Gå til innhold

Noen som har fått påvist noe på mammografi?

Anbefalte innlegg

Gjest Tror jeg har brystkreft
Skrevet

Har noen vært på mammografi og fått beskjed om at det er "noe"?

Jeg har, de har tatt ul og mammografi og tok væskeprøve av det de fant i det ene brystet. Jeg kjenner ingen kuler i brystet. Nå skal jeg tilbake på mandag og har fått time hos kirurg for å få svar på prøvene.

Betyr det at de altså regner med at jeg trenger operasjon? Han som undersøkte meg sa lite og ville ikke si noe mer enn at det var "standard rutine" å få svar hos kirurg. Men jeg synes det høres rart ut å bruke tiden til en kirurg til det dersom det ikke er noe. Ikke har jeg fått telefon heller selv om de fikk telefonnummeret mitt. Regnet med at de kanskje ringte dersom de ikke fant noe?

Har noen vært gjennom en slik operasjon? Hvor lenge må man være på sykehus og hvor lenge sykemeldt? (håper jo på eventuelt brystsparende operasjon)

Hva gjør jeg nå. Sover ikke på nettene og tenker kun på om jeg har kreft. Har søkt på nettet men finner ikke så mye svar. Kan noen fortelle meg hva jeg har i vente? Dine erfaringer?

Hva bør jeg forberede meg på til timen hos kirurg? Synes dette er skummelt og ekkelt.

Fortsetter under...

Skrevet

Det med kirurg trenger jo ikke å bety noe annet enn at det er de legene de bruker som skal vurdere dette. Jeg har også fått tatt nåleprøve men var da heldig og fikk svar med en gang, men dette var jo grunnet at jeg var på et sykehus der de hadde mulighet til det. (Radiumhospitalet):

Føler med deg når du nå er nervøs på resultatet. Har vært der selv noen ganger. De aller fleste gangene er det ikke noe heldigvis. Foreløpig har det bare vært falsk alarm hos meg. Det er jo et positivt tegn hos deg at du ikke kjenner noe kul i brystet.

Klem

Gjest en til i samme båt
Skrevet

Jeg var nettopp til mammografi, og tok væskeprøve av cysten de fant. Hvis det ikke er en væskefylt cyste, så blir det ofte tatt vevsprøve av kirurg der og da på det sykehuset jeg sogner til. Den skumle infoen befinner seg visstnok inne på det rommet - har heldigvis aldri vært der. Det var en kirurg som tok UL på meg, og han forklarte veldig greit hele veien. Bla sa han at det var svært sjelden det var noe ondartet med væskefylte cyster, men at det var rutine å undersøke det de tappet ut uansett. Og svaret på prøven skulle jeg få gjennom fastlegen. Vet at noen sender et positivt svar (positivt for pasienten - negativt prøvesvar) direkte i posten. Forskjellige helseforetak og sykehus har veldig forskjellige rutiner.

Jeg tok prøvene mine rett før påske, og har ikke fått svar enda. Men siden det var en væskefylt cyste, så tar jeg det ganske med , om enn ikke helt, etter kirurgens beroligende forklaring. Blir jeg negativt overrasket, så må jeg bare ta det som det kommer. Forsto det også sånn at mange av operasjonene av svulster i bryst, både god- og ondartede, tas på dagkirurgi. Så avgjør tilstanden de avdekker hvordan det videre løpet er.

Forstår at det er kjempevanskelig å la være å tenke på det. Jeg gravde meg dypt ned selv da jeg venta på undersøkelsen. Men husk: De aller fleste som faktisk får brystkreft, blir friske og fortsetter med et godt og langt liv etter at behandlinga er sluttført.

Klem til deg i natten!

Gjest tror jeg har brystkreft
Skrevet

Jeg var nettopp til mammografi, og tok væskeprøve av cysten de fant. Hvis det ikke er en væskefylt cyste, så blir det ofte tatt vevsprøve av kirurg der og da på det sykehuset jeg sogner til. Den skumle infoen befinner seg visstnok inne på det rommet - har heldigvis aldri vært der. Det var en kirurg som tok UL på meg, og han forklarte veldig greit hele veien. Bla sa han at det var svært sjelden det var noe ondartet med væskefylte cyster, men at det var rutine å undersøke det de tappet ut uansett. Og svaret på prøven skulle jeg få gjennom fastlegen. Vet at noen sender et positivt svar (positivt for pasienten - negativt prøvesvar) direkte i posten. Forskjellige helseforetak og sykehus har veldig forskjellige rutiner.

Jeg tok prøvene mine rett før påske, og har ikke fått svar enda. Men siden det var en væskefylt cyste, så tar jeg det ganske med , om enn ikke helt, etter kirurgens beroligende forklaring. Blir jeg negativt overrasket, så må jeg bare ta det som det kommer. Forsto det også sånn at mange av operasjonene av svulster i bryst, både god- og ondartede, tas på dagkirurgi. Så avgjør tilstanden de avdekker hvordan det videre løpet er.

Forstår at det er kjempevanskelig å la være å tenke på det. Jeg gravde meg dypt ned selv da jeg venta på undersøkelsen. Men husk: De aller fleste som faktisk får brystkreft, blir friske og fortsetter med et godt og langt liv etter at behandlinga er sluttført.

Klem til deg i natten!

Takk for svar og lykke til med prøvene dine. Håper det ikke er noe hos deg!

Jeg har en kul i et bryst, men han som undersøkte reagerte på det andre brystet pga et område han fant på ul som skilte seg ut i forhold til det andre. Måtte ta ekstra mammografi og ul en gang til og vevsprøve på dette brystet. Han som undersøkte sa lite og undersøkte lenge (var til undersøkelse 3 timer og da ventet jeg ikke lenge mellom de ulike tingene)

Synes han var så alvorlig og informerte lite når jeg spurte om noe, visste ikke helt hva jeg skulle spørre om heller. Nå har jeg altså fått time hos kirurg for å få prøvesvarene og det er det som bekymrer meg mest. Men ingen har bekreftet at dette er noe farlig heller så har jo et lite håp.

Tiden går fryktelig seint og jeg har bare lyst til å hoppe over disse dagene med venting. Tenk om jeg har kreft....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...