Gå til innhold

Hva forbinder du med Benjamin?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen petronika
Skrevet

Jeg har planlagt å kalle sønnen min for Benjamin. Har er mørk i huden (halvt utenlandsk).

Nå sier ei venninne til meg at hun syns det er rart jeg vil kalle ham det, pga Benjamin saken (han som ble drept i rasisme).

Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, jeg har bare alltid likt navnet godt. Nå ble jeg litt i tvil. Er det virkelig sånn at "folk flest" forbinder den saken med navnet Benjamin? Vil det være rart å kalle et farget barn ved det navnet??

Hva forbinder du med navnet?

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

16

• Lillemus

12

• morsan

7

• frosken

6

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes det er et nydelig navn, og ville ikke betenkt meg en plass for å kalle barnet Benjamin. Det kommer til å være et sterkt barn ;)

Skrevet

Jeg tenkte med en gang på Benjamin-saken da jeg så din overskrift. Ville ikke kalt et barn Benjamin som følge av det.

Gjest Sakzi
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal kunne kalle han Benjamin.

Klart det var fælt det som skjedde, men skulle man alltid tenke slik, så blir det ikke så mange navn igjen som man kan bruke.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tenkte med en gang på Benjamin-saken da jeg så din overskrift. Ville ikke kalt et barn Benjamin som følge av det.

Hvorfor i all verden ikke? Det er en ære til Benjaminer over hele verden!

Navnet Benjamin, står for meg som noe sterkt ;)

Skrevet

Hvorfor i all verden ikke? Det er en ære til Benjaminer over hele verden!

Navnet Benjamin, står for meg som noe sterkt ;)

Fordi hans skjebne ikke er noe godt å identifisere seg med. Mange voksne vil sannsynligvis ha klare assosiasjoner til Benjamin-saken, og siden barnet også er farget så synes jeg han skal få slippe det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Fordi hans skjebne ikke er noe godt å identifisere seg med. Mange voksne vil sannsynligvis ha klare assosiasjoner til Benjamin-saken, og siden barnet også er farget så synes jeg han skal få slippe det.

Jeg er ikke enig, for meg blir det totalt motsatt. En skjønn liten gutt blir brutalt drept, av idioter, men nye Benjaminer kan /skal oppstå hver dag!

Det er kampen!

La alle huske Benjamin, så slipper vi det kanskje igjen ;)

Skrevet

Jeg er ikke enig, for meg blir det totalt motsatt. En skjønn liten gutt blir brutalt drept, av idioter, men nye Benjaminer kan /skal oppstå hver dag!

Det er kampen!

La alle huske Benjamin, så slipper vi det kanskje igjen ;)

Jeg synes små gutter skal få slippe å kjempe den kampen, og særlig små gutter som i større grad enn en del andre barn er i risikosonen for å oppleve rasisme.

fei1365380229
Skrevet

Syns så absolutt du kan kalle han Benjamin, med mindre du bor på Holmlia. Det ville absolutt ikke vært det første jeg tenkte på det som skjedde med Benjamin.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes små gutter skal få slippe å kjempe den kampen, og særlig små gutter som i større grad enn en del andre barn er i risikosonen for å oppleve rasisme.

Alle må ta del i kampen, frosken, små gutter, jenter, kvinner og menn!

Er selv tante til barn som ikke ser helt "norske" ut, så jeg har god kunnskap om akkurat det!

Rasisme, er et ord, som ikke burde vært endel av det norske språk.

Skrevet

Jeg har samme oppfatning som din venninne. Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde min sønn hett noe annet en Benjamin.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes Benjamin er et pent navn. Jeg tenkte ikke på Holmlia, men så bor jeg langt unna. Jeg tenker den saken sitter mer i for folk som bor i nærheten.

Skrevet

Ssss ikke hør eller tenk på den saken. Jeg forbinder ikke navnet med den. Et flott navn som sikkert kler gutten din.

Skrevet

Alle må ta del i kampen, frosken, små gutter, jenter, kvinner og menn!

Er selv tante til barn som ikke ser helt "norske" ut, så jeg har god kunnskap om akkurat det!

Rasisme, er et ord, som ikke burde vært endel av det norske språk.

Vi trenger ord som betegner det som skjer, ikke minst når det som skjer ikke er bra.

Skrevet

Har du lyst til å kalle gutten din for Benjamin, så gjør det. Det er et flott navn som er hentet fra hebarisk og betyr "lykkens sønn" Tror ikke folk flest vil tenke på drapet på Holmlia når de hører navnet. Jeg gjør i hvertfall ikke det. Har en nevø med det navnet og han er og mørkere i huden, og jeg har ikke hørt at andre reagerer negativt på det.

Skrevet

Jeg tenker automatisk kanin når jeg hører navnet Benjamin. Lurer på om det ikke var en kanin ved det navnet i Lekestue for tusen år siden?

Skrevet

Jeg tenker automatisk kanin når jeg hører navnet Benjamin. Lurer på om det ikke var en kanin ved det navnet i Lekestue for tusen år siden?

Lekestue med Vibeke Sæther, tenker du på?

Skrevet

Det var rart, for jeg tenkte automatisk på den saken da jeg leste de første ordene, men da jeg fikk tenkt meg om så kom jeg på at eldstemann har en Benjamin i klassen - også han mørk - og han har jeg aldri forbundet med den saken i det hele tatt. Tror kanskje at de som kjenner dere og blir introdusert for deres Benjamin ikke vil tenke i de baner, de heller - og det er vel det viktigste.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det må virkelig ha vært tusen år siden, fulgte nøye med på serien, og husker ingen kanin ved navn Benjamin.

Har du drømt, nå igjen lille venn?

Skrevet

Lekestue med Vibeke Sæther, tenker du på?

*Nikker* Ja, og Geir Børretsen. Var vel en annen skjegget kar som var programleder en stund også. Mener bestemt det var en Benjamin-kanin der en gang de hadde dyr som tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...