Gå til innhold

Benskjørhet

Anbefalte innlegg

Gjest trolline
Skrevet

Hva går behandlingene ut på?

Kan man forebygge..trene?

Er det forskjellig Grad på sykdommen?

Når er man arbeidsudyktig?

Fortsetter under...

Gjest søk på google
Skrevet

Jeg vet ikke så mye, men har kollega som arbeider som vanlig.

Gjest benstruktur som en ungdom
Skrevet

Man merker vel ikke at man har benskjørhet før man brekker noe.

Mamma har hatt brudd i ryggen noen ganger og det gjør fryktelig vondt. Hun kan ta Ibux/Paracet inntil 3 ggr daglig til de verste smertene er over.

Legen anbefaler nok kalsium. Det er vel lurt også å ta magnesium og D-vitamin.

Mamma fikk resept på Fosamax, men hun får sånn fryktelig diare få minutter etterpå, så hun vil ikke ta en.

Jeg går utfra at du kan finne tips innen alternativ medisin også, men mamma vil bare ta det legen anbefaler, og han snakker sjelden om antioksidenter, vitaminer og mineraler...

Gjest trolline
Skrevet

Man merker vel ikke at man har benskjørhet før man brekker noe.

Mamma har hatt brudd i ryggen noen ganger og det gjør fryktelig vondt. Hun kan ta Ibux/Paracet inntil 3 ggr daglig til de verste smertene er over.

Legen anbefaler nok kalsium. Det er vel lurt også å ta magnesium og D-vitamin.

Mamma fikk resept på Fosamax, men hun får sånn fryktelig diare få minutter etterpå, så hun vil ikke ta en.

Jeg går utfra at du kan finne tips innen alternativ medisin også, men mamma vil bare ta det legen anbefaler, og han snakker sjelden om antioksidenter, vitaminer og mineraler...

tusen takk for svar:0) Min nabo var innom, med disse spørsmålene og jeg har ingen peiling på denne sykdommen.

Stakkars din mor! Og jeg som er pinglete..når jeg har litt tannverk:( Har notert det du skrev. :0)

Skrevet

tusen takk for svar:0) Min nabo var innom, med disse spørsmålene og jeg har ingen peiling på denne sykdommen.

Stakkars din mor! Og jeg som er pinglete..når jeg har litt tannverk:( Har notert det du skrev. :0)

Jeg har tenkt å lete på nettet etter mer informasjon om benskjørhet, både med tanke på min mor og med tanke på at jeg selv kan utvikle sykdommen. Jeg kan også si fra om min mor blir tilbudt noen annen medisin når hun tilstår for legen at hun kun tok en Fosamax.

Jeg testet meg for benskjørhet for en del år tilbake, og den gang hadde jeg benstruktur som en ungdom! Hos kvinner dukker benskjørhet som regel opp etter overgangsalderen, men de som røker kan få det før.

Gjest CalsDid
Skrevet

Jeg har tenkt å lete på nettet etter mer informasjon om benskjørhet, både med tanke på min mor og med tanke på at jeg selv kan utvikle sykdommen. Jeg kan også si fra om min mor blir tilbudt noen annen medisin når hun tilstår for legen at hun kun tok en Fosamax.

Jeg testet meg for benskjørhet for en del år tilbake, og den gang hadde jeg benstruktur som en ungdom! Hos kvinner dukker benskjørhet som regel opp etter overgangsalderen, men de som røker kan få det før.

Kanskje hun kan prøve Calsium + Didronate (kalsium og d-vitamin) hvis hun ikke tåler Fosamax?

http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=179&IOID=1955

Annonse

Skrevet

Kanskje hun kan prøve Calsium + Didronate (kalsium og d-vitamin) hvis hun ikke tåler Fosamax?

http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=179&IOID=1955

Takk for tipset. Jeg ser at også disse tablettene har diaré som vanlig bivirkning. Er litt usikker på om min mor har prøvd dem før. Hun bør i allefall sjekke med legen om de kan kombineres med blodtrykksmedisin hun tar.

Skrevet

Det hjelper å løpe eller å hoppe. Dessuten hjelper det med hormoner dersom man er i overgangsalderen. Om kalsium hjelper diskuteres. Noen leger mener at kalsiumet bare skylles ut og at det kan danne nyresteiner fordi man samtidig mister calsium fra skjelettet.

Det finnes en skala når det gjelder beinskjørhet 0= normal og fra 0 til -2,75 kalles det osteopeni og etter -2,75 kalles det osteoporose. Etter 2,75 kan man få medisin på blå resept. Den har mange bivirkninger så jeg tror legene er litt skeptiske. Mange som får mageproblemer og dårlige tenner.

Ellers så kan man nok lese endel på nett hvis man søker på osteoporose.

Gjest Har fått diagnosen
Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 44. Altså før overgangsalder. Dette kom som følge av en stoffskiftesykdom. I tillegg er jeg arvelig belastet.

Jeg tar Fosamax og har ingen bivirkninger. Sliter mest med å huske å ta de siden de skal tas en gang i uka på fastende mage. Det finnes en medisin lik Fosamax som kun skulle tas en gang i måneden. Dessverre ble den tatt ut av blå reseptordningen i fjor. Dette hadde vært en bedre medisin for meg.

Styrketrening bygger opp skjelettet samt gjør deg sterkere slik at du er mindre utsatt for fall. Best er trening som gir "støt" i skjelettet fordi du da bygger opp beinmassen igjen. Altså er sykling og svømming trening som ikke gir noe annet enn bedre kondisjon og muskler.

Jeg anbefaler en bok som heter "Styrk skjelettet på naturlig vis" av Xandria Williams. Den handler om risiko, kosthold og lettere trening som man kan bl.a. gjøre når man vasker opp.

Fordi min mor hadde benskjørhet og jeg har fått det så får ikke min datter på 22 år p-sprøyte. Godt å ha en lege som kjenner familien.

Gjest trolline
Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 44. Altså før overgangsalder. Dette kom som følge av en stoffskiftesykdom. I tillegg er jeg arvelig belastet.

Jeg tar Fosamax og har ingen bivirkninger. Sliter mest med å huske å ta de siden de skal tas en gang i uka på fastende mage. Det finnes en medisin lik Fosamax som kun skulle tas en gang i måneden. Dessverre ble den tatt ut av blå reseptordningen i fjor. Dette hadde vært en bedre medisin for meg.

Styrketrening bygger opp skjelettet samt gjør deg sterkere slik at du er mindre utsatt for fall. Best er trening som gir "støt" i skjelettet fordi du da bygger opp beinmassen igjen. Altså er sykling og svømming trening som ikke gir noe annet enn bedre kondisjon og muskler.

Jeg anbefaler en bok som heter "Styrk skjelettet på naturlig vis" av Xandria Williams. Den handler om risiko, kosthold og lettere trening som man kan bl.a. gjøre når man vasker opp.

Fordi min mor hadde benskjørhet og jeg har fått det så får ikke min datter på 22 år p-sprøyte. Godt å ha en lege som kjenner familien.

takker for god informasjon:0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...