Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny
Skrevet

Hva er rett å skrive?

Eksempel:

1) "har du en sykkel? eller var det en bil?"

2) "har du en sykkel, eller var det en bil?"

Takktakk.

Skrevet

"har du en sykkel? eller var det en bil?"

Her må du ha stor E i eller om det skal bli riktig.

"har du en sykkel, eller var det en bil?"

Dette er kanskje det som er mest korrekt?

hidi, the scorpion
Skrevet

"har du en sykkel? eller var det en bil?"

Her må du ha stor E i eller om det skal bli riktig.

"har du en sykkel, eller var det en bil?"

Dette er kanskje det som er mest korrekt?

Enig! Men med stor H (Har du en sykkel, eller har du en bil). Elendig setning uansett....;)

Skrevet

Enig! Men med stor H (Har du en sykkel, eller har du en bil). Elendig setning uansett....;)

''"har du en sykkel, eller var det en bil?" '' Det er jo helt feil i skriftlig. "eller var det en bil" viser sannsynligvis til noe som er blitt sagt tidligere. Det hele er altså i muntlig form, sålenge man bare indirekte henviser til at man ikke vet eller husker hva som har kommet fram ang. vedkommendes fremkomstmiddel.

Har du sykkel eller bil? - er skriftlig. Det VAR ikke en bil, det ER / er ikke.

jah..ehh.. det var ikke spes. til deg, da hidi...

hidi, the scorpion
Skrevet

''"har du en sykkel, eller var det en bil?" '' Det er jo helt feil i skriftlig. "eller var det en bil" viser sannsynligvis til noe som er blitt sagt tidligere. Det hele er altså i muntlig form, sålenge man bare indirekte henviser til at man ikke vet eller husker hva som har kommet fram ang. vedkommendes fremkomstmiddel.

Har du sykkel eller bil? - er skriftlig. Det VAR ikke en bil, det ER / er ikke.

jah..ehh.. det var ikke spes. til deg, da hidi...

Sa det var en elendig setnig...! Jeg ville aldri ha skrevet det slik, men trådstarter ga bare to valg, av hvilken grunn, vet jeg ikke! ;)

Skrevet

Sa det var en elendig setnig...! Jeg ville aldri ha skrevet det slik, men trådstarter ga bare to valg, av hvilken grunn, vet jeg ikke! ;)

Det var nettopp det at du kommenterte setningen som ga meg inspirasjon til å skrive noe om det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det var nettopp det at du kommenterte setningen som ga meg inspirasjon til å skrive noe om det.

Tror trådstarter må bruke det til noe spesielt, som vi ikke vet noenting om ;)

Takk!

Gjest hemsktmyckethei
Skrevet

jeg har ingen av delene. På mine føtter vandrer jeg, falleri, fallera. Ut i den store vide verden.

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg har ingen av delene. På mine føtter vandrer jeg, falleri, fallera. Ut i den store vide verden.

Så deilig for deg ;)

Skrevet

Man skulle da tro at den var ganske logisk?

? er et tegn som markerer slutten på en setning og kan derfor ikke settes inne i en setning. Altså: Har du en sykkel, eller var det en bil?

Skrevet

Enig, setningen skulle ha vært: Har du sykkel eller bil?

hidi, the scorpion
Skrevet

Enig, setningen skulle ha vært: Har du sykkel eller bil?

Vi kan norsk, vi ;)

Gjest Destiny
Skrevet

Tror trådstarter må bruke det til noe spesielt, som vi ikke vet noenting om ;)

Takk!

Ja dere skulle bare visst! ;)

Unge mennesker og MSN språk. Huff, det skal ikke være enkelt. :'(

Gjest Destiny
Skrevet

Ja dere skulle bare visst! ;)

Unge mennesker og MSN språk. Huff, det skal ikke være enkelt. :'(

Har forresten alltid hatt 5 i norsk. Det er synd hvordan språket har utviklet seg - nå stilles ingen krav lenger.

(Unnskyld meg, men det er ikke forbudt å vise vanlig høflighet selv om man skriver på Internett.)

Skrevet

Har forresten alltid hatt 5 i norsk. Det er synd hvordan språket har utviklet seg - nå stilles ingen krav lenger.

(Unnskyld meg, men det er ikke forbudt å vise vanlig høflighet selv om man skriver på Internett.)

Og hva er det egentlig som er uhøflig i denne tråden?

Skrevet

Og hva er det egentlig som er uhøflig i denne tråden?

''Og hva er det egentlig som er uhøflig i denne tråden?

'' Jeg tror du misforsto henne..

Skrevet

''hemsktmyckethei'' Og jeg som trodde svensk "hei" var "hej" ?

Skrevet

''Og hva er det egentlig som er uhøflig i denne tråden?

'' Jeg tror du misforsto henne..

''Unnskyld meg, men det er ikke forbudt å vise vanlig høflighet selv om man skriver på Internett''

Skrev hun...

Hvis du mener jeg misforsto, kan du da kanskje forklare meg hva hun mente med det da?

Skrevet

''Unnskyld meg, men det er ikke forbudt å vise vanlig høflighet selv om man skriver på Internett''

Skrev hun...

Hvis du mener jeg misforsto, kan du da kanskje forklare meg hva hun mente med det da?

Hun uff-et seg over språkutvikling og hvordan man skriver på nett, ungdommen osv. Tror det var det hun unnskyldte, seg selv altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...