Gå til innhold

Vanskelig å få jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må du regne med hvis du skal få hjelp gjennom nav. De kan ikke gi deg en jobb som føles bra nok i forhold til din utdanning. Man må alltid begynne fra bunn av. Det er mulig å få et varig og betalt yrke på arbeidsmarkedsbedrift.

Hvorfor kan de ikke gi meg praksis på et sted hvor jeg har kompetanse?

Hva er en arbeidsmarkedsbedrift? En verna bedrift? Jeg har jo sagt at det gidder jeg uansett ikke. Jeg gidder ikke flytte stein fra A til B og så tilbake.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

16

• frosken

3

• bibben

3

• Miamarian

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Hva er en arbeidsmarkedsbedrift? En verna bedrift? Jeg har jo sagt at det gidder jeg uansett ikke. Jeg gidder ikke flytte stein fra A til B og så tilbake.

Arbeidspraksis kan du få bare du finner noen som vil gi deg det.

Jeg fant selv bedriften, skrev cv og gikk innom de plassene jeg hadde sett meg ut.

Jeg hadde med "beskjed" fra aetat om at de fikk penger for å ha meg der og da ble jeg straks attraktiv!

Jeg fikk vanlige oppgaver, og en god attest.

Så du kan finne en plass som er relevant for det du ønsker å jobbe med, bare du leter litt/selger deg godt.

Jeg var helt ærlig på den arbeidsplassen. Jeg jobbet 40 %, dvs 2 dager i uken. Det er jo arbeidspraksis, og det betyr at de får betalt for å ha deg der og gi veiledning. Jeg fikk ingen veiledning, men en praksisplass, og de fikk gratis arbeidskraft. Så alle var happy og fornøyde med det.... :-)

Skrevet

Arbeidspraksis kan du få bare du finner noen som vil gi deg det.

Jeg fant selv bedriften, skrev cv og gikk innom de plassene jeg hadde sett meg ut.

Jeg hadde med "beskjed" fra aetat om at de fikk penger for å ha meg der og da ble jeg straks attraktiv!

Jeg fikk vanlige oppgaver, og en god attest.

Så du kan finne en plass som er relevant for det du ønsker å jobbe med, bare du leter litt/selger deg godt.

Jeg var helt ærlig på den arbeidsplassen. Jeg jobbet 40 %, dvs 2 dager i uken. Det er jo arbeidspraksis, og det betyr at de får betalt for å ha deg der og gi veiledning. Jeg fikk ingen veiledning, men en praksisplass, og de fikk gratis arbeidskraft. Så alle var happy og fornøyde med det.... :-)

Hørtes bra ut dette! Det er jo en fin måte for en jevn overgang til arbeidslivet også... i og med at du kan jobbe deltid.

Jeg har troen jeg. Nå må jeg bare studere litt til, så er jeg klar.

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Hørtes bra ut dette! Det er jo en fin måte for en jevn overgang til arbeidslivet også... i og med at du kan jobbe deltid.

Jeg har troen jeg. Nå må jeg bare studere litt til, så er jeg klar.

Så bra. Arbeidspraksis er ofte ikke så vanskelig å få tror jeg.

Jeg var sikker på at ingen ville ha meg, så jeg brukte 1/2 år på å tørre å gå rundt, men når jeg først gjorde det, tok det 2 dager, så hadde jeg arbeidspraksis.

Fordelen med en sånn ordning er jo at man skal gå "utenpå" de andre, slik at det ikke har noe å si hvis man blir syk en dag eller to. Eller at man har litt mindre energi en dag. De får jo penger for å ha deg der, pluss gratis arbeidskraft.

Så får du en god referanse! :-)

Når jeg nå søkte "ordentlig" jobb, sa jeg bare at jeg hadde jobbet og studert på attføring, og at jeg hadde brukt litt lengre tid på studier for å få gode karakterer. Så ringte de den referansen, og da ble jeg anbefalt.

