Gå til innhold

Ryggvondt.....Schauermanns? Det det heter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist Schauermanns syndrom(heter det det?) i ryggen for ca 10 år siden, da var jeg bare 16 år, 1.året på videregående og tok dette SVÆRT lite alvorlig.

Husker han sa noe om krum rygg....Jeg er ca 183 cm og slank, men finnes ikke krum i ryggen i det hele tatt.Er rak og strak.

Men....Det jeg tenker på, er at jeg plages ufattelig mye med korsryggen. Og den jobben jeg har, er utrolig dårlig egnet for ryggen min. Noen som har erfaring med dette? Altså dette "syndromet"? Hvordan det utvikkler seg gjennom årene og i forhold til arbeid ++.

Jeg _må_ til lege nå kjenner jeg. Høre hva han har å si.

Hvis noen vet noe om dette, hvis noen skjønner hva jeg tenker på da, siden jeg er usikker på om jeg har riktig navn på problemet.....Så gi meg tips og råd? :-)

Skrevet

Det heter Scheuermann. Det er etter hva jeg har hørt relativt vanlig å se blant skiløpere - fremprovosert av den intense stakingen.

Fra ryggforeningen:

"Jeg har forsøkt å se litt på hva som står om Morbus Scheuermann i de tekstene jeg har. Det er ikke så mye. Tilstanden kalles også Scheuermanns sykdom eller Scheuermanns kyfose oppkalt etter en dansk dr. Scheuermann som var den første som beskrev problemet. Man kjenner ikke til årsaken til tilstanden, men det viktigste kjennetegnet er at noen ryggvirvler (spesielt i brystryggen) vokser mindre på fremsiden enn på baksiden. Når fremsiden av virvlene ikke er like høye som baksiden fører det til at virvelsøylen krummer seg fremover, og de som rammes vil ha mer eller mindre forsterket krumning av ryggen. Da klarer man ikke med egen vilje å rette seg opp. Utoverkrumning (som vi alle har i brystryggen) kalles kyfose, mens innoverkrumning (som vi har i lenderyggen eller korsryggen) kalles lordose. Hvis man har en unormalt sterk krumning i brystryggen, kan det skyldes unormal virvelvekst, og kalles da Scheuermanns kyfose. Det er veldig varierende i vilken grad Scheuermanns kyfose gir plager. Noen er bare plaget så lenge de er unge, mens ryggen vokser. Deretter roer det hele seg ned. Andre kan ha plager som varer lenger. I følge boken Norsk Fysikalsk Medisin (Fagbokforlaget 1999) så sies det at hvis man trenger spesialisert behandling for Scheuermann bør dette skje ved en ortopedisk spesialavdeling." (Henrik Sinding-Larsen)

candyqueen_83
Skrevet

Du har en diagnose, men har ikke engang satt deg inn i hva den heter og hvordan den skrives?

Gjest plingpling
Skrevet

Du har en diagnose, men har ikke engang satt deg inn i hva den heter og hvordan den skrives?

Hvor mange bryr seg om sånt når de får en diagnose når de er 16 da? :)

candyqueen_83
Skrevet

Hvor mange bryr seg om sånt når de får en diagnose når de er 16 da? :)

Men nå er hun 26 år, og burde kanskje sette seg litt inn i det? Jeg hadde hvertfall gjort det :o)

Skrevet

Men nå er hun 26 år, og burde kanskje sette seg litt inn i det? Jeg hadde hvertfall gjort det :o)

Er vel kanskje det jeg forsjøker på nå da? Tenkt på den kanskje? Takker for interessen candyqueen ;-)

Skrevet

Men uansett så er det er temmelig unødvendig og overflødig svar du gir. Det er vel kanskje nettopp derfor hun starter her da, fordi hun vil gjerne lære om sykdommen hun har....

Gjest plingpling
Skrevet

Det er jo det vedkommende nå gjør, ved og spørre her :) Og hun sier jo også at hun må ta seg en tur til lege, jeg regner da med at hun ønsker og sette seg inn i situasjonen :)

Det er dessverre mange som får diagnoser, som ikke bryr seg så mye før klare symptomer dukker opp. Det er få som leser pakningsvedlegg på medisiner også. Men når bivirkningene dukker opp, kommer spørsmålene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...