Gå til innhold

Bestevenninna mi drikker altfor mye...

Anbefalte innlegg

Gjest Er jorda deilig? JA;-)

Jeg har kjent min bestevenninne siden vi gikk i 3'e klasse på barneskolen. Idag er vi begge nær 30.

Venninnna mi var skoleflink og fullførte videregående. Deretter startet hun på universitet. i en fase ble hun ut ifra det hun har fortalt rammet av vage depresjoner og angst samt at hun følte at folk så ned på henne og forventet mer av henne enn hva som var realiteten. Hun kontaktet lege og ble medisinert for paranoia. Hun jobbet på butikk denne tiden. I flere år. Trivdes, men likte seg alene. Dro ofte på pub og leste mens hun tok en øl. Som jeg har forstått det ble dette en vane.

Etter noen år i jobb sluttet hun i jobbe. Følte seg utilpas. Flyttet så fra byen til et mindre sted for å studere. Bistand fikk hun fra NAV. Jeg hadde lite kontakt med henne på dette tidspunktet og savnet henne svært. Etter ett år flyttet hun så til storbyen før hun etter ett år der igjen flyttet tilbake til hjembyen.

Hun har vært her et halvt års tid nå, men går hverken skole eller jobber. Rehab. penger får hun via NAV og det er lange mellomrom mellom møtene med dem. Når jeg snakker med henne virker det ikke som det kommer mye klokt ut av møtene heller.

Hun drikker tett, svært tett. Fra morgen til kveld og fram til hun er blakk. Jeg kjenner både mor og far hennes, men er ikke sikker på om de er klar over problemet eller ser på det som et problem. Det jeg vet er at hun til en stadighet tror at de og alle andre rundt henne forventer så mye av henne.

Når jeg prøver å ta opp problemet lukkes som regel diskusjonen like raskt som jeg rekker å stille de ulike spørsmålene. Årsaken til drikkinga er tanker sier hun. Og psykologisk eller psykiatrisk hjelp får hun ikke før hun slutter å drikke. Hun er tilbudt hjelp for å slutte å frikke, men takker nei til dette.

Hun er håpløs å få kontakt med om dagen, og jeg savner sårt den kontakten vi en gang hadde. Noe tilsvarende har også skjedd en annen god bekjent av meg. Han er under avrusning nå. Det er kun snakk om alkohol i begge tilfellene.

Jeg ønsker å foreta meg noe og har vel knapt nevnt alt jeg har forsøkt.

Har noen av dere råd?

En annen venninne av meg har også merket at denne jenta sliter sårt og spurte om vi skulle ta kontakt med et behandlingssenter på vegne av henne. Dette kan jeg huske at jeg gjorde med min forrige venninne. De kunne ikke gjøre stort den gang. Behandling ble kun et alternativ når det ikke gjensto flere valg og nøden var størst.....

Når jeg tar opp dette med venninna mi blir hu sur og grinete. Selv kan jeg også ta meg en øl eller to, men foretrekker alternative rusmidler en sjelden gang - Cannabis. Dette vet vedkommende og bruker dette mot meg.

Jeg er glad i denne personen og ønsker alt godt.

HJELP!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305959-bestevenninna-mi-drikker-altfor-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dessverre luller de fleste rusmisbrukere seg inn i et selvbedrag der de lager seg unskyldninger om hvorfor de må ruse seg, hvor ufarlig det er, og hvor lite avhengige de er.

Det du kan gjøre, er å motivere henne til å søke hjep. Uten motivasjon - ingen mulighet for endring.

Ble dette innlegget for langt til at noen kunne bistå med litt råd?

Altså, hva gjør man når bestisen blir alkoholisert og vedkommende ikke vil ha hjelp?

Det er hardt og brutalt....men ingenting du kan gjøre....slik jeg ser det.

Vedkommende er helt NØDT til å ville det selv....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...