Gå til innhold

Tvangstanker/handlinger-trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 30 år som nå er gravid i 6 mnd :) Jeg har hatt spiseforstyrrelse da jeg var 22-26, men jeg har blitt veldig mye bedre ved å ha gått hos psykolog i flere år. Jeg har beholdt "kontrollen" ved å spise ekstremt sunt, trene osv. Men da jeg ble gravid så måtte jeg legge denne mat kontrollen på hylla, og jeg klarte det. Noe jeg er veldig glad for. MEN nå har det blitt verre med andre tanker, tvangstanker. det er helt syke tanker, men virkelige for meg når jeg har dem. Jeg vet på en måte at tankene er urealistiske.... men....

Dette dreier seg mest om arbeidet mitt på jobb, jeg må sjekke alt, dobbeltsjekke, og så må jeg på en måte HUSKE alt inne i hodet mitt, ha kontroll over tall osv. Dersom jeg ikke har det, er jeg overbevist at noe var feil og det er katastrofe som jeg må ned på jobben og fikse/sjekke...

Dette skjer ofte, av og til får jeg ikke sove, og jeg er så sliten nå. Er så lei av ha denne angsten, dra tilbake på jobb og sitte i permer og gamle resultater.... Jeg kjenner jeg ikke orker mere....

Men jeg har ingen å prate med, dette er liksom ikke noe man sier ifra om på jobben, samboer vet litt av og til, men jeg vil ikke bry han med det. Og da blir det bare mer fokus på det...

Snakket litt med legen, for jeg er veldig bekymret for hvordan det blir når jeg får barn. Det virker som om jeg bare må ha kontroll, før var det mat, nå er det tall og jobb. Hva når barnet kommer? Mamma var veldig kontrollerende og manipulerende, og min værste tanke er å bli som henne.

Legen tok meg alvorlig, men hun mente også at det var en del av min personlighet... det er klart, men jeg vil gjerne bli bedre fordet. Jeg orker ikke å ha det sånn....

Er det noen som kan gi meg råd? Hva skal jeg gjøre når disse tankene kommer ? Gå å sjekke eller sitte å tenke og svette og ha det grusomt? Noen ganger så klarer jeg å få bort tanken, men da hopper det over på noe annet. Som om jeg MÅ ha tvangstanker!

Jeg har flyttet til et nytt lite sted, og det er ikke så mange steder jeg kan henvende meg for å snakke.... jeg trenger noen å snakke med...som vet mer enn legen min...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306459-tvangstankerhandlinger-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er faktisk bare to ting som hjelper:

-Medisiner av typen SSRI i større doser enn ved depresjon.

-Kognitiv terapi hos en superspesialist på tvangslidelser. Det har ingen effekt med generell "prateterapi".

Se på nettsiden

www.ananke.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...