Gå til innhold

Kinesisk valuta

Anbefalte innlegg

Gjest skal til asia
Skrevet

Hva kalles den kinesiske valutaen, og hvor mye er den i forhold til norsk valuta?

Gjest skal til asia
Skrevet

Takk. Men hva heter valutaen da= CNY?

Men hva er RMB da?

Jeg har fått oppgitt dette som forkortelse for valuta i sør-Kina?

Gjest skal til asia
Skrevet

Takk. Men hva heter valutaen da= CNY?

Men hva er RMB da?

Jeg har fått oppgitt dette som forkortelse for valuta i sør-Kina?

Skrevet

Valutaen heter renminbi (RMB), men grunnenheten yuan. Da jeg var i Kina hørte jeg ikke at det ble kalt noe annet enn yuan.

1 yuan = ca 0,70-0,80 kr.

Jeg vet ikke om du får vekslet til det yuan i banken, men du får det hvertfall i minibanken på Gardermoen. Ellers ikke noe problem å ta ut penger i minibanken i Beijing, der jeg var.

Gjest skal til asia
Skrevet

Valutaen heter renminbi (RMB), men grunnenheten yuan. Da jeg var i Kina hørte jeg ikke at det ble kalt noe annet enn yuan.

1 yuan = ca 0,70-0,80 kr.

Jeg vet ikke om du får vekslet til det yuan i banken, men du får det hvertfall i minibanken på Gardermoen. Ellers ikke noe problem å ta ut penger i minibanken i Beijing, der jeg var.

Takk, gudi!

Kan man bruke vanlig Visa-kort i Kina/Beijing?

Finns det mange minibanker rundt om?

Skrevet

Takk, gudi!

Kan man bruke vanlig Visa-kort i Kina/Beijing?

Finns det mange minibanker rundt om?

Det var overhodet ikke noe problem å finne minibanker. Jeg lurte på det samme før jeg dro, for jeg leste så mange steder at det var vanskelig.Jeg prøvde aldri å betale med kort i butikken/restauranten, det blir kanskje vanskeligere.

Jeg tok ut penger i minibanken på Gardermoen før jeg dro. Senere brukte jeg minibankene i Beijing. Det er noen som bare tar kinesiske kort, noen som bare tar utenlandske og noen som tar begge deler. Men det var ikke noen problem og jeg opplevde ikke at jeg "bommet" og prøvde meg på en som ikke tok utenlandske kort.

En ting som er deilig er at de bruker mye sedler (100, 50, 20 og 10 yuan), så lommeboken ble lett. Eneste stedet jeg fikk mynter tilbake var i matbutikken.

Gjest Andre siden av kloden
Skrevet

RMB og yuan en "bankord".

Kinesere kaller yuan for "kuai". De fleste steder turister ferdes sier selgere yuan også.

Når det gjelder betaling med kredittkort, er det flere steder det går an, iallfall tilsynelatende. På mange hoteller vil jeg tro det er uproblematisk.

Når det gjelder betaling med kort i butikker, har jeg mer enn en gang sett at de som står kassa blir vippet av pinnen av at noen skal betale med kort. Ofte må mer personale tilkalles for å få til betalingen. Som regel går det nok i orden hvis det står at det går an å betale med kort, men det kan ta litt tid, og bli litt fram og tilbake.

Det aller meste foregår med kontanter, selv betaling av beløp på flere tusen.

Minibankene kan ofte bare betale ut 2500 kuai om gangen, og totalt 5000 på samme kort i samme minibank. Skal du ha mer, må du gå til en annen minibank for å ta ut mer den dagen....

Yahoo har en enkel valutaomregner, finner ikke linken nå. Mener du finner den på forsiden til Yahoo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...