Gå til innhold

Sier du en eller et appelsin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om man har hørt noe, betyr det jo ikke at så mange sier det. Jeg har hørt noen si en jente, men det betyr jo ikke at flere enn akkurat den tullingen sier det.

Sier ikke alle "en jente - jenten" i Bergen?

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Babette

16

• Bookworm

13

• hidi, the scorpion

11

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

*fornærmet på vegne av 235 000 bergensere*

;o)

Jeg bare ventet på det ;)

Skrevet

Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også.

Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-)

Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk?

Jeg sier en.

Oi nå ble jeg neimen ikke sikker. Tror kanskje jeg sier begge deler om hverandre?

hidi, the scorpion
Skrevet

Sier ikke alle "en jente - jenten" i Bergen?

Er ikke alle a-endinger, e-endinger i Bergen...?

Gjest Elextra
Skrevet

Selv om man har hørt noe, betyr det jo ikke at så mange sier det. Jeg har hørt noen si en jente, men det betyr jo ikke at flere enn akkurat den tullingen sier det.

Jeg har aldri hverken sagt eller skrevet "ei jente", annet enn i norskstiler den gang det var krevet.

Jeg er født og oppvokst i/ved Oslo.

Gjest Korell
Skrevet

Jeg har aldri hverken sagt eller skrevet "ei jente", annet enn i norskstiler den gang det var krevet.

Jeg er født og oppvokst i/ved Oslo.

Da regner jeg med du sier ei gutt også?

Skrevet

Jeg skulle tro det - uten at jeg er noensomhelst ekspert på bergensk;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Selvsagt ikke...

Skrevet

Jo, kan ikke komme på noen unntak på stående fot i alle fall. Men det er -en i stedet for -a.

Svigers sier til og med "barnene" :o) Jeg sier "ungene" og unngår dermed problemet :o)

Skrevet

Sier du ei pike? Det er ihvertfall et kvinneord som ikke finnes i hunkjønnsformen! ;-)

Ellers er det jo svært vanlig at ord som beskriver kvinner også kan skrives i hankjønnsformen, f eks ei/en dronning, ei/en prinsesse osv

Skrevet

Jeg bare ventet på det ;)

Hehe :o) Kan ikke la sånt gå upåaktet hen!

Skrevet

Sier du ei pike? Det er ihvertfall et kvinneord som ikke finnes i hunkjønnsformen! ;-)

Ellers er det jo svært vanlig at ord som beskriver kvinner også kan skrives i hankjønnsformen, f eks ei/en dronning, ei/en prinsesse osv

I min dialekt sier vi ikke "pike" men "pia" - og da er det "Ei pia"

Skrevet

Hvis jeg erindrer riktig fra mine skoledager, så lærte vi der, til alles forundring, at det gramatisk riktige faktisk er å si ET appelsin.

Husker at vi hang oss opp i dette, siden det vanligste, ihvertfall her i Oslo-området, er å si EN appelsin.

Skrevet

I Oslo området er det faktisk ganske vanllig å bruke "en" også foran hunkjønnsord. Jeg kommer ikke på et eneste ord som jeg sier "ei" foran.

Bruken av ordet "ei" forbindes ofte med dialekter fra andre områder utenfor Oslo.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg sier en appelsin, og har aldri hørt noen si noe annet. Ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Nekter å tro det heter noe annet! ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også.

Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-)

Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk?

Jeg sier en.

Sier begge deler, tror jeg. I dialekten vi hadde der jeg vokstee op het det i alle fall et strikk, men heromkring sier di ein strikk, så jeg sier nok begge deler.

Skrevet

Hvis jeg erindrer riktig fra mine skoledager, så lærte vi der, til alles forundring, at det gramatisk riktige faktisk er å si ET appelsin.

Husker at vi hang oss opp i dette, siden det vanligste, ihvertfall her i Oslo-området, er å si EN appelsin.

Nemlig! Jeg husker også noe slikt.

Skrevet

I Bergen heter det en jente. Tror ikke de har hunkjønn i det hele tatt der. En ku, en jente, en dame, en veske.

Skrevet

I min dialekt sier vi ikke "pike" men "pia" - og da er det "Ei pia"

Jeg sier verken pike eller pie;-)

Men selv om jenten er uvanlig, så er det jo drøssevis med andre kvinneord som bøyes etter hankjønnsformen;-)

Skrevet

Jeg sier verken pike eller pie;-)

Men selv om jenten er uvanlig, så er det jo drøssevis med andre kvinneord som bøyes etter hankjønnsformen;-)

En vagina, f.eks ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...