Gå til innhold

Hvem har rett på honnørkort?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alderspensjonister, de med varig uføreytelse og de med tidsbegrenset uførestønad. Ytelsen må være 50% eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Alderspensjonister, de med varig uføreytelse og de med tidsbegrenset uførestønad. Ytelsen må være 50% eller mer.

Jeg regnes som 100 % ufør (fordi jeg er døv), men jobber i 100 % stilling likevel. Hadde ikke tenkt å søke om honnørkort, men lurer bare litt på hvordan de ville definert meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnes som 100 % ufør (fordi jeg er døv), men jobber i 100 % stilling likevel. Hadde ikke tenkt å søke om honnørkort, men lurer bare litt på hvordan de ville definert meg ;)

Det er jo bare å søke, så vil du jo få svar på det. ;)

Men jeg -tror- det hele avgjøres om du har en uføreytelse i bunnen eller om du jobber i en helt alminnelig stilling med lønn fra arbeidsgiver,. Er du i vanlig jobb, så vil du ikke få honnørkort, selv om du også er 100% ufør.

Jeg ble for noen år siden 100% ufør på grunn av sydom. Etter dette "parkerte" jeg uføretrygden og begynte i 100% jobb, med vanlige ansettelsesvilkår.Da var jeg altså 100% uføre-erklært, men mottok ingen stønad, men jobbet i en vanlig stilling. Da fikk jeg beskjed om å levere inn honnør-kortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten et sted der det sto at synshemmede også har rett på honnørkort uavhengig av jobbstatus, så det kan jo være det er noen spesialregler vedr. døvhet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er jo bare å søke, så vil du jo få svar på det. ;)

Men jeg -tror- det hele avgjøres om du har en uføreytelse i bunnen eller om du jobber i en helt alminnelig stilling med lønn fra arbeidsgiver,. Er du i vanlig jobb, så vil du ikke få honnørkort, selv om du også er 100% ufør.

Jeg ble for noen år siden 100% ufør på grunn av sydom. Etter dette "parkerte" jeg uføretrygden og begynte i 100% jobb, med vanlige ansettelsesvilkår.Da var jeg altså 100% uføre-erklært, men mottok ingen stønad, men jobbet i en vanlig stilling. Da fikk jeg beskjed om å levere inn honnør-kortet mitt.

Ok, takk for svar. Jeg føler egentlig ikke for å prøve å søke. Har jo samme lønn som folk flest, så blir liksom for dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg fant forresten et sted der det sto at synshemmede også har rett på honnørkort uavhengig av jobbstatus, så det kan jo være det er noen spesialregler vedr. døvhet også?

Okei, interessant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hva er honnørkort?

Funksjonshemmede har krav på ledsagerbevis fra sin kommune. Søkes via fastlegen.

Det er jo ikke alle funksjonshemmede som trenger ledsager (en som følger dem hit og dit). Honnørkort får man dersom man f.eks. har lavere inntekt pga sin funksjonshemning (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hva er honnørkort?

Funksjonshemmede har krav på ledsagerbevis fra sin kommune. Søkes via fastlegen.

at honnørkort gir 50 % rabatt på offentlig transport, inngangspenger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grobian

Det er jo ikke alle funksjonshemmede som trenger ledsager (en som følger dem hit og dit). Honnørkort får man dersom man f.eks. har lavere inntekt pga sin funksjonshemning (tror jeg).

Om den funksjonshemmede bokstavelig talt trenger noen til å følge seg overalt spiller ingen rolle. Han/hun har krav på ledsagerbevis likevel.

Du burde søke, som døv får du automatisk innvilget såfremt ikke legen skulle finne på å skrive at du egentlig ikke trenger følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Om den funksjonshemmede bokstavelig talt trenger noen til å følge seg overalt spiller ingen rolle. Han/hun har krav på ledsagerbevis likevel.

Du burde søke, som døv får du automatisk innvilget såfremt ikke legen skulle finne på å skrive at du egentlig ikke trenger følge.

Men hvorfor skal jeg ha ledsagerbevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, interessant..

Min mor har hatt honnørkort så lenge jeg kan huske. Jeg trodde det var pga arbeidsufør at man fikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Ok, takk for svar. Jeg føler egentlig ikke for å prøve å søke. Har jo samme lønn som folk flest, så blir liksom for dumt ;)

Blir du regnet som 100% ufør som døv?

Hva innebærer dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg regnes som 100 % ufør (fordi jeg er døv), men jobber i 100 % stilling likevel. Hadde ikke tenkt å søke om honnørkort, men lurer bare litt på hvordan de ville definert meg ;)

Honnørbillettlegitimasjon kommer automatisk i posten fra NAV trygd, hvis du har krav på å få biletter til honnørpris.

Alderspensjon, uførepensjon og tidsbegrenset uførestønad gir rett til honnørbillettlegitimasjon.

Ledsagerbevis er noe annet. Det er hvis du trenger ledsager fordi at du ikke greier deg på egen hånd, men trenger hjelp til vanlige funksjoner.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Min mor har hatt honnørkort så lenge jeg kan huske. Jeg trodde det var pga arbeidsufør at man fikk det?

Ja, det stemmer nok. Allikevel kjenner jeg døve som er ute i jobb, men som allikevel har honnørkort. Er usikker på om disse f.eks. er delvis uføretrygdede. Kan jo være det som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Blir du regnet som 100% ufør som døv?

Hva innebærer dette da?

Jeg husker egentlig ikke helt dette her.. Husker bare at jeg som ungdom fikk et brev fra Trygdeetaten der det stod at jeg var 100 % ufør fordi jeg var helt døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Honnørbillettlegitimasjon kommer automatisk i posten fra NAV trygd, hvis du har krav på å få biletter til honnørpris.

Alderspensjon, uførepensjon og tidsbegrenset uførestønad gir rett til honnørbillettlegitimasjon.

Ledsagerbevis er noe annet. Det er hvis du trenger ledsager fordi at du ikke greier deg på egen hånd, men trenger hjelp til vanlige funksjoner.

Hilsen

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grobian

Men hvorfor skal jeg ha ledsagerbevis?

Trodde du ønsket rabatt på transport og arrangementer, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...