Gå til innhold

Hvordan bedre sin livskvalitet når en har fatigue?

Anbefalte innlegg

Gjest aaabbbccc

Har diagnose uhelbredelig brystkreft med spredning. Kreften er nå i bero etter kraftig cellegiftbehandling og pågående behandling med antihormontabletter. Blodprøver som tas jevnlig viser at almentilstanden er god. Jeg har hatt mye ressurser i meg hittil, men scorer nå på de vanlig siterte kriterier for fatigue. Vil gjerne lære å mestre min fatigue og få opp energien og humøret som best det lar seg gjøre. Hva kan du anbefale av skolemedisin og av alternativ og komplementær behandling?

Fortsetter under...

Nitterkuren - en coctail av b-vitaminer og slikt som tidligere ble brukt ved sykehus hos kreftpasienter for og få opp energien. Du kan lese mer om den på nettet og den gis i sprøyteform hos vanlig lege. Det finnes en i Moss tror jeg det er som sitter på ingrediensene (tror han er sønnen til han som en gang startet behandling med dette på Radiumhospitalet)

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er viktig med en helhetstilnærming som inkluderer både fysiske, mentale og følelsesmessig faktorer. Når det gjelder den mentale biten er det viktig å sette av tid til seg selv og gjerne bruke en halv time hver dag til avslapningsøvelser. Det er samtidig viktig å fokusere på muligheter og det du kan gjøre, i stedet for dine begrensninger. Sett deg mål et lite stykke frem i tid så du har noe å se frem mot. Del dine følelser med familie og venner, men ikke bruk dem som terapeuter. Har du behov for dette så ta kontakt med en psykolog. Fysisk aktivitet er viktig, gjerne hver dag og utendørs, men ambisjonsnivået skal være moderat. For hard trening vil kunne virke nedbrytende i stedet for oppbyggende. Sørg for riktig ernæring med rikelig frukt og grønnsaker, fiber og syrnede melkeprodukter. Dette hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer. Ta blodprøver og få sjekket din ernæringstilstand slik at du ikke mangler jern, vitamin B12 etc. Fyll på med det du mangler i form av kosttilskudd. Bruk tilskudd av omega 3 fettsyrer (fiskeoljer) og eventuell en adaptogen urt (f.eks. rosenrot eller ginseng).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...