Gjest Karin M Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 Hei! Jeg er nylig brystkreftoperert og skal nå igang med cellegift. Skal senere ha stråling pga spredning til en vaktpostlymfeknute og antihormontbl. i 5 år.Jeg lurer på om dine anbefalinger om kosttilskudd og urter fra boken "Helse på grønn resept" fremdeles er like aktuelle? Finnes det nye anbefalinger også? På forhånd takk. 0 Siter
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Siden vi skrev boka har det kommet mye ny kunnskap, men det har dessverre blitt vanskeligere å gi råd. Det ser ut som om fett ikke er så viktig medvirkende faktor til utvikling av brystkreft likevel og den beskyttende effekten av soya er mere usikker (selv om kvinner i land som spiser mye soya har lav forekomst av brystkreft). Inntak av melkeprodukter kan faktisk se ut til å ha en viss beskyttende effekt, muligens pga at melk ineholder fettsyra CLA. I og med at du skal antihormonell behandling vil jeg råde deg til å være tilbakeholdende med soyaprodukter. Anbefaler i stedet en kost med rikelig frukt og grønt, en fiberrik kost og daglig bruk av syrnede melkeprodukter (biola produkter). Innta omega 3 fettsyrer gjennom fet fisk eller tilskudd hver dag. Tilstrekkelig søvn er viktig, sov i et helt mørkt rom og start dagen med frokost ved et vindu med rikelig dagslys for å regulere melatoninproduksjonen. Mosjoner helst hver dag utendørs, men treningsintensiteten behøver ikke være for hard. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.