Gå til innhold

Vasking av jernpanne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har så "heldig" å ha en jernpanne.

Jeg leste her på forumet at man ikke må bruke såpe når man skal vaske den.

Men hvordan skal jeg få den da ren?

Jeg har brukt smør i panna,og det går ikke bort med børste og varnt vann.

Det bare kliner seg utover.

Hadde jeg kunne brukt zalo hadde den vært rent på null kome niks.

På forhånd takk for svar.

Skrevet

Du koker den ut først, og så vasker du med kost under rennende varmt vann. Tørkes med papir. Jeg må dog innrømme at jeg lurer meg til å bruke en liten dert Zalo en gang i blant, og det går bra.

Gjest mallet
Skrevet

Er vannet varmt nok, så renner fettet bort :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg gjør som Babette nevner nedenfor.

Det hender pannen blir tørr og jeg smører den med litt olje i mellom.

Gjest R_Fiona
Skrevet

Jeg må ha et mirakel av en jerngryte. Den er 15 år gammel, og brukes stadig vekk.

Jeg vasker den med zalo hver gang, og ikke unner jeg den hverken smør eller olje. Og er jeg riktig lat så slenger jeg den jammen i oppvaskmaskina også.

Den er akkurat like god som ny

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg må ha et mirakel av en jerngryte. Den er 15 år gammel, og brukes stadig vekk.

Jeg vasker den med zalo hver gang, og ikke unner jeg den hverken smør eller olje. Og er jeg riktig lat så slenger jeg den jammen i oppvaskmaskina også.

Den er akkurat like god som ny

Er den emaljert, da...?

Gjest Elextra
Skrevet

Nei

Steike, da må det være en god panne! :o)

Gjest ViViola
Skrevet

Nei

Wow, dette må vel være "alle jerngryters mor"! :-)

Hva slags merke er det - og hvor ble den kjøpt (hvis du husker, da)?

Gjest R_Fiona
Skrevet

Wow, dette må vel være "alle jerngryters mor"! :-)

Hva slags merke er det - og hvor ble den kjøpt (hvis du husker, da)?

Det var en gave, så jeg vet ikke hvor den er kjøpt. Men vil tippe Jernia.Merke høyang polaris

Holdt på å søle ut middagen her, for den var i bruk i dag. Med deilig gryte i. Måtte løfte den høyt over hodet for å se merket under *Ler*

Og etterpå får den en skrubb med koseten og litt zalo. Tørker den av med kjøkkenpapir og setter den vekk, slik jeg har gjort i 15 år.

Gjest R_Fiona
Skrevet

Steike, da må det være en god panne! :o)

Jepp...*S*

Gjest ViViola
Skrevet

Det var en gave, så jeg vet ikke hvor den er kjøpt. Men vil tippe Jernia.Merke høyang polaris

Holdt på å søle ut middagen her, for den var i bruk i dag. Med deilig gryte i. Måtte løfte den høyt over hodet for å se merket under *Ler*

Og etterpå får den en skrubb med koseten og litt zalo. Tørker den av med kjøkkenpapir og setter den vekk, slik jeg har gjort i 15 år.

Morsomt! Må innrømme at jeg aldri har hørt om dette før, men jeg har et par venninner som har "drept" sine jerngryter med såpe i løpet av veldig kort tid.

Ja-ja, jeg skal nok ikke teste dette på min, tror jeg, men så sliter jeg ikke med å få den ren etter bruk heller, da. :-)

Gjest R_Fiona
Skrevet

Morsomt! Må innrømme at jeg aldri har hørt om dette før, men jeg har et par venninner som har "drept" sine jerngryter med såpe i løpet av veldig kort tid.

Ja-ja, jeg skal nok ikke teste dette på min, tror jeg, men så sliter jeg ikke med å få den ren etter bruk heller, da. :-)

Hva skjedde med jerngrytene når de ble drept av såpe? *S*

Rustet de i stykker?

Flakket de av? (Som min mor sier, med det mente hun at biter av gryten løsnet og falt av.)

Gjest ViViola
Skrevet

Hva skjedde med jerngrytene når de ble drept av såpe? *S*

Rustet de i stykker?

Flakket de av? (Som min mor sier, med det mente hun at biter av gryten løsnet og falt av.)

Ja, begge deler. Først og fremst at de rustet, og bunnen (særlig) sprakk og det løsnet flak. Og da fikk jo rusten enda bedre levevilkår.

Skrevet

Du koker den ut først, og så vasker du med kost under rennende varmt vann. Tørkes med papir. Jeg må dog innrømme at jeg lurer meg til å bruke en liten dert Zalo en gang i blant, og det går bra.

Det gjør jeg også, men jeg innbiller meg at det går bra fordi det bare skjer en gang i blant, OG fordi panna var nokså godt "innkjørt" før jeg begynte med praksisen

Skrevet

En god skrubb pluss kjempevarmt vann. Skulle ikke være noe problem det?

Jeg ødela iallfall min panne med såpe, og det var det beste /mest kjente merket, høyang kanskje, ejg husker ikke. Fikk den aldri bra igjen, den rusta og rusta, det er fremdeles en stygg rødbrun flekk der den sto i gryteskapet, helt til jeg kvittet meg med den.

Skrevet

En god skrubb pluss kjempevarmt vann. Skulle ikke være noe problem det?

Jeg ødela iallfall min panne med såpe, og det var det beste /mest kjente merket, høyang kanskje, ejg husker ikke. Fikk den aldri bra igjen, den rusta og rusta, det er fremdeles en stygg rødbrun flekk der den sto i gryteskapet, helt til jeg kvittet meg med den.

Jeg brukte oppvaskbørsten og den måtte jeg bare kaste etterpå.

Skrevet

Jeg brukte oppvaskbørsten og den måtte jeg bare kaste etterpå.

Neste gang prøv å la den få en runde i oppvaskmaskinen. En ypperlig måte å forlenge oppvaskbørstas levetid på.

Gjest Veldig glad i jernpanna mi
Skrevet

Det er akkurat det som er poenget med jernpanne, å ikke vaske den helt ren :) Forstå meg rett............

Bruk vanlig oppvaskbørste og vask den i glovarmt rennende vann. Skrubb godt. Det fettlaget som da er igjen er med på å bevare pannen. Helt ren panne, eller stående i skapet litt fuktig kan gi rust.

Egentlig så skal jernpanner og gryter gjerne smøres med litt olje for holdbarhet.

Steking av pannekaker og ikke vaske panna etterpå er luxusliv for en jernpanne :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...