morsan Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Selv om man har hørt noe, betyr det jo ikke at så mange sier det. Jeg har hørt noen si en jente, men det betyr jo ikke at flere enn akkurat den tullingen sier det. Sier ikke alle "en jente - jenten" i Bergen? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 *fornærmet på vegne av 235 000 bergensere* ;o) Jeg bare ventet på det 0 Siter
morsan Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også. Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-) Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk? Jeg sier en. Oi nå ble jeg neimen ikke sikker. Tror kanskje jeg sier begge deler om hverandre? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Sier ikke alle "en jente - jenten" i Bergen? Er ikke alle a-endinger, e-endinger i Bergen...? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Selv om man har hørt noe, betyr det jo ikke at så mange sier det. Jeg har hørt noen si en jente, men det betyr jo ikke at flere enn akkurat den tullingen sier det. Jeg har aldri hverken sagt eller skrevet "ei jente", annet enn i norskstiler den gang det var krevet. Jeg er født og oppvokst i/ved Oslo. 0 Siter
Gjest Korell Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har aldri hverken sagt eller skrevet "ei jente", annet enn i norskstiler den gang det var krevet. Jeg er født og oppvokst i/ved Oslo. Da regner jeg med du sier ei gutt også? 0 Siter
morsan Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Er ikke alle a-endinger, e-endinger i Bergen...? Jeg skulle tro det - uten at jeg er noensomhelst ekspert på bergensk;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Da regner jeg med du sier ei gutt også? Selvsagt ikke... 0 Siter
filiokus81 Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Er ikke alle a-endinger, e-endinger i Bergen...? Jo, kan ikke komme på noen unntak på stående fot i alle fall. Men det er -en i stedet for -a. Svigers sier til og med "barnene" ) Jeg sier "ungene" og unngår dermed problemet ) 0 Siter
morsan Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Da regner jeg med du sier ei gutt også? Sier du ei pike? Det er ihvertfall et kvinneord som ikke finnes i hunkjønnsformen! ;-) Ellers er det jo svært vanlig at ord som beskriver kvinner også kan skrives i hankjønnsformen, f eks ei/en dronning, ei/en prinsesse osv 0 Siter
filiokus81 Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg bare ventet på det Hehe ) Kan ikke la sånt gå upåaktet hen! 0 Siter
KaVa Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Sier du ei pike? Det er ihvertfall et kvinneord som ikke finnes i hunkjønnsformen! ;-) Ellers er det jo svært vanlig at ord som beskriver kvinner også kan skrives i hankjønnsformen, f eks ei/en dronning, ei/en prinsesse osv I min dialekt sier vi ikke "pike" men "pia" - og da er det "Ei pia" 0 Siter
løvinne71 Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Hvis jeg erindrer riktig fra mine skoledager, så lærte vi der, til alles forundring, at det gramatisk riktige faktisk er å si ET appelsin. Husker at vi hang oss opp i dette, siden det vanligste, ihvertfall her i Oslo-området, er å si EN appelsin. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Da regner jeg med du sier ei gutt også? I Oslo området er det faktisk ganske vanllig å bruke "en" også foran hunkjønnsord. Jeg kommer ikke på et eneste ord som jeg sier "ei" foran. Bruken av ordet "ei" forbindes ofte med dialekter fra andre områder utenfor Oslo. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg sier en appelsin, og har aldri hørt noen si noe annet. Ikke som jeg har lagt merke til i alle fall. Nekter å tro det heter noe annet! ;-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg sier en appelsin. Men har hørt folk si et også. Men hva med strikk? (hoppe-, bukse-, hår-) Var borti en familie i påsken som hårdnakket påsto at det het et strikk? Jeg sier en. Sier begge deler, tror jeg. I dialekten vi hadde der jeg vokstee op het det i alle fall et strikk, men heromkring sier di ein strikk, så jeg sier nok begge deler. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Skrevet 26. mars 2008 Hvis jeg erindrer riktig fra mine skoledager, så lærte vi der, til alles forundring, at det gramatisk riktige faktisk er å si ET appelsin. Husker at vi hang oss opp i dette, siden det vanligste, ihvertfall her i Oslo-området, er å si EN appelsin. Nemlig! Jeg husker også noe slikt. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Skrevet 26. mars 2008 Selv om man har hørt noe, betyr det jo ikke at så mange sier det. Jeg har hørt noen si en jente, men det betyr jo ikke at flere enn akkurat den tullingen sier det. I Bergen heter det en jente. Tror ikke de har hunkjønn i det hele tatt der. En ku, en jente, en dame, en veske. 0 Siter
morsan Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 I min dialekt sier vi ikke "pike" men "pia" - og da er det "Ei pia" Jeg sier verken pike eller pie;-) Men selv om jenten er uvanlig, så er det jo drøssevis med andre kvinneord som bøyes etter hankjønnsformen;-) 0 Siter
KaVa Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Jeg sier verken pike eller pie;-) Men selv om jenten er uvanlig, så er det jo drøssevis med andre kvinneord som bøyes etter hankjønnsformen;-) En vagina, f.eks ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.