Gå til innhold

NHD: Liten jente med problemer...

Gjest Mamman til en litt trist 7-åring...

Anbefalte innlegg

På hvilken måte mener skolen at helsesøster skal bidra ved å observere? Helsesøster er på ingen måte en fagperson i forhold til de vanskene du beskriver. Hun kan vel ikke gjøre så mye annet enn å observere og beskrive det som allerede er beskrevet og observert. Støtter deg fullt ut i at dette blir feil adresse.

Få henne henvist til BUP. De er også det sterkeste kortet for å utløse resurser. Du kan gå gjennom fastlegen.

Det kan hende din datter vil ha nytte av en ekstra resurs på skolen som raskt kan gå inn når konflikter er i ferd med å bygge seg opp og veilede henne til bedre forståelse og handlingsmønster.

mvh

Nå synes jeg du undervurderer den kompetanse mange helsesøstere har. En god del av dem har spesialisert seg i forhold til psykisk helse hos barn og unge, og de kan ha gode muligheter til å bidra til å redusere konfliktnivået mellom barnet og omgivelsene.

Helsesøster er allerede på skolen, kan ofte hjelpe til raskt, og det er ingen motsetning mellom at skolen utnytter de ressurser de har tilgjengelig, og det at barnet henvises til BUP.

BUP har ofte svært lange ventetid, de jobber sakte, og det er ikke uvanlig at det tar et års tid fra barnet blir henvist til BUP til at det foreligger noen form for konklusjon på hva slags vansker barnet har.

Fortsetter under...

Takk for kloke ord!

Litt av grunnen til at det "søkk" litt i meg, er kanskje fordi jeg egentlig tror jeg har rett - det er noe galt som vi ikke har styringen på.

Jeg velger å sette min lit til helsevesenet, og kontakter fastlegen over helga.

Et av nabobarna hadde problemer som lignet svært mye på det du beskriver. Og det var en solid utfordring for både store og små som hadde med ham å gjøre.

Men det ble tatt hånd om på en god og gjennomtenkt måte. Og en gang i fjerde klasse var det bare skygger igjen av denne typen adferd. I dag er han en flott tenåring og forbilde for de yngre barna i gata.

En solskinnshistorie. Men jeg tørr ikke tenke på tordenværet som ville kommet om ikke både skole og hjem hadde handlet så tidlig og fornuftig.

Flott at dere tar tak i dette. Lykke til!

mvh

Nå synes jeg du undervurderer den kompetanse mange helsesøstere har. En god del av dem har spesialisert seg i forhold til psykisk helse hos barn og unge, og de kan ha gode muligheter til å bidra til å redusere konfliktnivået mellom barnet og omgivelsene.

Helsesøster er allerede på skolen, kan ofte hjelpe til raskt, og det er ingen motsetning mellom at skolen utnytter de ressurser de har tilgjengelig, og det at barnet henvises til BUP.

BUP har ofte svært lange ventetid, de jobber sakte, og det er ikke uvanlig at det tar et års tid fra barnet blir henvist til BUP til at det foreligger noen form for konklusjon på hva slags vansker barnet har.

Det er mulig jeg lar mine heller begredelige erfaringer med helsesøstre influere mitt svar for mye.

Uansett ville jeg før jeg slapp helsesøster løs på barnet, forhørt meg om hvilke kvalifikkasjoner og erfaringer h*n hadde.

Jeg har sett alt for mange eksempler på helsesøstere som overvurderer sin egen kompetanse på spesialfelt de har minimale kunnskaper om. En feilaktig rapport med feilaktige konklusjoner vil bli en klamp om foten i forhold til å skaffe barnet god hjelp.

Et annet moment er at man i slike utredningsprosesser fort kan få alt for mange personeer å forholde seg til. Slik sett ville jeg forsøkt å begrense antallet aktører mest mulig.

På den andre side, kan en god rapport fra helsesøster virke som en brekkstang for å få hjulene til å begynne og rulle.

Jeg ville nok begynt med å sjekke ventetiden hos BUP.

mvh

Det er mulig jeg lar mine heller begredelige erfaringer med helsesøstre influere mitt svar for mye.

Uansett ville jeg før jeg slapp helsesøster løs på barnet, forhørt meg om hvilke kvalifikkasjoner og erfaringer h*n hadde.

Jeg har sett alt for mange eksempler på helsesøstere som overvurderer sin egen kompetanse på spesialfelt de har minimale kunnskaper om. En feilaktig rapport med feilaktige konklusjoner vil bli en klamp om foten i forhold til å skaffe barnet god hjelp.

Et annet moment er at man i slike utredningsprosesser fort kan få alt for mange personeer å forholde seg til. Slik sett ville jeg forsøkt å begrense antallet aktører mest mulig.

På den andre side, kan en god rapport fra helsesøster virke som en brekkstang for å få hjulene til å begynne og rulle.

Jeg ville nok begynt med å sjekke ventetiden hos BUP.

mvh

Jeg har sett både kompetanse og udugelighet hos helsesøstere, BUP og ppt. Og jeg har aldri sett et system jobbe mer langsomt enn den BUP'en jeg var praksisstudent hos.

At skolen bruker helsesøster står ikke i motsetning til henvisning til BUP. Helsesøster vil også kunne observere i klassen, i friminutt etc i mye større omfang enn hva BUP kommer til å ta seg tid til.

Men jeg er enig i at det kan være et poeng å snakke med helsesøster først og danne seg et bilde av hvorvidt vedkommende virker kompetent eller ikke.

Jeg har sett både kompetanse og udugelighet hos helsesøstere, BUP og ppt. Og jeg har aldri sett et system jobbe mer langsomt enn den BUP'en jeg var praksisstudent hos.

At skolen bruker helsesøster står ikke i motsetning til henvisning til BUP. Helsesøster vil også kunne observere i klassen, i friminutt etc i mye større omfang enn hva BUP kommer til å ta seg tid til.

Men jeg er enig i at det kan være et poeng å snakke med helsesøster først og danne seg et bilde av hvorvidt vedkommende virker kompetent eller ikke.

Jo, både kompetanse og idioti og ikke minst treighet, kan nok oppdrives i alle leire.

Dyktige helsesøstre er for mitt vedkommende noe jeg bare har hørt om fra heldige venner...

Jeg ville først spurt skolen spesifikt om vedkommendes kompetanse. Eventuelt forhørt meg om andres erfaring. Deretter ville jeg snakket med vedkommende. Jeg har litt sans for den noe amerikanske holdningen av å både sjekke og redegjøre for kompetanse og erfaringer.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...