Gå til innhold

Hvilken diagnose er verst?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mohikaneren

Psykoselidelse er jo værre enn nevroselidelse. Men de to du nevner er jo to som tidvis kan bli psykotiske, derfor er vel de alvorlige også... tror ejg.

Men jeg kan skrive under på at psykoselidelser er værre enn nevroselidelser. Uten at jeg mener å være arrogant. Med sterk angst har man ihvertfall en viss kontroll, det har man ikke i psykosen.

Gjest kevinx

Psykoselidelse er jo værre enn nevroselidelse. Men de to du nevner er jo to som tidvis kan bli psykotiske, derfor er vel de alvorlige også... tror ejg.

Men jeg kan skrive under på at psykoselidelser er værre enn nevroselidelser. Uten at jeg mener å være arrogant. Med sterk angst har man ihvertfall en viss kontroll, det har man ikke i psykosen.

Jeg har aldri vært psykotisk, men alltid vært redd for å bli det. Det virker skremmende å miste all kontroll. Vært plaget med ekstrem angst til tider. Sa til en psykolog jeg gikk til at jeg var redd for å bli psykotisk pga det indre presset. Hun sa da at det på mange måter er lettere å være psykotisk, for da flykter man inn i en annen verden for å slippe å forholde seg til noe som er altfor vanskelig.

Jeg skrev innlegget fordi det var noen som her som mente at pykose måtte være bedre enn personlighetsforstyrrelse fordi den kunne man gjøre noe med. Det er vanskeligere å forandre personligheten.

Gjest Mohikaneren

Jeg har aldri vært psykotisk, men alltid vært redd for å bli det. Det virker skremmende å miste all kontroll. Vært plaget med ekstrem angst til tider. Sa til en psykolog jeg gikk til at jeg var redd for å bli psykotisk pga det indre presset. Hun sa da at det på mange måter er lettere å være psykotisk, for da flykter man inn i en annen verden for å slippe å forholde seg til noe som er altfor vanskelig.

Ja, det mener ikke jeg :-) Jeg har "prøvd" begge deler.

Ikke noen av dem er til å kimse av, men gi meg heller litt real panikkangst enn en psykose der jeg er utilregnelig både for meg selv og andre.

Psykosen er jo også ofte så til de grader preget av angst. Vettskremt var jeg.

Gjest Mohikaneren

Jeg skrev innlegget fordi det var noen som her som mente at pykose måtte være bedre enn personlighetsforstyrrelse fordi den kunne man gjøre noe med. Det er vanskeligere å forandre personligheten.

Egentlig burde man ikke sette ting opp mot hverandre, det er jo uansett subjektiv opplevd smerte.

Jeg kan for lite om paranoid og schizoid pf til å uttale meg egentlig.

Jaja. Ha en fin kveld :-)

Annonse

Gjest kevinx

Ja, det mener ikke jeg :-) Jeg har "prøvd" begge deler.

Ikke noen av dem er til å kimse av, men gi meg heller litt real panikkangst enn en psykose der jeg er utilregnelig både for meg selv og andre.

Psykosen er jo også ofte så til de grader preget av angst. Vettskremt var jeg.

At du opplevde det verre å være psykotisk enn å ha panikkangst behøver ikke bety at andre gjør det. Det tror jeg varierer fra person til person og jeg synes det blir vanskelig å gradere to så smertefulle lidelser.

Gjest Mohikaneren

At du opplevde det verre å være psykotisk enn å ha panikkangst behøver ikke bety at andre gjør det. Det tror jeg varierer fra person til person og jeg synes det blir vanskelig å gradere to så smertefulle lidelser.

Jeg er enig i at det er dumt å gradere. Smerten er jo uansett subjektiv og opplevelsene er ulike.

Jeg er enig i at det er dumt å gradere. Smerten er jo uansett subjektiv og opplevelsene er ulike.

Ja, men ut fra hva jeg har hørt, så er den suicidale faren større ved psykose enn hvis man har kontakt med virkeligheten. Så jeg er glad jeg aldri har vært psykotisk i den forstand at jeg ikke har kontakt med virkeligeheten. Da er det bedre å heller bare være litt forvirret og mistenksom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...