Gå til innhold

NHD - om medier og detaljerte grusomheter.

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har stor ytringsfrihet i landet, og det er riktig, og for det meste bra. Unntaket er når en leser medienes omtale av barnedrapet nylig, i detaljer som bruk av slegge, og likeså incest saken i Østerrike. Ene øyeblikket fremstillens mannen og faren som monster, ene og alene. Men, i dag står det f eks i en avis at mannen/faren så frem til å få barn med henne, skrevet på en nær sagt hverdagsnormalisert måte.

Hva med barn og unge som leser dette? Har vi ikke nok med "restene" i form av mobbing og mangel av filter etter programmer med Otto Jespersen, i skolegården fra før, der ikke alle skilnet mellom rolle og person.( uten å sammenligne sakene forøvrig).

Synes du som fagperson at dette er utfordrende, eller takler vi det meste med litt forklaring hjemmefra?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305898-nhd-om-medier-og-detaljerte-grusomheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heyheymymy

Det er brukerne av mediene som gir de makt. Ikke mediene i seg selv.

Det er bare så ufattelig teit skrevet. Det er også brukerne av cola som gir selskapet makt.

Mediene former vår begrepsverden, derfor har de makt. Ikke fordi enhver "kjell pell potetskrell" kjøper en avis eller ser en nyhetssending.

Gjest enknappvirrevapp

Det er bare så ufattelig teit skrevet. Det er også brukerne av cola som gir selskapet makt.

Mediene former vår begrepsverden, derfor har de makt. Ikke fordi enhver "kjell pell potetskrell" kjøper en avis eller ser en nyhetssending.

men derom ingen reagerer kan en heller ikke endre noe i verden.det er naturlig og flott at du stiller spørsmål til det synes nå jeg.vi er tross alt mennesker,som kan tenke,og ikke dyr,som bare godtar at sånn skal det være.helt enig med deg -- om at det er suspekt,men det er jo desverre det som selger...

Gjest enknappvirrevapp

men derom ingen reagerer kan en heller ikke endre noe i verden.det er naturlig og flott at du stiller spørsmål til det synes nå jeg.vi er tross alt mennesker,som kan tenke,og ikke dyr,som bare godtar at sånn skal det være.helt enig med deg -- om at det er suspekt,men det er jo desverre det som selger...

dessuten,en kan boikotte aviser som vg og dagbladet som alltid leverer skandale nyheter og kjendissladder.vg og dagbladet har gått ned i salg de siste årene:)

Annonse

Gjest heyheymymy

det er bare drit, og det er slikt.

positivt innlegg du :-)

Nei der tar du nok feil!

For om alle landets "kjell pell potetskrell" og "olga polka pilletrille" lot være å kjøpe avisene så hadde de vært uten både makt og penger, så det er opp til bøgen å velge ut eller inn drittavisene.

Og når Pizza Grandiosa, Se & Hør, og Hotell Cæsar er mer populært enn Kongehuset, så må det bare bli slik desverre...

Det er greit at du synes det ejg skriver er teit, Jeg har et annet syn, og det er også greit.

Banalt sagt, men - dersom jeg vet at Cola ødelegger tenner, tømmer lommeboka, og gjør meg tung, så kan jeg ta et valg om å kjøpe eller la vær, eller ha fornuftig forbruk, - å velge ut fra ønske og kunnskap.

Jeg ønsker lese nyheter for å følge med, være orientert, det er et valeg jeg kan ta, og de fleste voksne kan vurdere og tenkte rasjonelt,men det er forskjell på hva barn oppfatter og voksne. Som voksen tenker jeg på hvordan barn kan bli bekymret og få forvirrete tanker om det de leser. Jeg mente ikke komme med forslag om å innføre begrenset ytringsfrihet, men det er da vel mødre, fedre, søstre, brødre som er journalister også. Om å tenke seg litt om før alt settes på trykk.

Gjest Todd

Nei der tar du nok feil!

For om alle landets "kjell pell potetskrell" og "olga polka pilletrille" lot være å kjøpe avisene så hadde de vært uten både makt og penger, så det er opp til bøgen å velge ut eller inn drittavisene.

Og når Pizza Grandiosa, Se & Hør, og Hotell Cæsar er mer populært enn Kongehuset, så må det bare bli slik desverre...

Skrives mye om Kongehuset i Se og Hør er jeg redd...

Gjest heyheymymy

dessuten,en kan boikotte aviser som vg og dagbladet som alltid leverer skandale nyheter og kjendissladder.vg og dagbladet har gått ned i salg de siste årene:)

ja, men vi lever likevel i en begrepsverden(den verdenen som du har i hodet) skapt av folk som liker penger. å ikke kjøpe avisen er dog et skritt i riktig retning.

Annonse

Gjest bleck

Jeg er ikke redd for barna pga dette. Fornuftige foreldre kan snakke med barna om slike saker.

Jeg er mer redd for foreldre som ukritisk drar Se&Hør, Hotel Cæsar og P4 inn i hjemmet der barn ferdes.

NHD: Skjønner hva du mener med barn og Cæsar. Men kan du forklare hva det er med P4 og Se og Hør som ikke er bra for barn?

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD: Skjønner hva du mener med barn og Cæsar. Men kan du forklare hva det er med P4 og Se og Hør som ikke er bra for barn?

Hvis hjemmet preges av vedvarende åndsløshet, der en kun er opptatt av pjatt og uvesentligheter, vil det sette alvorlige spor i barna.

Jeg er ikke redd for barna pga dette. Fornuftige foreldre kan snakke med barna om slike saker.

Jeg er mer redd for foreldre som ukritisk drar Se&Hør, Hotel Cæsar og P4 inn i hjemmet der barn ferdes.

Takk for svaret.

Ja, du peker på et skumlere alternativ ( til medieomtalen jeg tok opp) som kan være manipulerende i stillhet, og som forvrenger det normale samfunnsbildet, og samtidig visker ut verdi og respekt og gjør moralen i samfunnet skral. I stedet fremkaller det kjemepefokus på egenindividet.

Virkeligheten er vårt viktigste verktøy, og den må alle forholde seg til. De nevnte program er ikke i kontakt med den virkelighet som fleste eier i sitt opplevelsesreportoar.

,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...