen til før man føltes fremmed overfor hverandre - som en som har vært voksen i et par tiår og vel så det, kan kontakten med gamle kjente/venner være upåklagelig selv etter 2 års opphold. Jeg synes det er umåtelig flott at man ikke slutter å anse folk som venner fordi man ikke lenger klarer å opprettholde det å se hverandre så og så ofte. Det er flott at vennene mine ikke krever et visst minstemål av "treffrekvens" før de avskjærer sitt vennskap med meg. Om alderen har endret antallet venner vet jeg ikke, men det har ihvertfall endret _hvem_ som er ens venner. Antallet fortrolige venner har ihvertfall endret seg, ettersom de tre nevnte under nr 1 fordeler seg på en venninne som jeg har kjent i mer enn 34 år, én venninne som jeg har kjent i nesten 20 år, og én venninne som jeg har kjent i ca 15 år. ''5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her)'' Kvinne på 41;-) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg vil si jeg har tre nære venner. To av hunkjønn og en av hankjønn. I tillegg har jeg vel en fem-seks omgangsvenner, og en lang rekke mer perifere bekjente. Tallet har ikke endret seg veldig mye opp gjennom årene, selv om personene har det. Jeg er kvinne i slutten av tyveårene, og har barn. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' Jeg har vel fire veldig nære venner (tre venninner og en venn) som jeg føler jeg kan dele "alt" med. ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' Mja, litt vanskelig å definere hvor mange som faller inn under denne kategorien syns jeg. Jeg er en del av to "venninnegjenger" på henholdsvis 3 og 5 stykker (utenom meg) som finner på ting sammen med jevne mellomrom, disse er gode venninner men ikke direkte "betroelsesvenner". I tillegg har vi noen vennepar vi er sammen med av og til, i alle fall 4 personer der jeg tenker på som gode venner. Utenom det er det vel en 3-4 stykker som jeg ser på som venner mer enn bekjente, selv om vi ikke nødvendigvis treffes så ofte. ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene?'' Jeg har nok flere nære/gode venner nå enn da jeg var yngre, men færre bekjente/perifere venner. 5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her) Jeg er jente, og 26 år. Gift, for øvrig ) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Nære venner: 5 kanskje? Venner: 15-20 kanskje (altså personer jeg av og til treffer i sosiale lag, som jeg kjenner ganske godt) Husker ikke mer hva du spurte om.... 0 Siter
Gjest Uten vennskap intet liv - Cicero Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 '' 1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du? '' 1. Men jeg henger ikke helt med på beskrivelsen din. Jeg har 1 virkelig nær venn, men jeg har flere betroelsesvener. Betroelsesvenner har jeg vel totalt 3. Men bare en av dem kalles virkelig nær venn, for de to andre er stort sett betroelsesvenner og det er det. For et virkelig nært vennskap må man kunne være sammen og trives sammen også uten at den ene skal betro seg til den andre (eller omvendt). Min virkelig nære venn kan jeg betro meg til når det er nødvendig, vi finner på artige ting sammen, vi vanker i felles miljø og vi bare er sammen. Både i gode og onde dager. '' 2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du? '' Og så har jeg noen venner som ikke er betroelsesvenner, men som det er artig å finne på ting med. De er også viktige. Det varierer litt hvor mange det er av dem. Et par stykker kanskje som jeg vil kalle nære venner. Og så har jeg jo mange flere bekjente. '' 3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Har vel aldri hatt veldig mye venner. På ungdomsskolen og videregående var jeg dog en del av en gjeng. Og hadde vel sånn sett kenakje fler venner, men dog ingen betroelsesvenner. Jeg hadde vel dog det jeg kan kalle to gode venner uten at vi nødvendigvis betrodde oss så mye til hverandre. (Var det så mye å betro seg om?) '' 5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her) '' Jente 31. (Men ikke Jente31, altså :-) ) Mangler det forøvrig et spm 4 her, eller datt det bare ut da jeg skulle klippe og lime teksten? Det var en ren trykkfeil :-) Det er bare fire spørsmål. 0 Siter
Gjest Kvinne på 45 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' To. Jeg er veldig sær med sånt, betror meg ikke med mine innerste tanker til mange. ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' 10-12, kanskje. Pluss en del som er i omgangskretsen, men som jeg ikke betegner som mine venner. ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene?'' Nære venner som jeg betror meg til har gått betydelig ned med årene, mens bekjentskapskretsen (de vi er på fest sammen med f.eks) har gått opp. ''5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her)'' 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' Jeg vil si jeg har fire jeg kan stole på ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' Ca 18-20 venner ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Noen henger med fra lang tid tilbake, andre er av nyere dato, rundt 8-10 år siden. ''5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her)'' Gamle meg er 41år og female 0 Siter
