Gå til innhold

Alternativ behandling, ønsker svar av Stig Bruset

Anbefalte innlegg

Gjest sonja henie

Jeg har i mange år følt meg sliten og utilpass omtrent hele tiden. Jeg har tatt prøver som viser at jeg har hatt epstein- barr- og cmv virus. Plagene begynte før jeg fikk barn for 11 år siden, men ble værre etter fødslene. Da jeg kom hjem fra sykehuset etter min første fødsel hadde jeg 40 i feber, brystbetennelse som kom ca. 8- 10 ganger med hvert barn, I tillegg gikk jeg lenge med streptokokker fordi jeg ikke hadde så lyst til å gå på antibiotika når jeg ammet, men gikk tilslutt på en kur. Jeg hadde veldig mye vondt i halsen både før og etter at jeg fikk barn(bare jeg sov lite en natt fikk jeg vondt i halsen.) Etter mitt andre barn så legen at jeg hadde en kul på halsen og jeg fikk påvist hypotyreose. Det er ca 4 år siden det ble regulert og prøvene er bra. De hyppige halsbetennelsene forsvant da jeg begynte på Levaxin. En stund senere fikk jeg veldig vondt i nyren på venstre side med endel "nyresteinsanfall" uten at det ble funnet noen steiner. Etter en stund hadde jeg en blindtarmsbetennelse som jeg ikke skjønte hva var- noe som resulterte i at den sprakk, med påfølgende utskylling og en uke på sykehus med veldig sterk intravenøs antibiotika. Følte meg veldig dårlig når jeg fikk antibiotikaen. Dette er 3 år siden. Nå har jeg vært sykemeldt i noen måneder fordi jeg ikke fungerer. Plagene er sliten,slapp, svimmelhet, føler meg rar/tåkete/tung i hodet, veldig kalde hender og føtter, må spise veldig ofte og bare sunn mat- går plutselig tom for energi og begynner å skjelve på henda og føle sterkt ubehag med hjerte og kaldsvetting og må hjem og legge meg ned og spise. Det er veldig ubehagelig. Akkurat som om batteriene virker dårlig en stund for så å streike helt. Jeg har problemer med øynene som kanskje henger sammen med hodet og føler at jeg mister oversikten. Orker veldig lite og synes også at hukommelse og konsentrasjon fungerer dårlig. Svimmelheten er litt som når du akkurat har gått av en karusell, og i tillegg er det som om det fyker rundt/stor fart inni hodet. Kjenner av og til at det verker litt i venstre nyre, men dette er ikke veldig plagsomt. Har tatt ct av hode og røntgen av skulder og nakke uten funn. En indremedisiner har tatt mange blodprøver(også utvidet av lever) som alle viser normale funn. Jeg er veldig trygg på at dette ikke har psykiske årsaker. Jeg føler meg glad og har mye å glede meg over i hverdagen både jobb, barn og mann, men blir også frustrert over at jeg fungerer så dårlig. Har nå prøvd ut en candida diett i 6 dager hvor jeg har tatt bort sukker, gjær og melkeprodukter uten at jeg merker noe forskjell, har også tatt vitamintabl, omega 3, tarmbakterie tabl, og grapefruktkjerneekstrakt. Ellers lever jeg sundt med mye grønnsaker og sunn kost. Jeg røyker og drikker ikke. Jeg går til akupunktør (har kanskje gått 10-15 ganger i noen mnd) uten at jeg har merket noe forandring og også tatt rosenbehandlinger i et års tid. Har mange amalganfyllinger i tennene. Fjernet to fylllinger i fjor fordi de hadde begynt å slå sprekker i tennene. Hva tror du mine symptomer kan tyde på?? Hvor og hvordan kan jeg få sjekket om det er kvikksølvforgiftning? hva annet kan jeg gjøre?

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Ut fra din beskrivelse kan det minne om "postviralt tretthetssyndrom" eller svekkelse av helsa etter mange infeksjoner. Enkelte typer virus, som EB og CMV, kan svekke immunsystemet og gjøre deg mere utsatt for betennelser som brystbetennelser og blindtarmbetennelse. Store hormonelle svingninger, som etter en fødsel, kan i tillegg gi stoffskifteproblemer hos enkelte. Jeg synes det er fornuftige tiltak som du har satt igang med å leve sunt og ta kosttilskudd. Når det gjelder kvikksølvforgiftning er det vanskelig å dokumentere. Du kan måle blodverdier, måle innholdet i døgnurin eller bruke et middel som øker utskillelsen av kvikksølv, men resultatene er usikre. De fleste kvikksølvreaksjoner dreier seg om en overfølsomhet for kvikksøv eller amalgam, så du kan inspisere munnslimhinnen som ligger inn mot fyllingene etter reaksjoner og eventuelt ta en lappetest (dental serie) hos hudlege. Mange i din situasjonen prøver mange ting og candida diett er en av disse. I følge en undersøkelse av den norske legen Santelmann, kan man gjennomføre en eliminasjonsdiett et par uker for deretter gjøre et provokasjonsforsøk for å få en mere sikker diagnose. Det er også mulig å sjekke om man har soppallergi ved blodprøve som kan disponere for kryssallergi mellom muggsopp og gjærsopp. I ditt tilfelle ville jeg bruke et vitamintilskudd som i tillegg inneholder adaptogene urter (ginseng eller rosenrot) og bytte ut grapefruktkjerneekstrakten med betaglukaner som stimulerer slimhinneforsvaret (fås på apotek og i helsekost).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...