Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var et godt poeng. Jeg har ofte brent meg på å prøve å lage noe "smått og enkelt", og så har arbeidet blitt helt uoverstigelig.

Men trådstarter skal jo ha konfirmasjon (tror jeg) og da blir det vansklig med varm mat når hun samtidig skal i kirken og komme hjem samtidig med gjestene? Eller har du løsning på det pg ... Jeg skulle så gjerne blitt flink til å diske opp middag til 8 mennesker uten å slite meg ut, tar meg altfor ofte vann over hodet for det er så gøy å lage spennende mat.

Dette er ikke akkurat noe varm-mat-forslag, men da vi hadde barnedåp hadde vi spekemat til lunsj. Jeg synes det var mye mer overkommelig enn vanlig koldtbord, fordi det kreves færre retter og mye er jo 'ferdig' - bare å skjære opp og legge klart på fat, + laget potetsalat, eggerøre og vanlig salat.

Med nyfødt baby var dette ihvertfall kjempeflott:-D

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lillemus

10

• adelie

7

• mariaflyfly

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skalldyrsalat hører hjemme på mitt koldtbord

Bruker du ferdige reker og krepsehaler i lake, eller hvordan lager du den? Renser selv?

Kan du gi meg tips / oppskrift / link, for det er så godt..

Skrevet

Må være både grønn salat og en pasta- eller potetsalat. Og så er det ingen som har nevnt pai/quiche. Det er godt. Spasnsk tortilla er sikkert godt (potet/egg-omelett) men det bør man ha prøvd før i så fall.

Personlig ville jeg foretrukket ost til dessert istendefor puddinger, men kake kommer vel til slutt? Det kan du sikkert få noen til å ta med seg? Høres ut som mye nok jobb uanssett.

Skrevet

er det ikke at man ikke kan legge kiwi i noensom helst slags gele? tror det!

Jo, men det betyr vel også at man ikke kan bruke saft fra kiwi som bestanddel i geleen? Ergo ville jeg vært svært skeptisk til noe som ble kalt kiwigele...

Skrevet

Bruker du ferdige reker og krepsehaler i lake, eller hvordan lager du den? Renser selv?

Kan du gi meg tips / oppskrift / link, for det er så godt..

Jeg bruker redker og krepsehaler i lake, men ferske reker er sikkert mye bedre.

Her er oppskriften:

1 beger pillede reker

1 beger krepsehaler

250 g pasta skruer el lign

2 små paprika i ulike farger

1-2 friske røde chilipepper

1 rød løk

1 liten bunt dill

oliven

4-5 soltørka tomater i olje

1 liten bunt ruccola

Alt kuttes i små biter

Dressing røres først i pasta, så i resten

2-3 ss olje 1 1/2 ss hvitvinseddik 2 fedd pressa hvitløk 1/2 ts sukker evt litt kajenne pepper og litt salt

Dresing til å ha ved siden av: 1 beger lettrømme 1-1 1/2 dl thousand island dressing 1 liten bt gressløk evt 2 fedd hvitløk 1-2 ts sitronsaft 1/2 ts salt 1/2 ts sukker 1/4 ts hvit pepper

Gjest Elextra
Skrevet

Mye lettere med tre retters middag. Og mye billigere :o)

Enig! Dessuten mye triveligere for gjestene at folk sitter mer eller mindre i ro i stedet for å fly opp og ned for å forsyne seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Ajoli? Aldri smakt. :o) Men jeg smaker gjerne på nye ting da!

Aldri smakt aïoli!? Vel, ingen overraskelse, akkurat, at vi lever på ulike planeter :-).

Vår typiske "kveldskos" er enkel tapas bestående av f.eks. god skinke, ost, salat, oliven etc., og da er aïoli et must til! :D.

mariaflyfly
Skrevet

Aldri smakt aïoli!? Vel, ingen overraskelse, akkurat, at vi lever på ulike planeter :-).

Vår typiske "kveldskos" er enkel tapas bestående av f.eks. god skinke, ost, salat, oliven etc., og da er aïoli et must til! :D.

''Vår typiske "kveldskos" er enkel tapas bestående av f.eks. god skinke, ost, salat, oliven etc., og da er aïoli et must til! :D.

''

Akkurat som oss. Kanskje litt hjemmelaga foccatia også? Også deler vi ei flaske italiensk rødvin, da. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er ikke begeistret for tradisjonelt koldtbord, men er glad i ulike former for tapas, som jeg har servert mange ganger.

