Gå til innhold

Skader fra bulemi


mariama

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en flott svigerinne som jeg er veldig bekymret for. Hun har de siste par tre årene blitt veldig opptatt av trening og være tynn. Men hun spiser godt, særlig ved felles middager etc (kaster maten i seg). Jeg har ved flere anledninger sett typiske trekk som løgner om hvorfor hun har vært lenge på do, hvorfor vannkranen står på lenge mens hun er på do etc og jeg har fått bekreftet mine mistanker fra andre i familien, men ingen har egentlig konfrontert henne med dette.

I det siste har hun blitt treningsnarkoman og er tynnere en jeg noen gang har sett henne (mellom 55-60kg, 175) noe som i seg selv ikke er så lite. Men jeg er bekymret for at hun allikevel har skader av bulemien. Hun har nå i vår mens hun har blitt tynnere fått diagnosen Epilepsi, klager over håravfall, mangler menstrasjon...

Hun fikk plutselig mange anfall

per uke og går nå på medisiner

som har redusert antall anfall betraktelig. Men jeg er allikevel veldig bekymret for at

dette kan være selvpåførte skader av bulemi. Jeg syns dette er en vanskelig situasjon siden dette er min svigerinne og jeg vil gjerne hjelpe uten og lage for mye bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære mariama ! Det er all grunn til å være bekymret for din svigerinne. Foruten hennes evt. bulemi , vil hun også pga sin eplepsi være i fare for alvorlige komplikasjoner. Du sier at hun får medikamenter for dette, men spørsmålet er om de blir tatt opp i kroppen dersom hun driver med oppkast. Jeg vil råde deg til å snakke med henne og si at du er bekymret for henne. Du kan si at hun gjerne kan snakke med deg og at du er villig til å hjelpe henne med å søke hjelp. Med dette mener jeg at det er viktig at hennes lege får hvite om hennes bulemi spesielt siden hun står på medisiner for å kontrollere annfallene. Det er viktig at din svigerinne kan stole på deg , at du selvsagt bare snakker med de som hun evt. vil at du skal snakke med ang. hennes bulemi. Ellers er det viktigste å vise at man bryr seg og er bekymret og er villig til å hjelpe- så langt det er mulig !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...