Gå til innhold

Tygger på tennene om natten


nissemor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har merket at jeg ligger og tygger på tennene om natten. Når jeg våkner innimellom om natten, så merker jeg at jeg presser kjevene hardt sammen så det nesten knaker i tennene. Nå i det siste har jeg prøvd å la være dette og slutter med en gang jeg merker at jeg presser kjevene sammen.

Tannlegen min sa at det ville slite på tennene og anbefalte meg en "gom", men det har jeg brukt før når jeg hadde regulering og det syns jeg ikke noe om. (forresten var det dyrt å få støpt seg en sånn syns jeg :-))

Har du noe råd om hvordan jeg kan slutte med dette ? Jeg er jo helt sliten i kjevene når jeg våkner. Det går vel kanskje mest på det psykiske ?!?

Ellers er jeg nøye med tannstellet, bruker tanntråd, el.tannbørste og fluorskylling hver dag. Men det skal også sies at det er kun de siste 3-4 årene jeg har vært veldig nøye med det. Har derfor mye skader på tennene fra før. Men nå er det bedre sier tannlegen. Gnissingen og tyggingen går vel utover alle plombene også ?

Håper du kan gi noen tips.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei nissemor.

Problemet ditt er ikke uvanlig. Årsaken er sammensatt, men stress og en vanskelig livsituasjon er ofte noe vi hører om når vi undersøker denne pasientgruppen.

Når man belaster tenner, kjevemuskulatur og kjeveledd unornmalt kraftig over tid sier det seg selv at dette kan gi problemer. Tenner slites og muskulatur og kjeveledd kan bli smertefulle.

Jeg synes du skal tenke litt på om det er noe som plager deg.

Stresser du ?

Dersom du ikke klarer av med din egen situasjon selv, synes jeg du skal oppsøke en tannlege.

En bittskinne (*gom*) kan være et udmerket hjelpemiddel. Den er av en helt annen type og har en helt annen funksjon enn den du hadde da du fikk kjeveortopedisk behandling.

Vær oppmerksom på at en sikker vurdering av et tilfelle som ditt bare kan gis ved en nøyere og personlig undersøkelse.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...