Om jeg får servert koldtbord forsyner jeg meg typisk av fisk, skalldyr, brød og salater. Til dessert gjerne ost eller kake, er ikke noe puddingmenneske.

Gjest Elextra
Skrevet

''Vår typiske "kveldskos" er enkel tapas bestående av f.eks. god skinke, ost, salat, oliven etc., og da er aïoli et must til! :D.

''

Akkurat som oss. Kanskje litt hjemmelaga foccatia også? Også deler vi ei flaske italiensk rødvin, da. :)

Ja, god rødvin må til, selvfølgelig. Gjerne italiensk, men er ikke så fin på det :D.

Skrevet

Jeg er ikke begeistret for tradisjonelt koldtbord, men er glad i ulike former for tapas, som jeg har servert mange ganger.

Om jeg får servert koldtbord forsyner jeg meg typisk av fisk, skalldyr, brød og salater. Til dessert gjerne ost eller kake, er ikke noe puddingmenneske.

''Jeg er ikke begeistret for tradisjonelt koldtbord'' Godt å høre at det er flere av oss.

Skrevet

Jeg bruker redker og krepsehaler i lake, men ferske reker er sikkert mye bedre.

Her er oppskriften:

1 beger pillede reker

1 beger krepsehaler

250 g pasta skruer el lign

2 små paprika i ulike farger

1-2 friske røde chilipepper

1 rød løk

1 liten bunt dill

oliven

4-5 soltørka tomater i olje

1 liten bunt ruccola

Alt kuttes i små biter

Dressing røres først i pasta, så i resten

2-3 ss olje 1 1/2 ss hvitvinseddik 2 fedd pressa hvitløk 1/2 ts sukker evt litt kajenne pepper og litt salt

Dresing til å ha ved siden av: 1 beger lettrømme 1-1 1/2 dl thousand island dressing 1 liten bt gressløk evt 2 fedd hvitløk 1-2 ts sitronsaft 1/2 ts salt 1/2 ts sukker 1/4 ts hvit pepper

Tusen takk, det var snilt - er nå kopiert!

Skrevet

Jo, men det betyr vel også at man ikke kan bruke saft fra kiwi som bestanddel i geleen? Ergo ville jeg vært svært skeptisk til noe som ble kalt kiwigele...

kiwigele har sikkert aldri vært i nærheten av levende kiwi.. Gele smaker jo alltid kunstig.

Skrevet

*hehe* Jeg bor på en annen planet enn mange dolere, på mange områder. ;o)

mariaflyfly
Skrevet

*hehe* Du vet da at du og jeg lever på to ulike planter når det kommer til matvaner? ;o)

Du må prøve det. Det er sååå godt. :)

Skrevet

''Dessert kan være fruktsalat (hjemmelaget så klart) med råkrem, eller bare bær med vaniljesaus.''

Har du prøvd vaniljekesam på fruktsalat? Kjempegodt:-D

Nei, det har jeg ikke.

Kesam er litt yoghurt-aktig, er det ikke?

Jeg er ikke glad i yoghurt, og blir litt skeptisk. Men egentlig kunne det jo være spennende å prøve.

Jeg lover at jeg skal gjøre det :)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke.

Kesam er litt yoghurt-aktig, er det ikke?

Jeg er ikke glad i yoghurt, og blir litt skeptisk. Men egentlig kunne det jo være spennende å prøve.

Jeg lover at jeg skal gjøre det :)

Jeg synes ikke det ligner på yoghurt. Tror det strengt tatt er en slags ostemasse???

mariaflyfly
Skrevet

Jeg synes ikke det ligner på yoghurt. Tror det strengt tatt er en slags ostemasse???

Det er mye mer kornet i konsistesen enn yoghurt.

Den vanlige kesamen er grei nok, jeg kan til og med bruke den i dipper eller når vi spiser taco. Men den lett-varianten kan jeg virkelig styre meg for. Konsistensen er så guffen!

Skrevet

Det er mye mer kornet i konsistesen enn yoghurt.

Den vanlige kesamen er grei nok, jeg kan til og med bruke den i dipper eller når vi spiser taco. Men den lett-varianten kan jeg virkelig styre meg for. Konsistensen er så guffen!

Den er nokså sur også

Skrevet

Ok! Hvordan smaker det da?

Blir nå helt fristet her jeg sitter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...