Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lovt ungene å lage sveler i helga, men finner ingen oppskrift i noen av bøkene mine. Finner selvfølgelig en haug på nettet og ser at den store forskjellen er om det er en klatt smeltet smør i røra eller ikke.

Hva er forskjellen til syvende og sist? Og hva bruker du? Jeg har ikke takke så jeg må steke i stekepanne på komfyren.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Ekte sunnmørssveler:

7dl kveitemjøl

3ss sukker

5dl kefir

2dl lettmelk

1/2ts natron

1-2ts hjortesalt

2 egg

1 ts vaniljesukker

:-)

Skrevet

Ekte sunnmørssveler:

7dl kveitemjøl

3ss sukker

5dl kefir

2dl lettmelk

1/2ts natron

1-2ts hjortesalt

2 egg

1 ts vaniljesukker

Vispe eggedosis, ha i kefir og det tørre og så ha i melet til slutt?

Gjest Wolverina
Skrevet

Exactly :-)

Skrevet

Exactly :-)

Så skal den vel stå og svelle en liten stund før steking sikkert?

Mmmm - gleder meg til i morra! :o)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Oj, det glemte jeg..

Bland alt untatt hjortesalt og natron og la det stå over natta. Tilsett hj.salt og natron like før steiking. (Trenger ikke å stå så lenge som over natta.)

Skrevet

Oj, det glemte jeg..

Bland alt untatt hjortesalt og natron og la det stå over natta. Tilsett hj.salt og natron like før steiking. (Trenger ikke å stå så lenge som over natta.)

Aha! *Noterer* Da blir det sveler i morra! :o)

Skrevet

"VERDENS BESTE SVELER"

6 egg

2kopper sukker

1 liter kefir

1kopp Hmelk

1ts natron

1 ts hornsalt

1ts bakepulver

1ts vaniljesukker

2 ss smeltet smør/margarin

5 kopper hvetemel

Pisk sukker og egg,men ikke stivpisk,bare rør godt sammen.Ha i det våte. Bland det tørre og mix med det våte. Røra skal svelle halvtime-time. Koppestørrelsen er selvfølgelig en fergekopp(dette er ekte fergesveler sånn de ble laget på fergen)Men om jeg ønsker større oppskrift tar jeg et krus(som mål) og et par egg ekstra. Men kan halveres om man tør...disse er det alltid rift om!!

Denne oppskriften er den desidert beste jeg har smakt. Svelene skal stekes på over middels varme og være ganske mørkebrune.

Skrevet

"VERDENS BESTE SVELER"

6 egg

2kopper sukker

1 liter kefir

1kopp Hmelk

1ts natron

1 ts hornsalt

1ts bakepulver

1ts vaniljesukker

2 ss smeltet smør/margarin

5 kopper hvetemel

Pisk sukker og egg,men ikke stivpisk,bare rør godt sammen.Ha i det våte. Bland det tørre og mix med det våte. Røra skal svelle halvtime-time. Koppestørrelsen er selvfølgelig en fergekopp(dette er ekte fergesveler sånn de ble laget på fergen)Men om jeg ønsker større oppskrift tar jeg et krus(som mål) og et par egg ekstra. Men kan halveres om man tør...disse er det alltid rift om!!

Denne oppskriften er den desidert beste jeg har smakt. Svelene skal stekes på over middels varme og være ganske mørkebrune.

Det var en veldig stor oppskrift! For meg og to unger blir det i meste laget, skal notere den og prøve den også, evt. halvert. :o) Takker og bukker!

Skrevet

Ekte sunnmørssveler:

7dl kveitemjøl

3ss sukker

5dl kefir

2dl lettmelk

1/2ts natron

1-2ts hjortesalt

2 egg

1 ts vaniljesukker

Vi prøvde den nå, men måtte modifisere oppskriften underveis da 1,5 ts hjortetakksalt var aaaaaalt for mye! Så jeg hadde i ett ekstra egg og klunka vel oppi 2-2,5 dl ekstra med kefir + en ss sukker til. Da ble de kjempegode! Har knapt sett jenteungen ete sånn før! :o))) Den modifiserte oppskrifta er herved innskrevet i oppskriftsboka mi.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Vi prøvde den nå, men måtte modifisere oppskriften underveis da 1,5 ts hjortetakksalt var aaaaaalt for mye! Så jeg hadde i ett ekstra egg og klunka vel oppi 2-2,5 dl ekstra med kefir + en ss sukker til. Da ble de kjempegode! Har knapt sett jenteungen ete sånn før! :o))) Den modifiserte oppskrifta er herved innskrevet i oppskriftsboka mi.

Så bra! :-)

Får justere oppskrifta mi jeg også da kanskje. Lenge siden jeg har brukt den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...