Gå til innhold

Kontantstøtte feilutbetaling

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg burde ha vist det, men viste det ikke.

At jeg har fått utbetalt kontantstøtte menst barnet mitt har vært i barnehage.

Jeg ringte og meldte i fra, men det var tydeligvis bra nok.

Dette kan jo ikke bevises da jeg ikke har noe skriftlig dokumentasjon.

Det eneste er at jeg i den perioden sendte inn en skriftlig søknad om å få kontantstøtte ved redusert barnehageplass.Noe jeg ikke hadde gjort hvis jeg var kalr over feilen.

Jeg har også nå for ca.1/2 år siden tatt ungen ut av barnehagen og søkt på nytt, noe jeg fikk gjennomslag for.

Nå har jeg fått et brev om at kontantstøtten er avsluttet, p.g.a at hun muligens har fått penger for en periode hun ikke skulle hatt.

Blir det garantert til at vi må betale dette tilbake, eller tror du vi kommer noen vei med å klage?

Jeg vei at jeg burde ha sjekket kontoutskriftene, noe jeg har gjort innemellom og trodd det var barnetrygd.

Jeg er ikke noen snylter, og vil selvsagt betale det tilbake hvis jeg må.

Men har jeg gunner nok til å klage, og tror du det vil bli tatt hensyn til?

Hvis evnt. krav om tilbakebetaling, blir det snakk om bot og renter, eller er det bare snakk om det beløpet vi har mottat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30633-kontantst%C3%B8tte-feilutbetaling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg skjønner ikke helt fakta her, men dersom barnet IKKE er i barnehage nå så skal IKKE kontantstøtten stanses nå selv om dere har fått feil TIDLIGERE.

Det nytter å klage dersom du kan sannsynliggjøre at du har vert i AKTSOM god tro. Det å ikke sjekke kontoutskriften er UAKTSOMT. Det å ikke si fra om at du får barnehageplass er UAKTSOMT, i verste fall grovt uaktsomt (at du har gitt feil opplysninger med FORSETT brukes sjelden i slike saker siden det er nok for TK å dokumentere uaktsomhet for å kunne kreve stønaden tilbake, og det må være forsettlig eller grov uaktsomt for at det skal bli bot eller fengsel.

Trygdekontoret er forpliktet til å skrive notat fra telefonsamtaler. du bør derfor sjekke saksdokumentene for å se om det finnes et notat på den telefonsamtalen. Hvis ikke kan du beskrive den så godt som mulig for å sannsynliggjøre at den har funnet sted. I så fall kan det bli skylddeling slik at du bare betaler tilbake halvparten.

Dersom feilen skyldes at Tk har mangelfulle rutiner og du i tillegg har opptrådt som du skal, så kan det tenkes at TK må ta hele skylden på seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...