Gå til innhold

Alkohol virker godt mot sosial fobi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Fordi å kjøre buss når man samtidig sliter med sosial fobi er hva kognitiv terapi er.

Njaa, det er ikke så enkelt da. Gjennom kognitiv terapi skal du ta så små skritt at du føler du mestrer situasjonen. hva er det du vil at legen skal gi deg da?

Gjest DIzILrnOnKurz

Du kjørte buss i 3 år, men den sosial fobien ble verre. Slik er det med sosial fobi. Det som skiller den fra andre fobier er at selv om man utsettes for det sosiale hele tiden, så virker det ikke mot den sosiale fobien. Dette fordi sosial fobikeren har egne forsvarsteknikker de bruker når de er i den sosial situasjonen, og da bedres den ikke kun ved å oppsøke de sosiale situasjonene. Så det må terapi til for å finne ut hva de forsvarsteknikkene er og lære å unngå dem, da de til syvende og sist ikke bedrer situasjonen.. Litt klønete forklart!

Et eks. på en slik teknikk personer med sosial fobi kan ha når de er i sosialt lag kan være feks å tvinnge på hender, eller konsentrere seg masse om å se folk i øynene for å ikke virke unormale osv... Og da får de ikke den eksponeringen likevel, fordi det holdes ubevisst på avstand...

Det er ganske gode resultater på en ny type terapi mot sosial fobi, virker bedre enn medisiner...

Du kjørte buss i 3 år, men den sosial fobien ble verre. Slik er det med sosial fobi. Det som skiller den fra andre fobier er at selv om man utsettes for det sosiale hele tiden, så virker det ikke mot den sosiale fobien. Dette fordi sosial fobikeren har egne forsvarsteknikker de bruker når de er i den sosial situasjonen, og da bedres den ikke kun ved å oppsøke de sosiale situasjonene. Så det må terapi til for å finne ut hva de forsvarsteknikkene er og lære å unngå dem, da de til syvende og sist ikke bedrer situasjonen.. Litt klønete forklart!

Et eks. på en slik teknikk personer med sosial fobi kan ha når de er i sosialt lag kan være feks å tvinnge på hender, eller konsentrere seg masse om å se folk i øynene for å ikke virke unormale osv... Og da får de ikke den eksponeringen likevel, fordi det holdes ubevisst på avstand...

Det er ganske gode resultater på en ny type terapi mot sosial fobi, virker bedre enn medisiner...

OK.

Så hva er den nye terapien??

DIzILrnONKurz??

Annonse

Gjest DIzILrnOnKurz

og alkohol er jo nettopp et annet eks på noe som ikke bedrer den sosiale fobien selv om man går ut og er sosial

Gjest Aimabel

og alkohol er jo nettopp et annet eks på noe som ikke bedrer den sosiale fobien selv om man går ut og er sosial

Tvert imot. Alkohol blir en av trygghetsstrategi og bidrar til å opprettholde fobien. det høres ikke bra ut å gjøre seg avhengig av alkohol, og det som er enda mer urovekkende er jo at bussjåfør kjører i beruset tilstand. Jeg synes det er synd å avvise en behandlingsmetode før man har forsøkt, hva har han å tape? Mange får hjelp av kognitiv terapi, selv om man er skeptisk i starten.

Å drikke seg til mot er vel omtrent like effektivt som å pisse i buksa for å bli varm en vinterdag.

Om du får en skade i kroppen og trener feil, vil du kunne forverre skaden. Får du derimot kyndig veiledning til å trene riktig, kan du bli bedre.

Det samme er det med sosial fobi. Du må ikke bare trene. Du må trene riktig.

Har du ikke egentlig mye mer å vinne enn og tape på å forsøke terapi?

Modum bad skal ha et meget godt opplegg.

mvh

Alkohol vil gjøre det være og være, garantert.

Kognitiv terapi + medikamenter er nok det som mest sansynlig vil hjelpe. Men jeg kan love deg at du ikke får noen endring over natta.Det krever hardt arbeid og tid. Ikke minst tid.

