Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger dette på Åpent, for vet ikke hvor jeg ellers skulle lagt det. :-)

Jeg har nå bestilt Mitt Livstestamentet, altså en bekreftelse på mitt ønske om en verdig død.

Kort fortalt - hvis jeg skulle bli uhelbredelig syk/ utsatt for ei ulykke hvor jeg ikke lenger skulle få noen bevisst livsopplevelse, eller særldeles store, varige smerter/ sterk, vedvarende sjelelig eller fysisk svekkelse - ja, da ønsker jeg å slippe.

Og jeg vil ikke bli holdt kunstig i live. Det skal heller ikke gis medikamentell behandling av livstruende infeksjoner (såkalt livsforlengende behandling).

Om jeg under min sykdom skulle lide av store smerter, vil jeg ha tilstrekkelige smertestillende midler, selv om dette kan forkorte levetida.

Så langt, så greit.

Men vil legene ta hensyn til dette? Har jeg noen som helst sikkerhet for det? Jeg har sett mine foreldre svinne hen, og vet at det er helt, helt forkastelig, helt grotesk, sett fra et humanisk ståsted. Hvis et husdyr/ kjæledyr lider, får det slippe, ikke sant?

Hva tror dere, er det noe poeng i dette?

Skrevet

Det er vel ihvertfall litt lettere for dine pårørende å ta noen valg når du har fått skrevet ned hva som er dine ønsker.

Skrevet

Et slikt dokument kan være nyttig i en situasjon hvor du selv ikke er i stand til å gi uttrykk for dine ønsker. Dersom legene er i tvil om det er riktig f.eks. å starte med respiratorbehandling eller ikke, vil ditt uttrykkelige ønske kunne få avgjørende betydning.

Alt det du nevner i ditt innlegg er forøvrig i tråd med det oppgående leger som jobber med palliativ behandling tenker er riktig behandling, slik at du neppe vil få problemer med å få gjennomslag for dine ønsker.

Etter min oppfatning innebærer ikke en verdig død bruk av aktiv dødshjelp, men derimot god lindrende behandling.

Skrevet

Da min morfar falt og slo hodet i en alder av 90 år, ble det ikke gjort noe for å holde han i live. Han hadde et slikt Mitt Livstestamente og legene tok hensyn til det.

Skrevet

Et slikt dokument kan være nyttig i en situasjon hvor du selv ikke er i stand til å gi uttrykk for dine ønsker. Dersom legene er i tvil om det er riktig f.eks. å starte med respiratorbehandling eller ikke, vil ditt uttrykkelige ønske kunne få avgjørende betydning.

Alt det du nevner i ditt innlegg er forøvrig i tråd med det oppgående leger som jobber med palliativ behandling tenker er riktig behandling, slik at du neppe vil få problemer med å få gjennomslag for dine ønsker.

Etter min oppfatning innebærer ikke en verdig død bruk av aktiv dødshjelp, men derimot god lindrende behandling.

Men bør det være i form av Mitt Livstestamentet, eller holder det med en hjemmelaget lapp i lommeboka - og kanskje et notis i nattbordskuffa?

Livslangt medlemsskap i Foreningen rett til en verdig død koster kr 1.500,-.

Skrevet

Men bør det være i form av Mitt Livstestamentet, eller holder det med en hjemmelaget lapp i lommeboka - og kanskje et notis i nattbordskuffa?

Livslangt medlemsskap i Foreningen rett til en verdig død koster kr 1.500,-.

Hvis du har nære pårørende, så hadde jeg sørget for å bare skrive et slags brev til dem hvor du tydeliggjør nettopp dine standpunkter. Tror ikke det har noen betydning om du benytter det skjemaet som Mitt livstestamente har utformet eller ikke.

Vi valgte å ikke melde oss inn i denne foreningen, og fikk ingen problemer med å bli hørt i forhold til våre ønsker.

Skrevet

Jeg tenker slik at det er mine pårørende som eventuelt kommer til å måtte ta slike avgjørelser på vegne av meg, og at det da bør holde at de vet hva jeg ønsker. Skriftlig selvfølgelig - så det ikke er rom for tvil/diskusjoner. -Har ikke tenkt at det skal være nødvendig med et spesielt skjema..

Når det gjelder spørsmålet om legene kommer til å ta hensyn til det, har jeg ingen erfaring - men ble beroliget av svarene du har fått under her :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...