morsan Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du?'' Jeg vil si jeg har fire jeg kan stole på ''2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du?'' Ca 18-20 venner ''3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Noen henger med fra lang tid tilbake, andre er av nyere dato, rundt 8-10 år siden. ''5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her)'' Gamle meg er 41år og female ''Gamle meg er 41år '' Skjønner ikke hva du snakker om!!! 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har en venninne som vet alt om meg.Henne har jeg kjent i mange år. Så har jeg vel alltid hatt mest gutte venner..Vært en av gutta siden jeg var lita. Fikk flere jente venner når vi fikk ungene. Flere av mine kamerates damer regner jeg også som venner. Noen av vennene har jeg har siden vi var små, og noen nye. Snaxymann er selfølgelig min aller beste venn! :0) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har to nære venner som jeg kan snakke til om alt. Jeg har seks-syv andre venner som er mer perifere, men hyggelige å tilbringe tid med nå og da. Jeg har også to brødre jeg møter opptil to ganger uka, vi er veldig nære. I tillegg har jeg en stesøster jeg møter nå og da. Vennene mine har endret seg opp igjennom årene, bortsett fra en. Jeg er jente og 25 år gammel. 0 Siter
adelie Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 '' 1) Hvor mange virkelig nære venner (betroelsesvenner) har du? '' 1. Men jeg henger ikke helt med på beskrivelsen din. Jeg har 1 virkelig nær venn, men jeg har flere betroelsesvener. Betroelsesvenner har jeg vel totalt 3. Men bare en av dem kalles virkelig nær venn, for de to andre er stort sett betroelsesvenner og det er det. For et virkelig nært vennskap må man kunne være sammen og trives sammen også uten at den ene skal betro seg til den andre (eller omvendt). Min virkelig nære venn kan jeg betro meg til når det er nødvendig, vi finner på artige ting sammen, vi vanker i felles miljø og vi bare er sammen. Både i gode og onde dager. '' 2) Hvor mange andre venner (ikke så virkelig nære men likevel venner) har du? '' Og så har jeg noen venner som ikke er betroelsesvenner, men som det er artig å finne på ting med. De er også viktige. Det varierer litt hvor mange det er av dem. Et par stykker kanskje som jeg vil kalle nære venner. Og så har jeg jo mange flere bekjente. '' 3) Hvordan har antallet (eventuelt) endret seg oppigjennom årene? '' Har vel aldri hatt veldig mye venner. På ungdomsskolen og videregående var jeg dog en del av en gjeng. Og hadde vel sånn sett kenakje fler venner, men dog ingen betroelsesvenner. Jeg hadde vel dog det jeg kan kalle to gode venner uten at vi nødvendigvis betrodde oss så mye til hverandre. (Var det så mye å betro seg om?) '' 5) Hvilket kjønn og alder har du? (kunne vært interessant å se om det er noen forskjeller her) '' Jente 31. (Men ikke Jente31, altså :-) ) Mangler det forøvrig et spm 4 her, eller datt det bare ut da jeg skulle klippe og lime teksten? ''(Var det så mye å betro seg om?) '' Den tiden snakket jeg om absolutt ALT med en eller to nære venninner! Vil si behovet for det var veldig stort nettopp i den alderen. Vi hadde også en ekstrem brevskriving når vi var borte i forb m utdannelse el. 0 Siter
adelie Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''Gamle meg er 41år '' Skjønner ikke hva du snakker om!!! Nei, bort med det ordet! Det er innholdet som teller, og vi er uten datostempel ) 0 Siter
morsan Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Nei, bort med det ordet! Det er innholdet som teller, og vi er uten datostempel ) nemlig! :-) Dessuten - med alle de konsvereringsmidlene jeg har fått i meg via maten de siste 25 årene skulle det bare mangle om jeg ikke holder meg godt! ;-) 0 Siter
adelie Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har en venninne som vet alt om meg.Henne har jeg kjent i mange år. Så har jeg vel alltid hatt mest gutte venner..Vært en av gutta siden jeg var lita. Fikk flere jente venner når vi fikk ungene. Flere av mine kamerates damer regner jeg også som venner. Noen av vennene har jeg har siden vi var små, og noen nye. Snaxymann er selfølgelig min aller beste venn! :0) ''Så har jeg vel alltid hatt mest gutte venner..Vært en av gutta siden jeg var lita.'' Guttevenner er bra!! Og kult å være en av gutta 0 Siter
pekkaline Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 ''Gamle meg er 41år '' Skjønner ikke hva du snakker om!!! hehe, nei det er bare tallene 0 Siter
adelie Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 nemlig! :-) Dessuten - med alle de konsvereringsmidlene jeg har fått i meg via maten de siste 25 årene skulle det bare mangle om jeg ikke holder meg godt! ;-) Hehe.. ''konsvereringsmidlene '' du er sikker på at det ikke er konverseringsmidler det er snakk om da?? ;p 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.