Gå til innhold

Jøder og etternavn, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg mener å huske at noen fortalte meg, eller mulig jeg har lest det, at tyskerne ga jøder etternavn som Edelstein, Rubinstein osv. for å latterligjøre dem.

Har forgjeves saumfart nettet etter informasjon om fenomenet, men finner ingenting.

Har dette overhodet skjedd i en eller annen form?

Kan noen hjelpe meg?

Umåtelig takknemlig for innspill og hjelp!

Skrevet

Det tror jeg er bare en myte.

Om jeg skal gjette, har det heller sammenheng med tradisjonen med å ta etternavn etter yrke. Müller=mølleren, Shoemacher=skomakeren osv. Mange jøder har arbeidet med salg av edelstener, f.eks. diamanter. De var flinke til å slipe dem. Det var et yrke de kunne fortsette med selv om jødeforfølgelser tvang dem til å flytte til andre steder. Så de etternavnene du nevnte henspiller nok med på folk som handlet med edelstener.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det tror jeg er bare en myte.

Om jeg skal gjette, har det heller sammenheng med tradisjonen med å ta etternavn etter yrke. Müller=mølleren, Shoemacher=skomakeren osv. Mange jøder har arbeidet med salg av edelstener, f.eks. diamanter. De var flinke til å slipe dem. Det var et yrke de kunne fortsette med selv om jødeforfølgelser tvang dem til å flytte til andre steder. Så de etternavnene du nevnte henspiller nok med på folk som handlet med edelstener.

Ja, jeg har tenkt det samme som du nevner.

Meget mulig det kun er en myte.

Skulle alikevel gjerne visst helt sikkert.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...