Det første man bør gjøre er å kutte ut alkohol helt i en lang periode.

Gjest this is a signature

Alkohol vil gjøre det være og være, garantert.

Kognitiv terapi + medikamenter er nok det som mest sansynlig vil hjelpe. Men jeg kan love deg at du ikke får noen endring over natta.Det krever hardt arbeid og tid. Ikke minst tid.

Det første man bør gjøre er å kutte ut alkohol helt i en lang periode.

Det som er så ironisk at når man kutter alkohol helt, så kutter man liksom en bit av de sosiale som skjer...

Gjest hitmaker

Hei! Vil bare si tusen takk for den linken. Jeg har i alle år hatt sosial fobi, omtrent siden jeg gikk i barnehagen. Har også fra tidlig tenårer forsøkt å eksponere meg uten at det har hjulpet mer enn litt. Har fremdeles sosial fobi og har begynt å bli godt voksen. Har vært veldig fortvilet pga dette. Og så leste jeg artikkelen og forstår hva som er galt, at jeg har eksponert meg, men nettopp derfor har jeg tviholdt på forsvarstrategiene, som igjen har forsterket den sosiale fobien. Siste tiden har jeg brukt avledningsmanører for å fokusere meg selv bort fra forsvarsmekanismene og det har i noen tilfeller fungert bra. Men godt å lese dette, at det er ikke bare meg. Men jeg lurer på en ting: Det er sikkert vel og bra å øve seg på det sosiale, etc, men selve grunnen til at man har sosial fobi, feks elendig selvtillit, bør ikke det også behandles?

Annonse

Hei! Vil bare si tusen takk for den linken. Jeg har i alle år hatt sosial fobi, omtrent siden jeg gikk i barnehagen. Har også fra tidlig tenårer forsøkt å eksponere meg uten at det har hjulpet mer enn litt. Har fremdeles sosial fobi og har begynt å bli godt voksen. Har vært veldig fortvilet pga dette. Og så leste jeg artikkelen og forstår hva som er galt, at jeg har eksponert meg, men nettopp derfor har jeg tviholdt på forsvarstrategiene, som igjen har forsterket den sosiale fobien. Siste tiden har jeg brukt avledningsmanører for å fokusere meg selv bort fra forsvarsmekanismene og det har i noen tilfeller fungert bra. Men godt å lese dette, at det er ikke bare meg. Men jeg lurer på en ting: Det er sikkert vel og bra å øve seg på det sosiale, etc, men selve grunnen til at man har sosial fobi, feks elendig selvtillit, bør ikke det også behandles?

''Det er sikkert vel og bra å øve seg på det sosiale, etc, men selve grunnen til at man har sosial fobi, feks elendig selvtillit, bør ikke det også behandles?''

Blir ikke det to sider av samme sak. Mestring gir selvtillit. Manglende mestring river den ned.

mvh

Gjest hitmaker

''Det er sikkert vel og bra å øve seg på det sosiale, etc, men selve grunnen til at man har sosial fobi, feks elendig selvtillit, bør ikke det også behandles?''

Blir ikke det to sider av samme sak. Mestring gir selvtillit. Manglende mestring river den ned.

mvh

Jo. Men jeg mestrer ikke alene ved å eksponere meg. Jeg må også sørge for å ikke falle inn i det samme mønsteret jeg har brukt for å takle det sosiale (som er ødeleggende for meg selv) slik at resultatet blir det motsatte av det jeg håper.

Vet du hva, det er faktisk ikke (vitenskapelig) påvist at alkoholen gir oss mot og glede. Det er påvist at det sløver sanser og kropp, men resten er rett og slett uvisst hva kommer av.

(Du kan jo f.eks. se på hva som også kan skje ved inntak av alkohol - fortvilelse og angst.)

Hvorfor kan du være så sikker på at det ikke er placebo?

Hvordan kan man vite at det ikke er placebo? For å sitere deg: fordi det er påvist å sløve ned sansene. Har man en magefølelse/sanser som virker imot en selv, så hvorfor ikke sløve de ned litt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...