Gå til innhold

Surt miljø?


Gjest Rutangis

Anbefalte innlegg

Gjest Rutangis

Hei! Jeg har ett elller annet i munnen det meste av tiden i våken tilstand. Det kan utenom måltidene være snus, kaffe, te, eplejuice, tyggis, en sukkerfri pastill, et eple, en banan, etc., etc. Jeg vet selvsagt at juice og syrlige ting ikke er helt bra med hensyn til syreangrep og slikt. Men hva med snus, kaffe, te, og pastiller og tyggis? Kan de gjøre noen skade? Nå ser tennene mine relativt hvite og greie ut, så jeg vet ikke hvorvidt disse tingene har gjort meg noe. Kanskje tåler jeg godt sure ting... Men om det nå er skikkelig surt miljø inni munnen min; er det noe jeg kan putte i meg som nøytraliserer dette? Eller bør jeg kanskje la være å ha noe inni der hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei!

Det er ikke så bra med noe i munnen hele tiden . Nyere forskning viser i en økende grad av store syreskader på tenner ,dette skyldes bl.a. hyppig surt inntak av føde.

Det er spesielt skadelig med surt som også har sukker i seg ,slik som juice,brus,saft ,vin ,øl,eller hvis mam sukrer drikker som te,kaffe eller toddy.

Snus er basisk men kan skade tannkjøttet!

Spyttkjertlene stimuleres til å lage spytt når noe surt kommer i munnen, man kan kjenne det i kinnene når man suger på sitrondrops. Spyttet får surheten mot det basiske innen en liten tid. MEN dette klarer spyttet noen få ganger i døgnet! DVS at hvis man inntar noe hyppig blir det surt i munnen,løses emaljen gradvis opp!

Tyggis uten sukker stimulerer spyttsekresjonen og er ikke så skadelig, men den kan slite på tyggemuskler og tyggeflater ved overdreven bruk . Bør ikke brukes av de som har slitte tenner!

TIPS..drikk sure drikker med sugerør langt bak i svelget.Helst alt ned med en gang. Ikke sipp utover dagen.

Avslutt et måltid med noe basisk som ost eller banan.

Samle måltidene og spis ikke oftere enn hver 3-4 time.

Skyll munnen med vann dersom du har spist noe svært surt.

Ikke puss tennene rett etter et surt måltid.

Bruk fluor i tillegg til tannkrem!

Det kan hende at tennene dine tåler syre hvis du har tatt fluortabletter regelmessig som barn, men det høres ikke bra ut å ikke la munnen få ro. Det tar noen år før man merker at emaljen har blitt for tynn men da er det for sent!

Spis alt med måte!

MVH tannlege Lillian Hajdiu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke så bra med noe i munnen hele tiden . Nyere forskning viser i en økende grad av store syreskader på tenner ,dette skyldes bl.a. hyppig surt inntak av føde.

Det er spesielt skadelig med surt som også har sukker i seg ,slik som juice,brus,saft ,vin ,øl,eller hvis mam sukrer drikker som te,kaffe eller toddy.

Snus er basisk men kan skade tannkjøttet!

Spyttkjertlene stimuleres til å lage spytt når noe surt kommer i munnen, man kan kjenne det i kinnene når man suger på sitrondrops. Spyttet får surheten mot det basiske innen en liten tid. MEN dette klarer spyttet noen få ganger i døgnet! DVS at hvis man inntar noe hyppig blir det surt i munnen,løses emaljen gradvis opp!

Tyggis uten sukker stimulerer spyttsekresjonen og er ikke så skadelig, men den kan slite på tyggemuskler og tyggeflater ved overdreven bruk . Bør ikke brukes av de som har slitte tenner!

TIPS..drikk sure drikker med sugerør langt bak i svelget.Helst alt ned med en gang. Ikke sipp utover dagen.

Avslutt et måltid med noe basisk som ost eller banan.

Samle måltidene og spis ikke oftere enn hver 3-4 time.

Skyll munnen med vann dersom du har spist noe svært surt.

Ikke puss tennene rett etter et surt måltid.

Bruk fluor i tillegg til tannkrem!

Det kan hende at tennene dine tåler syre hvis du har tatt fluortabletter regelmessig som barn, men det høres ikke bra ut å ikke la munnen få ro. Det tar noen år før man merker at emaljen har blitt for tynn men da er det for sent!

Spis alt med måte!

MVH tannlege Lillian Hajdiu

Kan vel ikke drikke øl med sugerør vel... Alt på en gang støtter jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...