Gå til innhold

NHD/andre: hemoglobin i blodet

Anbefalte innlegg

Gjest lav  HB?

Jeg har gått ned fra 12.7 i Hemoglobin til 11.8 i etter jeg begynte med cipralex.(ca 6 månender siden)Er dette tilfeldig eller kan d være en sammenheng? Om ikke det er en sammenheng, kan det være en falrig sykdom som ligger bak som gjør at blodprosenten har gått ned såpass mye? Er 11.8 veldig lavt? Legen mente det var så lavt at jeg burde begynne med jern.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305750-nhdandre-hemoglobin-i-blodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan være en tilfeldig variasjon.

Jeg antar at du er mann siden legen mente det var så lavt at det burde behandles. Gjør som legen sier, ta jern noen uker og ta en ny måling. Det er også enkelt å måle om du faktisk mangler jern.

Det er ikke noe dramatisk fall i hemoglobinnivået. Såvidt jeg kan skjønne, er det rett under normalnivået. (for kvinner er det vel ca 12 - 15, for menn ca 13,5-16,5, om jeg husker rett).

Hemoglobinnivået kan svinge helt normalt, og det behøver ikke å bety noe som helst. Begynn med jern du, og ta en ny blodprøve om en måned eller to, og se om det har hjulpet.

Gjest jeg slenger meg på her....

Jeg antar at du er mann siden legen mente det var så lavt at det burde behandles. Gjør som legen sier, ta jern noen uker og ta en ny måling. Det er også enkelt å måle om du faktisk mangler jern.

Jeg håper du kan svare på en annen ting ang jernmangel, kan man bli "helt utafor" av det?

Har fått målt S. Ferritin til 7, Jern til 6, S-jernmetning til 7%, (er jente) og har i flere mnd følt meg ille. Fryktelig slapp, trøtt og stiv i kroppen. Hjernen henger liksom ikke med, jeg har vanskeligere for å skjønne hva folk mener, vanskelig å følge med på film, etc. Klarer ikke gjøre mer enn en ting av gangen, det snører seg helt når 3 ting skal gjøres på en gang. Til tider deprimert pga denne totale "personlighetsforandringen"

Kan man få slike symptomer av jernmangel?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg håper du kan svare på en annen ting ang jernmangel, kan man bli "helt utafor" av det?

Har fått målt S. Ferritin til 7, Jern til 6, S-jernmetning til 7%, (er jente) og har i flere mnd følt meg ille. Fryktelig slapp, trøtt og stiv i kroppen. Hjernen henger liksom ikke med, jeg har vanskeligere for å skjønne hva folk mener, vanskelig å følge med på film, etc. Klarer ikke gjøre mer enn en ting av gangen, det snører seg helt når 3 ting skal gjøres på en gang. Til tider deprimert pga denne totale "personlighetsforandringen"

Dine symptomer har ingenting med jern og hemoglobin å gjøre. Verdiene er tilnærmet normale.

Gjest jeg slenger meg på her....

Dine symptomer har ingenting med jern og hemoglobin å gjøre. Verdiene er tilnærmet normale.

Tusen takk for svar. Legen mener jeg er utbrent og vil bare sykmelde meg gang på gang, stemmer kanskje det, men skulle gjerne hatt en grundigere undersøkelse... Men det får jeg ta med legen. :-)

Annonse

Gjest lav HB?

nei er kvinne.syns d var rart jeg også at d måtte behandles.

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...