Gå til innhold

NHD : Alternativer til amfetamin.

Anbefalte innlegg

Har slitt i over 20 år med panikkangst, depresjon, akathisia, kronisk utmattelse og derealisasjon. Oppsøkte helsevesenet for åtte år siden.

Etter å ha vært gjennom hele rekken med legemidler uten hjelp (for annet enn panikkanfall) følte jeg meg oppgitt av leger i en uutholdbar situasjon.

Begynte å selvmedisinere meg på amfetamin, noe som fungerte relativt bra i lang stund. ingen forverring av noen tidligere plager, og stor forbedring på depresjon, tretthet og ikke minst akathisia (et utrolig neglisjert symptom fra legers side).

Men dessverre ligger det i amfetaminens natur endel uungåelige bivirkninger på lang sikt. Selvom jeg har tålt stoffet bedre enn de fleste meket jeg etterhvert endel mindre, men betydelige bivirkninger som sikkert bare øker i omfang. Brukermiljøets endimensjonalitet er et hint om dette.

Siden jeg som sagt ikke finner en lege/psykiater i mils omkrets som er villig til å prøve å endre min medisinering, prøver jeg nå på egen hand. Å fortsette med amfetain er ikke lurt, men å fortsette med akathisia er ikke mulig.

Går fra før av på 225mg effexor + beroligende. Har nå på egen hand seponert amfetamin for fire uker siden, og gradvis trappet opp til 600mg bupropion, som tar spissen av den verste akathisia.

Jeg vet godt at det ikke er lurt å endre medisinering på egen hand, og kjenner til mulige farlige interaksjoner mellom bupropion og effexor. Vet at jeg nå er i høyrisiko hva epileptisk anfall og høyt blodtrykk angår.

Men nå, etter en måned, begynner den "rekreasjonale" effekten av bupropion å avta, uten å gi den bedring jeg hadde håpet på.

Og her står jeg nå... Jeg kan ikke fortsette å øke på en allerede meget stor dose bupropion, jeg ønsker ikke å måtte fortsette på amfetamin samtidig som jeg gradvis går mot tidligere tiders akathisia, en ulidelig helvetesild jeg kunne skrevet sider om.

Beklager langt innlegg, men jeg begynner å bli rådvill og er desperat etter tips for hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306234-nhd-alternativer-til-amfetamin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig med respons fra NHD her. Jeg utviklet selv akathisi etter å blitt medisinert med det gamle antipsykotiske midlet Cisordionol, og kan skrive under på at det er et helvete.

Wikipedia foreslår bla. betablokkere mot akathisi. Min gamle

psykiater mente også at de nye atypiske antipsykotika faktisk kunne ha effekt MOT akathisi, men hvorvidt påstanden er vitenskapelig fundert vet jeg ikke.

Har du noen teori/forklaring på hva som utløste plagene dine i utgangspunktet? Har du fått noen diagnose?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...