Lykke til :-)

Gjest min og mange andres mening
Skrevet

Takk for bra svar!

Jeg får bare håpe på at jeg blir frisk/stabil nok til å jobbe normalt etter at jeg er ferdig med utdannelsen (eller før går også fint). Jeg har veldig lyst til å ha meg en utdannelse, det er faktisk veldig sentralt for trivselen min at jeg er i ferd med å få meg en utdannelse. Det er viktig for meg. Selv om det ikke er 100% sikkert at jeg får jobbe med noe relatert til studiene kan jeg ikke gi opp. Får bare være optimistisk og gjøre mitt beste, samt være forberedt på litt "remajobb" i starten av min tid som ferdig utdannet.

Det er kjempebra at du setter utdanningen din høyt! Hold på det. Det viser at du har vilje, og at du klarer å gjennomføre på tross av at du er syk. Har du mulighet til å jobbe litt i tillegg til studiene, en sommerjobb f.eks, så får du attester som du kan vise til også.

Lykke til! Hold på viktigheten av utdanning, jobb og viljen til å få til det du vil.

Skrevet

Ja, sant det. Men jeg tenkte du mente jeg skulle jobbe der resten av livet.

Jeg er optimistisk til arbeidstrening selv om arbeidsområde ikke er helt relevant i forhold til utdannelsen.

Jeg har faktisk veldig tro på deltidsjobb.Å vite at ena kan fungere stabilt i et ordinært arbeidsforhold.Veldig mange må ta til takke med andre jobber enn det de er udannet for.Jeg kjenner en jente som idag sitter på kundeservice på get.Hun har egentlig studert data men må ta noe annet en periode.Slik er det for mange nyutdannede.Og vi med mange hull på cven må dessverre stille bakerst i køen.Og det å ha erfaring fra rema jobb etc er så mye bedre enn ingen jobb.Praksisplass kan også være en god løsning.Men jeg har inntrykk av at det ofte virker som det er noe negativt.At det er for lite kunnskap hos arbeidsgiver.som om en er på "tiltak" etc.Jeg har selv forsøkt dette uten at det har fungert særlig bra.Jeg har vært i praksis i forbindelse med utdanning som var utrolig lærerikt og givende.NAV burde lære litt fra høyskoler etc i forhold til hvordan få til bra arbeidspraksis.Som Frosken sier så er det nok nødvendig at en arbeidsgiver skal stille opp med ressurser og tid og et opplegg for at det skal bli givende for begge parter.

Det betyr ikke så mye akkurat hva en gjør.Og lære seg å fungere stabilt over tid.Være sosial med andre.Vise at en har ansvarsfølelse og er pliktoppfyllende.

De fleste studenter har hatt deltidsjobber ved siden av.De har arbeidserfaring etc.Men en kan jo ikke gi opp for det.Det er mulig.

Skrevet

Men er det så mye deltidsjobber å få da? Er det ikke sånn at de ofte krever at alle jobber 100%?

Uansett er det i alle fall lettere å beholde en 50% stilling enn en 100%...

Det er mange deltidsjobber å få alt fra en dag i uken til 80 % tror jeg.

Skrevet

Hvorfor er det tvilsomt?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men de gangene jeg har oppsøkt vikarbyrå eller de meg, er de ikke så interessert når jeg har fortalt at jeg har psykiske problemer.

Skrevet

Alle jobber går ut på å flytte stein fra a til å. Poenget er at det kan være en start og viser at du greier å være i jobb over lengre tid. Det er også et sted hvor det er lov å være seg selv. Mange trenger det som en start for å komme ut i arbeidslivet. Man har lett for å skille seg ut når man sliter psykisk. Man har ofte en annen væremåte enn andre. Det kommer selvfølgelig an på problemene dine, men det er en grunn til at man snakker om inkluderende arbeidsmiljø. Normale folk blir jo lett mobbet om de skiller seg ut og da kan du tenke deg hvordan det er med oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...