Gå til innhold

bestefar og bestemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Hva med GRANDTANTE da, det lyder skrekkelig.''

Hos oss kaller vi det ikke grandtante - men "gammeltante" - ikke et hår bedre :-)

Men når den tid kommer, skal jeg nok tåle å bli kalt "gammeltante" også. Kjenner jeg håper min attenårige niese drøyer det til hun blir tretti med å reprodusere...

''Hos oss kaller vi det ikke grandtante - men "gammeltante" - ikke et hår bedre :-)''

Samma her. Nesten verre vil jeg si! :-)

''Men når den tid kommer, skal jeg nok tåle å bli kalt "gammeltante" også. Kjenner jeg håper min attenårige niese drøyer det til hun blir tretti med å reprodusere...''

Ja *he he* har tenkt tilsvarende tanker om min eldste niese jeg også;-)

En venninne ble forresten grandtante før hun var 30 - hun er en skikkelig attpåklatt, så da blir det gjerne slik.

Sønnen min har en venn som ble onkel lenge før han begynte på skolen:-)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

14

• morsan

10

• Babette

4

• KaVa

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vinterstorm
Skrevet

fiffi;)

Jeg vet om noen barn som sa mimmi og poppo, men jeg valgte å tro at poppo var noe internt i den familien.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet om noen barn som sa mimmi og poppo, men jeg valgte å tro at poppo var noe internt i den familien.

Synes det var koselige navn;)

Skrevet

''Sånn går det når dere får unger så tidlig ;)''

*knegg* Ja, det å få barn tidlig må i aller høeyste grad innebære akept av risiko for å bli Besta før man er 40;-)

''Mannen min har alltid kalt mormora si for "morsan". For ungene våre heter hun "oldemorsan" :)''

LOL!!

Er det greit om jeg heretter kaller deg for oldemorsan, gamla?

Jeg må forresten spore av med et nytt eksempel på elendig oversettelse på TV. Det var en film på FEM som handlet om ei som fikk brystkreft, den het noe med lipstick.

Hun kom hjem etter å ha fått "kjemoterapi". Det heter da cellegift på norsk?

Og hutrende satt hun på badegulvet: "I`m cold". Oversatt med "Jeg er kald".

Gulp. Jeg trodde det het "jeg fryser" på godt norsk.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg må forresten spore av med et nytt eksempel på elendig oversettelse på TV. Det var en film på FEM som handlet om ei som fikk brystkreft, den het noe med lipstick.

''Hun kom hjem etter å ha fått "kjemoterapi". Det heter da cellegift på norsk?

Og hutrende satt hun på badegulvet: "I`m cold". Oversatt med "Jeg er kald".''

Helt ålreit og korrekte oversettelser dette! Man leser endel fra konteksten....

Skrevet

''Hun kom hjem etter å ha fått "kjemoterapi". Det heter da cellegift på norsk?

Og hutrende satt hun på badegulvet: "I`m cold". Oversatt med "Jeg er kald".''

Helt ålreit og korrekte oversettelser dette! Man leser endel fra konteksten....

Nei, det er ikke OK. Selvsagt skjønner man hva det betyr, det hadde jeg gjort uten oversettelse også. Men det er ikke godt norsk.

Skrevet

Oldemorsan går fint! :-) Kjært barn har mange navn:-)

Enig i dette med oversettelsene, særlig 'kjemoterapi'. Men man kan vel si både "jeg er kald" og "jeg fryser"?? Men enig i at sistnevnte høres mest korrekt ut, ihvertfall for to små fiiine damer som er over hundrede aar....

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det er ikke OK. Selvsagt skjønner man hva det betyr, det hadde jeg gjort uten oversettelse også. Men det er ikke godt norsk.

Du kan irritere deg så mye du vil, men det er godt norsk. Vi kaller ofte cellegift for kemoterapi, og fryse/kald er det samme på norsk. Om du er kald, så fryser du!

Skrevet

Oldemorsan går fint! :-) Kjært barn har mange navn:-)

Enig i dette med oversettelsene, særlig 'kjemoterapi'. Men man kan vel si både "jeg er kald" og "jeg fryser"?? Men enig i at sistnevnte høres mest korrekt ut, ihvertfall for to små fiiine damer som er over hundrede aar....

Ja, man kan si at man er kald, men jeg synes ikke det blir samme mening. Du kan godt fryse med feber. Da er du ikke kald.

Skrevet

Du kan irritere deg så mye du vil, men det er godt norsk. Vi kaller ofte cellegift for kemoterapi, og fryse/kald er det samme på norsk. Om du er kald, så fryser du!

Det at flere sier en ting, gjør det ikke til godt norsk Ofte kan man lese om folk som "står opp for hverandre", for ike å snakke om å "godta meg for hvem jeg er". Grøss. Poenget er at språket er infisert av engelsk, og da blir det mye rart. Og du kan være kald uten å fryse, og du kan være varm med feber og samtidig fryse.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det at flere sier en ting, gjør det ikke til godt norsk Ofte kan man lese om folk som "står opp for hverandre", for ike å snakke om å "godta meg for hvem jeg er". Grøss. Poenget er at språket er infisert av engelsk, og da blir det mye rart. Og du kan være kald uten å fryse, og du kan være varm med feber og samtidig fryse.

Tro meg, jeg bebreider oversettere mang en ting! Men de to står nederst på lista ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...