Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor på 80 år som i nov.-07 fikk bekreftet tykktarmskreft med spredning til lever. Den delen av tykktarmen som var angrepet av kreft ble fjernet fordi svulsten var så stor og med fare for tarmslyng. Cellegift kur ble startet i januar d.å. for å behandle spredningen til lever. Ny CT + blodprøver tatt i april d.å. for å se resultatet etter kuren. Beh.lege forteller at cellegiftkuren ikke har hatt virkning og skal stoppes umiddelbart. CT viser "flere og større flekker" på lever. Hennes krefttype er ikke av den "mest hissige og hurtigvoksene" og cellegiften virker best på disse typene. Han vil anbefale min mor å forsøke å glemme hele greia og leve helt normalt. Når jeg forsøker å spørre om utsiktene fremover får jeg ikke noe svar på dette. Han bare sier at ytterligere CT eller annen behandling ikke er aktuelt. Men han bekrefter at leveren hennes fungerer helt fint. Jeg lurer nå på, helt erfaringsmessig, hvor lang tid det vil ta før hun vil få smerter p.g.a. dette. Vil dette gå raskt? Snakker vi om måneder? År? Jeg vet at mye av dette er individuelt, men noen erfaringer finnes jo på dette området. Jeg husker at legen som opererte hennes tykktarm i nov. 07 fortalte at leveren hennes på dette tidspunktet føltes "glatt og fin" og sier samtidig at de som har kommet lenger, der vil leveren kjelles ut som "en sekk poteter". Kan dette gi deg en indikasjon på at ting ikke har kommet så langt??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304267-kreft-i-lever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Dette er en av de vanskeligste spørsmål vi får som leger fordi forløpet av en kreftsykdom er helt individuell. Jeg skjønner at det er viktig for dere å vite noe mer, men det vil ofte bli gjetning og derfor kanskje bedre å leve i nuet og ta en dag om gangen. Helt generelt utvikler kreftsykdommer langsommere hos eldre mennesker og som leger må vi spørre oss om bivirkningene av cellegiften i form av redusert livskvalitet er verdt en eventuell livsforlengende effekt. Mitt råd er å tilbringe mest mulig tid sammen med din mor nå og ta en dag eller en uke om gangen. Gjennom å leve sunt og med god livskvalitet vil kanskje din mor være i den positive enden av statistikken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304267-kreft-i-lever/#findComment-2470751
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
væren 1958

Dette er en av de vanskeligste spørsmål vi får som leger fordi forløpet av en kreftsykdom er helt individuell. Jeg skjønner at det er viktig for dere å vite noe mer, men det vil ofte bli gjetning og derfor kanskje bedre å leve i nuet og ta en dag om gangen. Helt generelt utvikler kreftsykdommer langsommere hos eldre mennesker og som leger må vi spørre oss om bivirkningene av cellegiften i form av redusert livskvalitet er verdt en eventuell livsforlengende effekt. Mitt råd er å tilbringe mest mulig tid sammen med din mor nå og ta en dag eller en uke om gangen. Gjennom å leve sunt og med god livskvalitet vil kanskje din mor være i den positive enden av statistikken.

Jeg har forstått at det er vanskelig å anslå hvor raskt en slik sykdom vil utvikle seg, men tenkte at jeg skulle med noen punkter.

Til tross for en så høy alder, og celledelingen går langsommere, er nå min mor død.

Legen fortalte oss i midten av april at dette er "heldigvis" en krefttype som ikke er så stygg/streng. Dette ble også oppgitt som grunn til at cellegiften ikke "virket" like godt som på en tøffere krefttype.

Min mor har ikke hatt smerter eller store ubehag (heldigvis!) og derfor var det vanskelig for henne å forholde seg til at hun hadde fått tykktarmskreft med spredning til lever. Dette ble oppdaget i november 07.

For oss som pårørende har de siste 2-3 månedene vært veldig vanskelige fordi vi ikke har visst hvordan vi skal trøste henne.

Vi har forsøkt forsiktig opptimisme men uten å direkte si at "til høsten kan vi...." eller "etter ferien skal vi..." siden slutten har gått på 1 mnd.

Det jeg har savnet er at noen kunne fortalt meg at "snittet" får leve opp til f.eks. 1 år /2 år osv. hvis det ikke oppstår andre komplikasjoner. For når legen i april sa til mor at hun skulle gå hjem å "glemme" dette mest mulig, og leve normalt, var i alle fall ikke jeg forberedt på at hun skulle være død i løpet av 3 mndr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304267-kreft-i-lever/#findComment-2535699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...