Gå til innhold

Har det vondt sosialt

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når man frykter det sosiale? Det hemmer min livsutfoldelse. Jeg merker at til og med det å møte naboer skaper en guffen følelse i meg. Jeg føler at andre mennesker er så mye mer barket og tøffere enn meg, at jeg nærmest går rundt som en skjør poreslensdukke som lett knuser av fientlige mennesker. Helst ønsker jeg kun å omgås mennesker som jeg føler er vennlige og åpne mot meg, men jeg føler det motsatte uten at jeg har noe bevis på det akkurat.

Nå skal jeg snart begynne jobbtrening og er spent på hvor lenge jeg holder ut sosialt. Jeg blir så lett krenket av andres væremåte, særlig hvis de er kritiske og kommer med kommentarer til meg:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306310-har-det-vondt-sosialt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmøll

Det er vondt å ha det slik. Vet ikke hvor gammel du er, men jeg tror det er veldig mange unge voksne som sliter med det der. Det skjer så store forandringer i tida mellom man er 20 og 30, og det oppleves for mange som mye vanskeligere tid enn ungdomstida.

Jeg har jobbet masse med det samme selv, og gjør det vel egentlig fortsatt. (Er i slutten av tyveåra nå) Det eneste man kan gjøre er å kaste seg ut i ting man gruer seg for. Men jeg håper du får hjelp av en psykolog eller har noen andre å snakke med samtidig. For du skal ikke stå i vanskelige sosiale situasjoner og føle at du ikke mestrer. Du skal ta et lite skritt av gangen og selv om det er vanskelig å tro nå, så er jeg sikker på at du vil få det bedre etterhvert. Du vil få bedre selvtillit og klare å tro at du bidrar med noe positivt, at noen er glad for å ha deg som kollega, nabo eller venn.

Det er kjempetøft og hardt arbeid som skal til, men så deilig det er når man kommer lystig å glad hjem etter å ha vært ute sammen med noen. Lykke til tjohei

En del av jobben er å lære seg forskjellen på hva du _føler_ og hvordan ting _er_. Ingen kan juge oss trill rundt som våre egne følelser.

F.eks. kan man føle at alle synes det man sier er dumt. Mens fakta kan være at ingen synes det var dumt, men tvert imot veldig bra. En måte å gradvis forandre sine følelser på er å nitidig minne seg selv om at man stort sett er helt på jordet i forhold til fakta når man føler det slik.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...