Gå til innhold

Hvem har rett på honnørkort?


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Honnørbillettlegitimasjon kommer automatisk i posten fra NAV trygd, hvis du har krav på å få biletter til honnørpris.

Alderspensjon, uførepensjon og tidsbegrenset uførestønad gir rett til honnørbillettlegitimasjon.

Ledsagerbevis er noe annet. Det er hvis du trenger ledsager fordi at du ikke greier deg på egen hånd, men trenger hjelp til vanlige funksjoner.

Hilsen

Honnørbillettlegitimasjon, er dette noe som bare kommer f.eks når man får den første alderspensjonen, eller får man nytt av og til?

Min mor sier alltid at hun ikke har noe bevis på at hun skal betale halv pris på buss/båt, men hun får det som regel likevel.

Min mor har hatt alderpensjon i ca 15 år, så det fikk kanskje ikke automatisk tilsendt noen legitimasjon den gang. Mener også hun fikk honnørbillet da hun var yngre dersom hun reiste sammen med min far, som var en del eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

Honnørbillettlegitimasjon, er dette noe som bare kommer f.eks når man får den første alderspensjonen, eller får man nytt av og til?

Min mor sier alltid at hun ikke har noe bevis på at hun skal betale halv pris på buss/båt, men hun får det som regel likevel.

Min mor har hatt alderpensjon i ca 15 år, så det fikk kanskje ikke automatisk tilsendt noen legitimasjon den gang. Mener også hun fikk honnørbillet da hun var yngre dersom hun reiste sammen med min far, som var en del eldre.

Jeg fikk honnørbillettlegitimasjon i posten for 25 år siden, jeg pakket det inn i plast, så jeg har fremdeles det samme kortet.

En annen jeg kjenner fikk kortet i posten for fire år siden.

Kanskje mor din kan få et nytt kort, hvis hun henvender seg til NAV trygd.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk honnørbillettlegitimasjon i posten for 25 år siden, jeg pakket det inn i plast, så jeg har fremdeles det samme kortet.

En annen jeg kjenner fikk kortet i posten for fire år siden.

Kanskje mor din kan få et nytt kort, hvis hun henvender seg til NAV trygd.

Hilsen

Ja, hun kan sikkert få nytt kort. Men jeg vet ikke om det er nødvendig lenger, for nå ser vel de fleste at hun er over 67. Det hendte at hun betalte full pris før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker egentlig ikke helt dette her.. Husker bare at jeg som ungdom fikk et brev fra Trygdeetaten der det stod at jeg var 100 % ufør fordi jeg var helt døv.

Jeg tror det er forskjell ifht begrepene medisinsk ufør og arbeidsufør. Regner med at døvhet automatisk faller inn under katekorien medisinsk ufør, men det er ikke dermed sagt at man er arbeidsufør:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Trodde du ønsket rabatt på transport og arrangementer, beklager.

Man får vel ikke rabatt på slike ting dersom man har ledsagerbevis? Ledsagerbevis gir gratis inngang til ledsager, men bruker må jo betale full pris selv? Eller?

Jeg ønsker ikke rabatt i og med at jeg jobber som folk flest, men er bare interessert i hvilke regler som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tror det er forskjell ifht begrepene medisinsk ufør og arbeidsufør. Regner med at døvhet automatisk faller inn under katekorien medisinsk ufør, men det er ikke dermed sagt at man er arbeidsufør:-)

Ja, da står det litt klarere for meg. Du har sikkert rett i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Man får vel ikke rabatt på slike ting dersom man har ledsagerbevis? Ledsagerbevis gir gratis inngang til ledsager, men bruker må jo betale full pris selv? Eller?

Jeg ønsker ikke rabatt i og med at jeg jobber som folk flest, men er bare interessert i hvilke regler som gjelder :)

Ledsagerbevis gir ledsager gratis adgang/billett eller redusert billettpris.

Det er ikke alle steder en godtar ledsagerbevis.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ledsagerbevis gir ledsager gratis adgang/billett eller redusert billettpris.

Det er ikke alle steder en godtar ledsagerbevis.

Hilsen

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnørbillettlegitimasjon kommer automatisk i posten fra NAV trygd, hvis du har krav på å få biletter til honnørpris.

Alderspensjon, uførepensjon og tidsbegrenset uførestønad gir rett til honnørbillettlegitimasjon.

Ledsagerbevis er noe annet. Det er hvis du trenger ledsager fordi at du ikke greier deg på egen hånd, men trenger hjelp til vanlige funksjoner.

Hilsen

>Honnørbillettlegitimasjon kommer automatisk i posten fra NAV >trygd, hvis du har krav på å få biletter til honnørpris.

De glemte å sende til meg. Måtte purre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...