Gjest Helenharepus Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hei. Jeg er ei jente i slutten av 20-åra og har sos angst + at jeg har utviklet unnvikende personlighetsforstyrrelse kanskje som følge av angst. Men så leste jeg om paranoid personlighetsforstyrrelse på grunn av at jeg alltid er mistenksom og har "uvirkelige" tanker om at andre vil skade, ser ned på meg og jeg stoler ikke på min beste venninde heller. Vet jo at det ikke er slik men det er det jeg tenker og føler og gjør at jeg aldri får fred. Alle punkter du har skrevet om i paranoid pf passer på meg untatt nummer 5. Jeg har jo på en måte kontakt med virkeligheten men det er bare at tankene og følelsene om at andre snakker stygt om meg, ikke liker meg, ja at alt på en måte dreier seg om meg som jeg vet innerste ikke er sånn men alt og alle er i mot meg. Har ikke antipsykotisk medisin, bare Zoloft og sobril. Lurer bare på om jeg kan ha både unnvikende og paranoid forstyrrelse og at om paranoid forstyrrelse gjør sos angst verre. For det føles nesten som om jeg har blitt verre og jeg er veldig sliten. Har noen spørsmål jeg håper du kan svare på meg på. Lurer på om det er sannsynlig at jeg kan ha to personlighetsforstyrrelser ut fra det jeg har skrevet? Så vet jeg at du har anbefalt lav dose med antipsykotisk medisin ved paranoid pf men tror at jeg har lest at ikke alle har antipsykotisk virkning ved i små doser. Kan det være riktig? Og hva er det som gjør at det virker da? Er det noen som virker bedre på symptomer som mistenksomhet og mistro som kan hjelpe meg tror du og som ikke gjør at man blir trett og sløv? Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305260-to-personlighetsforstyrrelser-og-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenharepus Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hei igjen. Glemte å si at jeg har hatt noen psykotiske episoder før som jeg ikke husker så mye fra og de gikk over av seg selv. De varte ikke så lenge, noen timer, og jeg har ikke sagt det til legen for di jeg er redd for at legen ville gi meg for mye medisin og har hørt at noen blir veldig trøtte og sløve og jeg skriver på en avhandling så det kan jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305260-to-personlighetsforstyrrelser-og-medisin/#findComment-2478098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg tror du kan ha nytte av kognitiv terapi. Det vil si at du realitetstester tankene dine. Det er en sammenheng mellom hvordan du tenker, føler og handler. For sosial angst kan du bruke SSRI. Ellers så kan jeg anbefale deg selvhjelpbøker som Overvinn din depresjon. Det er en kognitiv selvhjelpsbok som tar opp slike tanker du har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/305260-to-personlighetsforstyrrelser-og-medisin/#findComment-2478489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.