Gjest Psyk av alt Skrevet 29. mars 2008 Skrevet 29. mars 2008 Jeg mener å huske at noen fortalte meg, eller mulig jeg har lest det, at tyskerne ga jøder etternavn som Edelstein, Rubinstein osv. for å latterligjøre dem. Har forgjeves saumfart nettet etter informasjon om fenomenet, men finner ingenting. Har dette overhodet skjedd i en eller annen form? Kan noen hjelpe meg? Umåtelig takknemlig for innspill og hjelp! 0 Siter
Gjest cit Skrevet 29. mars 2008 Skrevet 29. mars 2008 Det tror jeg er bare en myte. Om jeg skal gjette, har det heller sammenheng med tradisjonen med å ta etternavn etter yrke. Müller=mølleren, Shoemacher=skomakeren osv. Mange jøder har arbeidet med salg av edelstener, f.eks. diamanter. De var flinke til å slipe dem. Det var et yrke de kunne fortsette med selv om jødeforfølgelser tvang dem til å flytte til andre steder. Så de etternavnene du nevnte henspiller nok med på folk som handlet med edelstener. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 29. mars 2008 Skrevet 29. mars 2008 Det tror jeg er bare en myte. Om jeg skal gjette, har det heller sammenheng med tradisjonen med å ta etternavn etter yrke. Müller=mølleren, Shoemacher=skomakeren osv. Mange jøder har arbeidet med salg av edelstener, f.eks. diamanter. De var flinke til å slipe dem. Det var et yrke de kunne fortsette med selv om jødeforfølgelser tvang dem til å flytte til andre steder. Så de etternavnene du nevnte henspiller nok med på folk som handlet med edelstener. Ja, jeg har tenkt det samme som du nevner. Meget mulig det kun er en myte. Skulle alikevel gjerne visst helt sikkert. Takk for svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.